اخبار داغ

پشت پرده عجب و غریب کاهش نرخ باروری در ایران؛

سریع‌ترین کاهش نرخ باروری در تاریخ بشریت، مربوط به زنان ایران است

سریع‌ترین کاهش نرخ باروری در تاریخ بشریت، مربوط به زنان ایران است
در ایران روند کاهش رشد جمعیت بیش‌ از سایر کشورها بود به طوری که در سه دوره متوالی به عنوان برترین کشور در کاهش رشد جمعیت شناخته شد. طبق آمار جهانی ایران بیشترین کاهش نرخ باروری را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  تهران نیوز،  یکى از خطاهائى که خود ما کردیم – بنده خودم هم در این خطا سهیمم – این مسئله‌ى تحدید نسل از اواسط دهه‌ى ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلى که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ى ۷۰ باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ى حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خداى متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونى اگر ما پیش برویم – من چندى پیش هم در ماه رمضان در سخنرانى گفتم – کشور پیر خواهد شد. خانواده‌ها، جوانها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این محدود کردن فرزندان در خانه‌ها، به این شکلى که امروز هست، خطاست. این نسل جوانى که امروز ما داریم، اگر در ده سال آینده، بیست سال آینده و در دوره‌ها و مرحله‌هاى آینده‌ى این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه‌ى مشکلات کشور را اینها حل می‌کنند؛ با آن آمادگى، با آن نشاط، با آن شوقى که در نسل جوان هست، و با استعدادى که در ایرانى وجود دارد. این گزدیه‌ای از سخنان رهبر انقلاب در ۱۹ مهرماه ۱۳۹۱ بود که به موضوع اهمیت جمعیت پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز, تهران نیوز,

ایشان بارها اعلام کردند که جمعیت جوان باید حفظ شود و بر تولید مثل تاکید فراوان داشتند. ایشان همچنین معتقد است که جمعیت کشور باید به ۱۵۰میلیون نفر برسد و در این مورد می‌فرماییند: “من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم می‌تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهند برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد.”

تمامی کارشناسان جمعیت دنیا اعتقاد دارند که جمعیت اولین و مهم‌ترین رکن در  نشان دادن قدرت یک کشور است. شاید بحث نظامی و دفاعی کشور سابقا به عنوان اولویت قدرت یک کشور محسوب می‌شد اما اکنون به نظر تحلیل‌گران سیاسی قدرت جمعیت بالاترین قدرت در نشان دادن بزرگی یک کشور می‌باشد.

امام  خامنه‌ای،  در دیدار با کارگزاران نظام در ۳۰ تیرماه ۹۲، دوباره هشدارهایی درباره افت رشد جمعیت ایران دادند و البته طرح مجلس برای مقابله با آن را کارآمد ندانستند.

*کنترل جمعیت

پروژه کنترل جمعیت از دهه ۳۰ در ایران با دستور شورای جمعیت از آمریکا توسط  ستّاره فرمانفرماییان جامعه‌شناسی مقیم آمریکا در خاورمیانه به خصوص در ایران آغاز شد. او با کمک عدّه‌ای از درباریان و خانواده خود مؤسسه را در ایران تأسیس کند و سپس شروع به انجم پروژه کنترل جمعیت در کشور کرد.

ستّاره فرمانفرمایان در سال‌های دههٔ ۵۰ و ۶۰ میلادی، به دعوت سازمان ملل متحد، برای اجرای طرح‌های مددکاری اجتماعی در خاورمیانه به عراق و پس از آن به مصر، سوریه و لبنان سفر کرده بود و در قالب این طرح‌های، پروژه کنترل جمعیت را در خاورمیانه اجرا کرد.

این طرح به دلیل اعتقاد  و پایبندی مردم ایران به آموزه‌های دینی و شرایط اقتصادی زندگی آن زمان به عنوان مثال پسری بعد از سن هفت- هشت سالگی در یک روستا به مزرعه می رفت و به اقتصاد خانواده کمک می کرد یا دخترها بعد از سن نه- ده سالگی پشت دار قالی می نشستند و فرزند ابزاری اقتصادی محسوب می شدند. با شکست مواجه شد اما بعد از انقلاب از سال ۱۳۶۷  دولت وقت با پیام موسوی نخست وزیر جلسه‌ای را در مشهد ترتیب داد و اعلام کرد که باید جمعیت را مدیریت کنیم که این به دلیل عدم همراهی علما و مراجع در مشهد به شکست انجامید. این افراد دست بردار نبوده و با رفت و آمد و دادن اطلاعات غلط رضایت دو نفر از علما را کسب کردند.

*مخالفت رهبری با کنترل جمعیت 

همین اقدام باعث شد حجم عظیمی از تبلیغات برای کاهش جمعیت رخ بدهد و برای آن از هیچ کاری دریغ نکردند؛ حتی بر روی جعبه‌های کبریت هم مردم را به کاهش فرزندآوری تشویق می‌کردند. دکتر ملک افضلی، دکتر عباسی شوازی و مرندی  سه شخص موثر در کنترل جمعیت ایران بودند که موفق به دریافت جایزه در خصوص کنترل جمعیت شدند.

دکتر ملک افضلی  معاون پژوهش وزارت بهداشت در سال ۷۸ و یکی از افراد موثر در پروژه کنترل جمعیت در مصاحبه‌ای ضمن تاکید و مثبت دانستن پروژه کنترل جمعیت گفت: هدف های کنترل جمعیت را در برنامه سلامت باروری در خانواده ها زودتر از کشورهای دیگر پیاده کردیم. ما وقتی قرار است یک برنامه بهداشتی برای جامعه تعریف کنیم، ناگزیریم شاخص های بین المللی قابل قبول را در آن برنامه رعایت کنیم تا بتوانیم طبق آن شاخص ها، موفقیت یا عدم موفقیت و میزان ارزشمندی طرحمان را مشخص کنیم.

دکتر مرندی وزیر اسبق بهداشت و امضا کننده طرح کنترل جمعیت در کشور در خصوص پشت پرده این پروژه می‌گوید: در آن زمان پاکتی محرمانه مبنی بر اینکه سیاست کنترل جمعیت، سیاست جمهوری اسلامی است به تصویب هیأت دولت رسید بود. بنده  آن زمان نامه‌ای به رهبر انقلاب که رئیس‌جمهور بودند نوشتم و شرایطم را تشریح کردم. آقای هاشمی نیز رئیس مجلس بود و آیت‌الله موسوی اردبیل رئیس قوه قضاییه. آنها جواب کتبی به من ندادند.

مرندی افزود:  روزی در رهبر انقلاب( رئیس‌جمهور وقت) که برای افتتاح شعبه انستیتو پاستور عازم بودند نشستم و موضوع را برایشان تشریح کردم. در تمام طول مسیر راجع به این مطلب صحبت می‌کردیم و ایشان با اصل قضیه به شدت مخالفت کردند. صحبت ایشان این بود که بدون مشورت روحانیت کاری انجام نشود و شعار زمان شاه که دو فرزند کافی است را زنده نکنیم و این جواب‌ها از نظر من منفی بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت‌های آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: ایشان دلیلی برای اینکه بخواهند همه دلایل را به من بگویند نداشتند. من مسائل را مطرح می‌کردم و بیشتر شرح می‌دادم. آیت‌الله خامنه‌ای نگران بودند که کاری انجام نشود که با شرع مقدس مغایر باشد و زنده شدن شعارهای زمان شاه برجسته‌ترین علت مخالفت ایشان بود.

محمدجلال عباسی شوازی  جمعیت‌شناس ایرانی و رئیس موسسه مطالعات کشور  یکی از افراد موثر در بحثت کنترل جمعیت است که به صورت علنی مخالفت خود را با رشد جمعیت کشور اعلام کرد؛ وی می‌گوید: اگر در گذشته به مردم می گفتید که بچه هایتان را کم کنید، به نوعی بار سیاسی داشت، ضمن اینکه مردم خودشان برای بچه ی بیشتر تقاضا داشتند و اگر دولت می‌خواست تعداد بچه ها را کم کند بیشتر با دید سیاسی نگریسته می‌شد؛ اما امروز که این مسئله مطرح می شود، یک نوع ارائه خدمات از سوی دولت تلقی می شود و برنامه ریزی هایی که در جهت تنظیم خانواده صورت می‌گیرد و به نفع رفع نیازهای شخصی و خانوادگی افراد است.

شورازی گفت: برنامه‌های جمعیتی اهدافی داشته که تا حدودی به آن ها رسیده است، اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت. اهداف کوتاه مدتش این بوده که رشد جمعیت را کنترل کند، اهداف کلی مهم تر به طور کلی سلامتی جامعه بوده است. یعنی سلامت مادر و کودک. رشد جمعیت با شدتی که در ایران کاهش یافته، سبب شده که در آینده -نه آینده ای نزدیک- جمعیتی سالخورده داشته باشیم.

*پروژه کنترل جمعیت از کجا آب می‌خورد؟

سند  NSSM200 که توسط هنری کیسینجر مشاور سابق امنیت ملی آمریکا تدوین شده است مبنی بر پروژه کنترل جمعیت در کشورهای مسلمان به خصوص ایران است. این سند جمعیت جوان و پویا را یکی از مولفه‌های اصلی قدرت در جوامع شرقی به‌ویژه دنیای اسلام دانسته و بر لزوم کنترل آن تاکید کرده است.

از ۱۹۶۸ تا اوایل قرن جدید آمریکا ۱۷ میلیارد دلار صرف کنترل جمعیت جهان کرده است که نصف آن در آفریقا صرف کشتار مردم شده است. جمعیت و تعداد افراد ملت ها و کشورها در طول تاریخ جنبه های سیاسی و امنیتی خاص خود را داشته است. به خصوص در نیمه دوم قرن بیستم نگاه سیاسی و امنیتی به موضوع افزایش جمعیت ملت ها برای قدرت های استعماری ترس آور بوده و آنها را به تکاپو واداشته است.

به باور برنامه ریزان امنیتی وقت آمریکا از جمله هنری کیسینجر، پس از پایان جنگ جهانی دوم و به خصوص پس از پایان جنگ سرد، آنچه که امنیت ملی و سیطره جهانی آمریکا را تهدید می کرد رشد جمعیت بومی کشورهای کمتر توسعه ‌یافته‌ا‌ی بود که دارای منابع غنی بودند. افزایش جمعیت جوان این کشورها خطر بالقوه ای برای سیاست های چپاولگرانه آمریکا محسوب می‌شد. سیاست مداران آمریکایی یک جنگ جمعیت زدایانه را شروع کردند که با نژادپرستی همراه بود و شدیدترین جبهه آن در آفریقا فعالیت کرد.

تاثیرگذارترین دستورالعمل و طرح این جنگ جمعیتی به NSSM 200 معروف است که مخفف   (National Security Study Memorandum No. 200) بوده و در اوایل دهه هفتاد میلادی توسط هنری کیسینجر و دستیاران او تنظیم شد.

در سند NSSM 200 آمده است در صورتی که جمعیت کشورهای در حال توسعه دارای منابع غنی با ضریب رشد فعلی افزایش یابد موجب بالا رفتن  شدید انتظارات عمومی در میان مردم در مورد آموزش، اشتغال، بهداشت و مسکن خواهد شد که به دنبال آن ناپایداری های اجتماعی و سیاسی در این کشورها به وجود خواهد آمد و این ناپایداری ها در کشورهای دارای منابع غنی به منافع آمریکا ضربه خواهد زد.

در رابطه با اجرای این پروژه بیماری‌های کشنده مانند ایدز را در جامعه جهانی به صورت اپیدمی درآوردند و همچنین به هر طریقی به دنبال افزایش ناباروی و کاهش رشد جمعیت شدند. بر اساس تحقیقات تمام  دولت‌ها جمهوری اسلامی از این پروژه استقبال کردند و حتی آن را به صورت یک طرح ۵ ساله به مجلس معرفی کردند. اما بعد از ۲۵ سال این طرح هنوز به قوت خود ادامه دارد.

اما در ایران روند کاهش رشد جمعیت بیش‌ از سایر کشورها بود به طوری که در سه دوره متوالی به عنوان برترین کشور در کاهش رشد جمعیت شناخته شد. طبق آمار جهانی ایران بیشترین کاهش نرخ باروری را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است.

کمترین نرخ رشد باروری در جهان 
 

 

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در گفت‌وگوی با تهران نیوز  گفت: در اولین کنفرانس ضد جمعیتی دنیای اسلام سال ۱۹۹۴ قاهره بسیاری از کشورهای اسلامی با پروژه کنترل جمعیت مخالف بودند اما مسئولین دولت وقت جمهوری اسلامی موافقت خود را با این پروژه اعلام کردند، جالب این است که این افراد بدون رصد علمی رشد جمعیت کشور، برنامه کنترل جمعیت که قرار بود ۵ سال اجرا شود در یک ناباروری ۲۵ سال اجرا کردند.

بیشتر بخوانید:

ردپای خیانت به جمعیت ایران در تمام دولت‌ها احساس می‌شود 

*اوضاع جمعیت ایران

پروفسور نیکولاس ابراشتات از موسسه‌ای در آمریکا پروژه در خصوص جمعیت دنیای اسلام به نام «کاهش نرخ باوری در دنیای اسلام واقعیتی که کسی آن را ندیده است» کار می‌کند او می‌گوید میانگین کاهش نرخ باروی در تمام دنیا طی سه دهه گذشته ۳۲ درصد بوده، این کاهش در دنیای اسلام ۴۴ درصد و در ایران بیش از ۷۰ درصد است و این میزان کاهش در یک بازه زمانی ۳۰ ساله در تاریخ بشریت بی‌سابقه است.

در سرشماری سال ۱۳۶۵ میانگین رشد جمعیت کشور  ۳.۹ درصد بوده اما در سال ۹۵ این عدد به ۱.۲۴ درصد رسیده است، اما در ارتباط با نرخ بارور که نشان دهنده تعداد فرزندانی است که یک زن در طول عمر خود می‌تواند به دنیا آورد، در سال ۶۵ ، ۶.۵ بوده که به ۱.۸ در سال ۹۵ رسیده است که این آمار در برخی از استان‌ها مثل تهران و شهرهای بزرگ پایین‌تر از این عدد است.

از سال ۱۴۲۵ در ۳۰ سال آینده کاهش جمعیت کشور آغاز خواهد شد و سالانه غریب ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت کاهش پیدا می‌کند که پیامد‌های زیادی از جمله فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی خواهد داشت.

 

 

پس از انذارهای مکرر و هشدارهای صریح رهبر_معظم_انقلاب (مدظله) درباره تحولات نگران کننده جمعیت در ایران، در حالیکه رئیس جمهور، وزیر بهداشت، رئیس مجلس و همه مسئولین مرتبط با سیاستهای کلی جمعیت همچنان در سکوت مرموز به سر می‌برند، ملینداگیتس، همسر بیل گیتس در پرده برداری از یک واقعیت تلخ و هولناک اظهار داشت: سریع‌ترین کاهش نرخ باروری در تاریخ بشریت، مربوط به زنان ایران است که از متوسط ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۹۸۷ به نرخ باروری ۱.۶ فرزند به ازای هر زن در سال ۲۰۱۷ سقوط کرده است.

همگی کارشناسان جمعیت و اندیشکده‎های امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران متفق‎القول هستند که ایران در حال حاضر در شرایط هشدار جمعیتی قرار دارد و در صورت ادامه روند فعلی به‎زودی به بحران جمعیتی  مبتلا خواهد شد.

صالح قاسمی در قسمتی از مصاحبه خود با خبرنگار تهران نیوز می‌گوید: اگر کشوری داخل پنجره جمعیتی باشد می‌گویم این کشور قابلیت مدیریت ساختارهای جمعیتی را دارد اما اگر این جامعه از دورن پنجرهای جمعیتی عبور کرد دیگر امکان مدیریت ساختارهای جمعیتی را نخواهد داشت.

پژوهشگر و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در تعریف پنجره جمعیتی افزود: هر گاه جمعیت یک جامعه‌ای اکثریت بیش از ۷۰ درصد بین ۱۵ سال تا ۶۴ سال باشند، این کشور در پنجره جمعیتی است که هم‌اکنون کشور ما در پنجره جمعیت است اما با سرعت بسیار زیاد به سمت انتهای پنجره جمعیتی در حرکت هستیم.

این پژهشگر با اشاره به این‌که پنجره جمعیتی ایران در سال ۱۴۲۰ بسته خواهد شد و اگر به فریاد آن نرسیم مانند بسیاری از جوامع غربی توان اصلاح ساختارهای جمعیتی را از دست می‌دهیم، عنوان کرد: متاسفانه رویکرد دولت فعلی اصلاً رویکرد جمعیتی نیست این در حالی است که ما داریم به انتهای پنجره جمعیتی حرکت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

کمتر از ۲ دهه دیگر به بحران جمعیت می‌رسیم

این برنامه در صورتی در ایران می‌افتد که در بسیاری از کشورهای اورپایی و حتی آسیایی نظیر روسیه به دنبال افزایش نرخ باروری و جوان کردن جمعیت آن‌ها هستند. تشویق بیش از حد دولت برای افزایش جمعیت و تبلیغات متعدد برای افزایش باروی سبب شده تا کشورهای اروپایی مانند آلمان که در یک بازه زمانی به کاهش بیش از حد جمعیت رسیده بود اکنون از حالت تشدید بحران به حال متعادل رسیده است.

در کشور ما نه تنها مشوق‌های فرزندآوری وجود ندارد بلکه طی گزارشاتی وزارت بهداشت پرسنلی که بانوان را تشویق به سزارین یا عدم فرزندآوری می‌کند کارانه بیشتری می‌دهد و آن‌ها را مورد تشویق قرار می‌دهد.

به گفته پژوهشگران اگر این روند باروری در ایران به این صورت تداوم یابد تا چند سال آینده کشور به یک ملت پیر و سالخورده می‌رسد. برای خروج از این وضعیت علاوه بر طرح‌های تشویقی و تنبیهی( برای سقط جنین، فروش بچه و غیره) نیاز به یک فعالیت همگانی است.

در گزارش بعدی به بررسی عوامل کاهش رشد جمعیت در ایران و افزایش طلاق پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/*

,

ایشان بارها اعلام کردند که جمعیت جوان باید حفظ شود و بر تولید مثل تاکید فراوان داشتند. ایشان همچنین معتقد است که جمعیت کشور باید به ۱۵۰میلیون نفر برسد و در این مورد می‌فرماییند: “من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم می‌تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهند برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد.”

,

تمامی کارشناسان جمعیت دنیا اعتقاد دارند که جمعیت اولین و مهم‌ترین رکن در  نشان دادن قدرت یک کشور است. شاید بحث نظامی و دفاعی کشور سابقا به عنوان اولویت قدرت یک کشور محسوب می‌شد اما اکنون به نظر تحلیل‌گران سیاسی قدرت جمعیت بالاترین قدرت در نشان دادن بزرگی یک کشور می‌باشد.

,

امام  خامنه‌ای،  در دیدار با کارگزاران نظام در ۳۰ تیرماه ۹۲، دوباره هشدارهایی درباره افت رشد جمعیت ایران دادند و البته طرح مجلس برای مقابله با آن را کارآمد ندانستند.

,

*کنترل جمعیت

, *کنترل جمعیت,

پروژه کنترل جمعیت از دهه ۳۰ در ایران با دستور شورای جمعیت از آمریکا توسط  ستّاره فرمانفرماییان جامعه‌شناسی مقیم آمریکا در خاورمیانه به خصوص در ایران آغاز شد. او با کمک عدّه‌ای از درباریان و خانواده خود مؤسسه را در ایران تأسیس کند و سپس شروع به انجم پروژه کنترل جمعیت در کشور کرد.

,

ستّاره فرمانفرمایان در سال‌های دههٔ ۵۰ و ۶۰ میلادی، به دعوت سازمان ملل متحد، برای اجرای طرح‌های مددکاری اجتماعی در خاورمیانه به عراق و پس از آن به مصر، سوریه و لبنان سفر کرده بود و در قالب این طرح‌های، پروژه کنترل جمعیت را در خاورمیانه اجرا کرد.

,

این طرح به دلیل اعتقاد  و پایبندی مردم ایران به آموزه‌های دینی و شرایط اقتصادی زندگی آن زمان به عنوان مثال پسری بعد از سن هفت- هشت سالگی در یک روستا به مزرعه می رفت و به اقتصاد خانواده کمک می کرد یا دخترها بعد از سن نه- ده سالگی پشت دار قالی می نشستند و فرزند ابزاری اقتصادی محسوب می شدند. با شکست مواجه شد اما بعد از انقلاب از سال ۱۳۶۷  دولت وقت با پیام موسوی نخست وزیر جلسه‌ای را در مشهد ترتیب داد و اعلام کرد که باید جمعیت را مدیریت کنیم که این به دلیل عدم همراهی علما و مراجع در مشهد به شکست انجامید. این افراد دست بردار نبوده و با رفت و آمد و دادن اطلاعات غلط رضایت دو نفر از علما را کسب کردند.

,

*مخالفت رهبری با کنترل جمعیت 

, *مخالفت رهبری با کنترل جمعیت ,

همین اقدام باعث شد حجم عظیمی از تبلیغات برای کاهش جمعیت رخ بدهد و برای آن از هیچ کاری دریغ نکردند؛ حتی بر روی جعبه‌های کبریت هم مردم را به کاهش فرزندآوری تشویق می‌کردند. دکتر ملک افضلی، دکتر عباسی شوازی و مرندی  سه شخص موثر در کنترل جمعیت ایران بودند که موفق به دریافت جایزه در خصوص کنترل جمعیت شدند.

,

دکتر ملک افضلی  معاون پژوهش وزارت بهداشت در سال ۷۸ و یکی از افراد موثر در پروژه کنترل جمعیت در مصاحبه‌ای ضمن تاکید و مثبت دانستن پروژه کنترل جمعیت گفت: هدف های کنترل جمعیت را در برنامه سلامت باروری در خانواده ها زودتر از کشورهای دیگر پیاده کردیم. ما وقتی قرار است یک برنامه بهداشتی برای جامعه تعریف کنیم، ناگزیریم شاخص های بین المللی قابل قبول را در آن برنامه رعایت کنیم تا بتوانیم طبق آن شاخص ها، موفقیت یا عدم موفقیت و میزان ارزشمندی طرحمان را مشخص کنیم.

,

دکتر مرندی وزیر اسبق بهداشت و امضا کننده طرح کنترل جمعیت در کشور در خصوص پشت پرده این پروژه می‌گوید: در آن زمان پاکتی محرمانه مبنی بر اینکه سیاست کنترل جمعیت، سیاست جمهوری اسلامی است به تصویب هیأت دولت رسید بود. بنده  آن زمان نامه‌ای به رهبر انقلاب که رئیس‌جمهور بودند نوشتم و شرایطم را تشریح کردم. آقای هاشمی نیز رئیس مجلس بود و آیت‌الله موسوی اردبیل رئیس قوه قضاییه. آنها جواب کتبی به من ندادند.

,

مرندی افزود:  روزی در رهبر انقلاب( رئیس‌جمهور وقت) که برای افتتاح شعبه انستیتو پاستور عازم بودند نشستم و موضوع را برایشان تشریح کردم. در تمام طول مسیر راجع به این مطلب صحبت می‌کردیم و ایشان با اصل قضیه به شدت مخالفت کردند. صحبت ایشان این بود که بدون مشورت روحانیت کاری انجام نشود و شعار زمان شاه که دو فرزند کافی است را زنده نکنیم و این جواب‌ها از نظر من منفی بود.

,

وی در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت‌های آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: ایشان دلیلی برای اینکه بخواهند همه دلایل را به من بگویند نداشتند. من مسائل را مطرح می‌کردم و بیشتر شرح می‌دادم. آیت‌الله خامنه‌ای نگران بودند که کاری انجام نشود که با شرع مقدس مغایر باشد و زنده شدن شعارهای زمان شاه برجسته‌ترین علت مخالفت ایشان بود.

,

محمدجلال عباسی شوازی  جمعیت‌شناس ایرانی و رئیس موسسه مطالعات کشور  یکی از افراد موثر در بحثت کنترل جمعیت است که به صورت علنی مخالفت خود را با رشد جمعیت کشور اعلام کرد؛ وی می‌گوید: اگر در گذشته به مردم می گفتید که بچه هایتان را کم کنید، به نوعی بار سیاسی داشت، ضمن اینکه مردم خودشان برای بچه ی بیشتر تقاضا داشتند و اگر دولت می‌خواست تعداد بچه ها را کم کند بیشتر با دید سیاسی نگریسته می‌شد؛ اما امروز که این مسئله مطرح می شود، یک نوع ارائه خدمات از سوی دولت تلقی می شود و برنامه ریزی هایی که در جهت تنظیم خانواده صورت می‌گیرد و به نفع رفع نیازهای شخصی و خانوادگی افراد است.

,

شورازی گفت: برنامه‌های جمعیتی اهدافی داشته که تا حدودی به آن ها رسیده است، اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت. اهداف کوتاه مدتش این بوده که رشد جمعیت را کنترل کند، اهداف کلی مهم تر به طور کلی سلامتی جامعه بوده است. یعنی سلامت مادر و کودک. رشد جمعیت با شدتی که در ایران کاهش یافته، سبب شده که در آینده -نه آینده ای نزدیک- جمعیتی سالخورده داشته باشیم.

,

*پروژه کنترل جمعیت از کجا آب می‌خورد؟

, *پروژه کنترل جمعیت از کجا آب می‌خورد؟,

سند  NSSM200 که توسط هنری کیسینجر مشاور سابق امنیت ملی آمریکا تدوین شده است مبنی بر پروژه کنترل جمعیت در کشورهای مسلمان به خصوص ایران است. این سند جمعیت جوان و پویا را یکی از مولفه‌های اصلی قدرت در جوامع شرقی به‌ویژه دنیای اسلام دانسته و بر لزوم کنترل آن تاکید کرده است.

,

از ۱۹۶۸ تا اوایل قرن جدید آمریکا ۱۷ میلیارد دلار صرف کنترل جمعیت جهان کرده است که نصف آن در آفریقا صرف کشتار مردم شده است. جمعیت و تعداد افراد ملت ها و کشورها در طول تاریخ جنبه های سیاسی و امنیتی خاص خود را داشته است. به خصوص در نیمه دوم قرن بیستم نگاه سیاسی و امنیتی به موضوع افزایش جمعیت ملت ها برای قدرت های استعماری ترس آور بوده و آنها را به تکاپو واداشته است.

,

به باور برنامه ریزان امنیتی وقت آمریکا از جمله هنری کیسینجر، پس از پایان جنگ جهانی دوم و به خصوص پس از پایان جنگ سرد، آنچه که امنیت ملی و سیطره جهانی آمریکا را تهدید می کرد رشد جمعیت بومی کشورهای کمتر توسعه ‌یافته‌ا‌ی بود که دارای منابع غنی بودند. افزایش جمعیت جوان این کشورها خطر بالقوه ای برای سیاست های چپاولگرانه آمریکا محسوب می‌شد. سیاست مداران آمریکایی یک جنگ جمعیت زدایانه را شروع کردند که با نژادپرستی همراه بود و شدیدترین جبهه آن در آفریقا فعالیت کرد.

,

تاثیرگذارترین دستورالعمل و طرح این جنگ جمعیتی به NSSM 200 معروف است که مخفف   (National Security Study Memorandum No. 200) بوده و در اوایل دهه هفتاد میلادی توسط هنری کیسینجر و دستیاران او تنظیم شد.

,

در سند NSSM 200 آمده است در صورتی که جمعیت کشورهای در حال توسعه دارای منابع غنی با ضریب رشد فعلی افزایش یابد موجب بالا رفتن  شدید انتظارات عمومی در میان مردم در مورد آموزش، اشتغال، بهداشت و مسکن خواهد شد که به دنبال آن ناپایداری های اجتماعی و سیاسی در این کشورها به وجود خواهد آمد و این ناپایداری ها در کشورهای دارای منابع غنی به منافع آمریکا ضربه خواهد زد.

,

در رابطه با اجرای این پروژه بیماری‌های کشنده مانند ایدز را در جامعه جهانی به صورت اپیدمی درآوردند و همچنین به هر طریقی به دنبال افزایش ناباروی و کاهش رشد جمعیت شدند. بر اساس تحقیقات تمام  دولت‌ها جمهوری اسلامی از این پروژه استقبال کردند و حتی آن را به صورت یک طرح ۵ ساله به مجلس معرفی کردند. اما بعد از ۲۵ سال این طرح هنوز به قوت خود ادامه دارد.

,

اما در ایران روند کاهش رشد جمعیت بیش‌ از سایر کشورها بود به طوری که در سه دوره متوالی به عنوان برترین کشور در کاهش رشد جمعیت شناخته شد. طبق آمار جهانی ایران بیشترین کاهش نرخ باروری را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است.

,

, ,
کمترین نرخ رشد باروری در جهان 
,
 
,
 
,

 

,

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در گفت‌وگوی با تهران نیوز  گفت: در اولین کنفرانس ضد جمعیتی دنیای اسلام سال ۱۹۹۴ قاهره بسیاری از کشورهای اسلامی با پروژه کنترل جمعیت مخالف بودند اما مسئولین دولت وقت جمهوری اسلامی موافقت خود را با این پروژه اعلام کردند، جالب این است که این افراد بدون رصد علمی رشد جمعیت کشور، برنامه کنترل جمعیت که قرار بود ۵ سال اجرا شود در یک ناباروری ۲۵ سال اجرا کردند.

, تهران نیوز ,

بیشتر بخوانید:

,

ردپای خیانت به جمعیت ایران در تمام دولت‌ها احساس می‌شود 

, ردپای خیانت به جمعیت ایران در تمام دولت‌ها احساس می‌شود ,

*اوضاع جمعیت ایران

,

پروفسور نیکولاس ابراشتات از موسسه‌ای در آمریکا پروژه در خصوص جمعیت دنیای اسلام به نام «کاهش نرخ باوری در دنیای اسلام واقعیتی که کسی آن را ندیده است» کار می‌کند او می‌گوید میانگین کاهش نرخ باروی در تمام دنیا طی سه دهه گذشته ۳۲ درصد بوده، این کاهش در دنیای اسلام ۴۴ درصد و در ایران بیش از ۷۰ درصد است و این میزان کاهش در یک بازه زمانی ۳۰ ساله در تاریخ بشریت بی‌سابقه است.

,

در سرشماری سال ۱۳۶۵ میانگین رشد جمعیت کشور  ۳.۹ درصد بوده اما در سال ۹۵ این عدد به ۱.۲۴ درصد رسیده است، اما در ارتباط با نرخ بارور که نشان دهنده تعداد فرزندانی است که یک زن در طول عمر خود می‌تواند به دنیا آورد، در سال ۶۵ ، ۶.۵ بوده که به ۱.۸ در سال ۹۵ رسیده است که این آمار در برخی از استان‌ها مثل تهران و شهرهای بزرگ پایین‌تر از این عدد است.

,

از سال ۱۴۲۵ در ۳۰ سال آینده کاهش جمعیت کشور آغاز خواهد شد و سالانه غریب ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت کاهش پیدا می‌کند که پیامد‌های زیادی از جمله فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی خواهد داشت.

,

 

,

 

,

, ,

پس از انذارهای مکرر و هشدارهای صریح رهبر_معظم_انقلاب (مدظله) درباره تحولات نگران کننده جمعیت در ایران، در حالیکه رئیس جمهور، وزیر بهداشت، رئیس مجلس و همه مسئولین مرتبط با سیاستهای کلی جمعیت همچنان در سکوت مرموز به سر می‌برند، ملینداگیتس، همسر بیل گیتس در پرده برداری از یک واقعیت تلخ و هولناک اظهار داشت: سریع‌ترین کاهش نرخ باروری در تاریخ بشریت، مربوط به زنان ایران است که از متوسط ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۹۸۷ به نرخ باروری ۱.۶ فرزند به ازای هر زن در سال ۲۰۱۷ سقوط کرده است.

,

, ,

همگی کارشناسان جمعیت و اندیشکده‎های امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران متفق‎القول هستند که ایران در حال حاضر در شرایط هشدار جمعیتی قرار دارد و در صورت ادامه روند فعلی به‎زودی به بحران جمعیتی  مبتلا خواهد شد.

,

صالح قاسمی در قسمتی از مصاحبه خود با خبرنگار تهران نیوز می‌گوید: اگر کشوری داخل پنجره جمعیتی باشد می‌گویم این کشور قابلیت مدیریت ساختارهای جمعیتی را دارد اما اگر این جامعه از دورن پنجرهای جمعیتی عبور کرد دیگر امکان مدیریت ساختارهای جمعیتی را نخواهد داشت.

, تهران نیوز,

پژوهشگر و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در تعریف پنجره جمعیتی افزود: هر گاه جمعیت یک جامعه‌ای اکثریت بیش از ۷۰ درصد بین ۱۵ سال تا ۶۴ سال باشند، این کشور در پنجره جمعیتی است که هم‌اکنون کشور ما در پنجره جمعیت است اما با سرعت بسیار زیاد به سمت انتهای پنجره جمعیتی در حرکت هستیم.

,

این پژهشگر با اشاره به این‌که پنجره جمعیتی ایران در سال ۱۴۲۰ بسته خواهد شد و اگر به فریاد آن نرسیم مانند بسیاری از جوامع غربی توان اصلاح ساختارهای جمعیتی را از دست می‌دهیم، عنوان کرد: متاسفانه رویکرد دولت فعلی اصلاً رویکرد جمعیتی نیست این در حالی است که ما داریم به انتهای پنجره جمعیتی حرکت می‌کنیم.

,

بیشتر بخوانید:

,

کمتر از ۲ دهه دیگر به بحران جمعیت می‌رسیم

این برنامه در صورتی در ایران می‌افتد که در بسیاری از کشورهای اورپایی و حتی آسیایی نظیر روسیه به دنبال افزایش نرخ باروری و جوان کردن جمعیت آن‌ها هستند. تشویق بیش از حد دولت برای افزایش جمعیت و تبلیغات متعدد برای افزایش باروی سبب شده تا کشورهای اروپایی مانند آلمان که در یک بازه زمانی به کاهش بیش از حد جمعیت رسیده بود اکنون از حالت تشدید بحران به حال متعادل رسیده است.

در کشور ما نه تنها مشوق‌های فرزندآوری وجود ندارد بلکه طی گزارشاتی وزارت بهداشت پرسنلی که بانوان را تشویق به سزارین یا عدم فرزندآوری می‌کند کارانه بیشتری می‌دهد و آن‌ها را مورد تشویق قرار می‌دهد.

به گفته پژوهشگران اگر این روند باروری در ایران به این صورت تداوم یابد تا چند سال آینده کشور به یک ملت پیر و سالخورده می‌رسد. برای خروج از این وضعیت علاوه بر طرح‌های تشویقی و تنبیهی( برای سقط جنین، فروش بچه و غیره) نیاز به یک فعالیت همگانی است.

در گزارش بعدی به بررسی عوامل کاهش رشد جمعیت در ایران و افزایش طلاق پرداخته می‌شود.

,

کمتر از ۲ دهه دیگر به بحران جمعیت می‌رسیم

, کمتر از ۲ دهه دیگر به بحران جمعیت می‌رسیم, کمتر از ۲ دهه دیگر به بحران جمعیت می‌رسیم,

این برنامه در صورتی در ایران می‌افتد که در بسیاری از کشورهای اورپایی و حتی آسیایی نظیر روسیه به دنبال افزایش نرخ باروری و جوان کردن جمعیت آن‌ها هستند. تشویق بیش از حد دولت برای افزایش جمعیت و تبلیغات متعدد برای افزایش باروی سبب شده تا کشورهای اروپایی مانند آلمان که در یک بازه زمانی به کاهش بیش از حد جمعیت رسیده بود اکنون از حالت تشدید بحران به حال متعادل رسیده است.

,

در کشور ما نه تنها مشوق‌های فرزندآوری وجود ندارد بلکه طی گزارشاتی وزارت بهداشت پرسنلی که بانوان را تشویق به سزارین یا عدم فرزندآوری می‌کند کارانه بیشتری می‌دهد و آن‌ها را مورد تشویق قرار می‌دهد.

,

به گفته پژوهشگران اگر این روند باروری در ایران به این صورت تداوم یابد تا چند سال آینده کشور به یک ملت پیر و سالخورده می‌رسد. برای خروج از این وضعیت علاوه بر طرح‌های تشویقی و تنبیهی( برای سقط جنین، فروش بچه و غیره) نیاز به یک فعالیت همگانی است.

,

در گزارش بعدی به بررسی عوامل کاهش رشد جمعیت در ایران و افزایش طلاق پرداخته می‌شود.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه