اخبار داغ

گزارشی از پرترافیک ترین شبکه اجتماعی/ 1

وایبر رایگان؛ خدمتی بی‌منت یا چراغ سبزی برای جاسوسی بیشتر

وایبر رایگان؛ خدمتی بی‌منت یا چراغ سبزی برای جاسوسی بیشتر
یکی از این شبکه‌های پر طرفدار و پر کاربر، تلفن همراه و تبلت، "وایبر" است. وایبر صفحه بنفش رنگ محبوبی است که توسط چهار همکار اسرائیلی تأسیس شد اما اکنون دنیا را در نوردیده و در ایران اسلامی ساعت‌ها می‌تواند کاربران فارسی زبان را به خود مشغول کند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از طنین یاس؛ انسان، موجودی اجتماعی است که تعاملات و برقراری روابط اجتماعی با سایر همنوعانش یکی از نیازهای فطری و مادی اوست. اهمیت این نیاز بشر به حدی است که یکی از تنبیهات سخت برای انسان خطاکار، منع برقراری ارتباط با سایرین یا همان "محبس انفرادی" است! نیاز انسان به برقراری ارتباط با یکدیگر، باعث به وجود آمدن اجتماعات انسانی به اشکال، ‌اندازه‌ها و کارکردهای مختلف، شده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, طنین یاس,

 

,

از خانواده، اجتماعات خویشاوندی و گروه‌های دوستی به عنوان نخستین و قدیمی‌ترین و استوارترین اجتماعات بشری یاد می‌کنند که در دروه‌های گوناگون با توجه به روند پیشرفت و تحول ابعاد مختلف زندگی انسان، برقراری ارتباط بین اعضای این شبکه‌ها هم در راستای تسهیل و تسریع شدن، دست خوش تغییراتی قرار گرفته است که برگرفته از ابزار و وسایل ارتباطی است.  علاوه بر رادیو و تلویزیون، از ماهواره و اینترنت می‌توان به عنوان وسایل ارتباطی جدید نام برد که تغییرات اساسی در چگونگی تعامل بشر به وجود آورده‌اند.

,

 

,

در این فضاها که از آن به عنوان "فضای مجازی" یاد می‌شود، با گونه جدیدی از اجتماعات که مستقل از اجتماعات واقعی انسان‌ها است رو به رو هستیم؛ اجتماعاتی که در فضای اینترنت ایجاد می‌شود به نام "پایگاه‌های شبکه‌های اجتماعی" از این دست هستند. پایگاه‌های شبکه‌های اجتماعی که این شرایط را برای کاربران مهیا می‌کند، تا در تنهایی اتاق خود کنار لب تاب یا در صندلی مترو با در دست داشتن تبلت و یا در رختخواب با در دست داشتن گوشی همراه، خود را در اجتماعی مجازی و در کنار دوستان قرار دهید.

,

 

,

در واقع شبکه‌های اجتماعی از دو واژه شبکه +‌ اجتماع تشکیل شده‌اند که در تعریف شبکه می‌توان گفت «شبکه را به هر مجموعه یا سیستم درون پیوندی نسبت داد که هدف آن به اشتراک گذاشتن یک قابلیت یا توانایی بین دو یا چند نظام در محدوده مکان و زمان است و در حالت مطلوب، محدودیت مکانی و زمانی ندارد»‌ این شبکه‌ها مجموعه‌ای از اشیاء و دستگاه‌ها هستند که به هم متصلند و اگر انسان‌ها با بهره‌مندی از این وسایل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تشکیل "شبکه اجتماعی" می‌دهند.  

,

 

,

در شبکه‌های اجتماعی بر خط (آنلاین) افراد مجاز به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تصاویر، فیلم ها و ... هستند و در این میان تلفن همراه را گسترده‌ترین نوع شبکه‌های اجتماعی می‌توان یافت که رایگان بودن!‌ عضویت و استفاده از امکانات آن علاقمندان و کاربران زیادی را به خود معطوف کرده است.

,

 

,

یکی از این شبکه‌های پر طرفدار و پر کاربر، تلفن همراه و تبلت، "وایبر" است. وایبر صفحه بنفش رنگ محبوبی است که توسط چهار همکار اسرائیلی تأسیس شد اما اکنون دنیا را در نوردیده و در ایران اسلامی ساعت‌ها می‌تواند کاربران فارسی زبان را به خود مشغول کند!

,

****

,

مینا ولی‌زاده، کارشناس ارشد ارتباطات، وایبر را اینگونه معرفی می‌کند: وایبر، یک نرم افزار با قابلیت پیام رسان فوری صدا و تصویر روی اینترنت برای تلفن‌های هوشمند و همراه است که در سال 2010 در یک حرکت رقابتی با اسکایپ، در دسترس کاربران قرار گرفت.

,

 

,

وی میزان استقبال از این نرم افزار را به زبان اعداد و ارقام اینگونه بیان می‌کند: در کمتر از دو سال 50 میلیون کاربر این نرم افزار را بر روی گوشی‌های خود نصب و از آن استفاده کردند.

,

 

,

ولی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر وایبر با 30 زیان در دسترس قرار دارد، گفت: زبان فارسی یکی از پر مخاطب‌ترین، زبان‌ها است به طوری که در ایران بیش از یک و نیم میلیون ایرانی کاربر دائمی برنامه‌های رایگانی همچون وی چت، وایبر و اینستاگرام هستند.

,

 

,

وی با بیان اینکه تصور رایگان بودن! و قابلیت مکالمه سریع، بدون هزینه و ارسال عکس و کیفیت خوب صدا، ایجاد گروه‌های مختلف و امکان ارتباط همیشگی کاربران با یکدیگر... را از مزایایی استفاده از وایبر است، گفت: این مزایا برای کاربران این نرم افزار بدون در نظر گرفتن هزینه‌های وقتی، اطلاعاتی که پرداخت می‌کنند باعث شده است بازار فروشگاه‌های ارائه دهنده خدمات نرم‌افزاری تلفن همراه در کشور پررونق شود. براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نزدیک به 10 درصد پهنای باند کل کشور را فروشگاه‌های نرم افزاری به خود اختصاص می‌دهند.

,

 

,

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی پیرامون اینکه چند میلیون ایرانی کاربر شبکه‌های اجتماعی موبایل هستند، آورده است: استقبال کاربران گوشی‌های هوشمند موبایل در ایران از بازارچه سیستم عامل‌های اندروئید و iOS  نشان می‌دهد که اغلب این کاربران نرم افزارهای کاربردی رایگان شبکه‌های اجتماعی را دانلود کرده اند. این کاربران استقبال زیادی از نرم افزارهای وی چت، وایبر، واتس آپ، تانگو و اینستاگرام که همگی رایگان هستند نشان داده‌اند.

,

 

,

در این گزارش آمده است که براساس آمارهای موجود 400 میلیون نفر در دنیا از نرم افزار وی چت برای چت کردن و ارسال صوت و تصویر به صورت کاملا رایگان استفاده می‌کنند که براساس گفته محمود واعظی یک درصد این کاربران معادل 4 میلیون نفر ایرانی هستند.

,

 

,

اخیراً جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد کاربران واتس‌آپ و وایبر را ۵ میلیون کاربر اعلام کرد. اما سؤال اینجاست با توجه به اینکه مهم ترین ویژگی نرم افزارهایی مانند وایبر، رایگان بودن آنهاست، آیا می‌شود تصور کرد که در دنیای رقابت ساخت نرم‌افزارها و شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، فردی یا گروهی از روی خیرخواهی! استفاده از تولیدات نرم‌افزاری و مالکیتی خود را بصورت رایگان در دسترس عموم قرار دهد؟ و آیا این خیرخواهی می تواند از سوی شرکت‌ها و بنگاه‌های اسرائیلی، جلوه‌ای حقیقی داشته باشد؟

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه