اخبار داغ

فواد ایزدی:

آمریکا سیاست‌های خود علیه ایران را در محور هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای پیش می‌برد

آمریکا سیاست‌های خود علیه ایران را در محور هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای پیش می‌برد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دولت آمریکا معتقد است که باید سیاست‌های خود در برابر ایران را در 4 ستون هسته‌ای کوتاه مدت، هسته‌‌ای بلندمدت، موشکی و منطقه‌ای پیش ببرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح توس؛ فواد ایزدی صبح امروز در سمینار «برجام و پسابرجام» که به همت مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی برگزار شد، به خروج آمریکا از برجام اشاره و اظهار کرد: در دوران اوباما افرادی مخالف برجام بودند و اعتقاد داشتند ایران ضعیف شده و با تحریم‌های بیشتر می‌توان ایران را از پای در آورد، اما برخی دیگر از سیاست مداران بیان می‌کردند که ما حدود 40 سال است که منتظر سرنگونی ایران هستیم، اما هنوز این اتفاق نیفتاده از این رو توافق برجام را بهترین راه حل می دانستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

استاد دانشگاه تهران افزود: اختلاف‌ها بین سیاستمداران آمریکایی بر سر توافق برجام و افزایش تحریم‌ها ادامه پیدا کرد تا به دوران ریاست جمهوری ترامپ رسید. ترامپ در انتخابات خود گفته بود که برجام را پاره می‌کند.
ایزدی با بیان اینکه برخی از محدودیت های برجام تا 8 سال آینده یعنی سال 2025  تمام می‌شود، گفت: بسیاری از سیاست مداران ایالت متحده به ویژه ترامپ با این نظر که فشارهای اقتصادی زیاد ایران را سریعتر نابود می‌کند و دلیلی ندارد تا سال 2025 صبر کنیم موافق بود. آن‌ها معتقدند با افزایش تحریم‌ها ایران ساقط می‌‎شود و اگر نشد کشور ضعیف شده و خود پای میز مذاکره می‌آیند و می‌توانیم امتیازهای بیشتری بگیریم.

,
,

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دولت آمریکا معتقد است که باید سیاست‌های خود در برابر ایران را در 4 ستون هسته‌ای کوتاه مدت، هسته‌‌ای بلندمدت، موشکی و منطقه‌ای پیش ببرد.
وی با بیان اینکه در برجام ما چند اشتباه راهبردی داشتیم، ابراز کرد: کشورهای مذاکره کننده باور داشتند که ایران از پای میز مذاکرات بلند نخواهد شد. رئیس جمهور کشورمان به صراحت این حرف را بیان کرده بود و گفته بود که ما حتما به توافق می‌رسیم.
این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه در کتاب «سیاست‌های خارجه آمریکا از دیدگاه‌های مختلف» که به تجربه‌ کارهای سیاست مداران آمریکایی اشاره می‌کند، عنوان کرد: در این کتاب بیان شده  اگر کشور دشمن در حوزه‌ای که مورد توافق نیست، مذاکره و توافقی با آمریکا انجام دهد این برای واشنگتن به عنوان نشانه و علامت است که سیاست‌های فشار باعث شده آن کشور پای میز مذاکره بنشیند. آن‌ها نه تنها سیاست فشار را ادامه می‌دهند بلکه آن را افزایش هم می‌دهند و این دقیقا ‌اتفاقی است که برای برجام افتاد.
 وی با اشاره به اینکه آمریکا با کشورهای مستقل مشکل دارد، تصریح کرد: ایران کشوری مستقل است و علاوه بر استقلال رتبه اول نفت و گاز در دنیا را دارد، از این رو برای آمریکایی‌ها مهم است که چه کسی حکومت این کشور را بر عهده دارد. 
ایزدی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ایران در مقابل خروج آمریکا از برجام می‌تواند بر اساس بند 36 و 37 برجام شکایت کند، گفت: این راه حل مناسبی نیست، چرا که موجب وتو شدن ایران و ادامه پیدا کردن تحریم‌ها می‌شود.

,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه