اخبار داغ

کامیون داران کُردستانی از مشکلاتشان می گویند/ عشق به جاده ها یا ستیز با زندگی

کامیون داران کُردستانی از مشکلاتشان می گویند/ عشق به جاده ها یا ستیز با زندگی
امروزه حمل ونقل جاده‌ای نبض و شاهرگ کشور است و خون این جریان سازی در رگ رانندگان جاری است، فرقی نمیکند در گرمای طاقت فرسای تابستان باشد یا در سوز سرمای زمستان، با عشق و علاقه به جدال با زندگی می روند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در روزهای گذشته، کامیون داران درباره مسائل و مشکلاتی که در سال های اخیر به نحو روز افزونی با آن دست و پنجه نرم کرده اند، دست به اعتراض، تجمع و اعتصاب زده اند. آن گونه که تاکنون بیان شده، این تجمعات به دلایلی از جمله افزایش قیمت لوازم یدکی به خصوص بعد از افزایش قیمت دلار، لاستیک و روغن موتور، پایین بودن نرخ کرایه حمل بارو ثابت بودن این نرخ برای سه سال گذشته ، پرداخت نشدن حق دولت از  بیمه رانندگان، بازنشستگی با حداقل دستمزد، نداشتن سختی کار و سنوات بیمه انجام شده است که البته باید به این موارد، کاهش مبلغ حق بیمه سهم کارگر و بی عدالتی در توزیع بار در بنادر و مجتمع های بزرگ تولیدی و شرکت های باربری  را اضافه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,


شیر مردان جاده ها با به حرکت درآوردن چرخ های وسیله نقلیه سنگین شان قسمتی از چرخ های اقتصاد کشور را به حرکت در می آورند و فقط به انتهای جاده و رسیدن به مقصد فکر می کنند، عشق به رانندگی در صدای و حرکات دستانشان موج می‌زند، صبح خود را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز و شب خود را با «الحمدلله» به پایان می‌رسانند  ولی وقتی پای درد و دل های راننگان می نشینیم هر کدام از سختی ها و مشقت‌های کاری خود و می گویند؛

,
,

 

,


وضعیت باربری در استان بسیار سخت شده است

,
, وضعیت باربری در استان بسیار سخت شده است, وضعیت باربری در استان بسیار سخت شده است,


فتح الله حسین پناهی راننده 58 ساله ای است که بیش از 30 سال از زندگی خود را در جاده های ایران گذرانده است با اینکه دست هایش می لرزد و دیگر توان جوانی را ندارد اما از عشقش به رانندگی می گوید اینکه به خاطر علاقه ی زیادی که به رانندگی داشتم درسم را رها کردم و با شاگردی در کنار عمویم این تجربه را به دست آوردم .

,
,

 

,


وی می گوید: در این شغل از‌‌همان ابتدا راننده نمی‌شوند، اول شاگرد شوفری را تجربه می‌کنند و بسته به پارامترهای مختلف از جمله اینکه خودشان صاحب کامیون هستند یا برای صاحب کامیون کار می کنند، چه کامیون و با چه ظرفیتی در اختیار دارند، شخصی کار می کنند یا برای شرکت یا سازمان خاصی و .... درآمدشان هم متفاوت است.

,
,

 

,

 

,

وی ادامه می دهد: راننده کامیون در هفته باید مقدار ساعات معینی را کار کند. البته اغلب به صورت نامنظم و در بسیاری مواقع در شب ها رانندگی می کنند. رانندگان بین شهری معمولا روزهای زیادی را از خانه دور هستند، آنها باید بتوانند در شب ها و هر نوع آب و هوایی رانندگی کنند .

,

 

,


این راننده ی کردستانی از مشکلاتش می گوید که قبلا تا باری را خالی می کردیم چندین نفر به دنبالمان می آمدند که برای بارشان برویم اما متاسفانه حدود چند ماهی است که وضعیت بسیار سخت است و بارها شده که باید 15 روز در پایانه ی حمل و نقل برای بار اسم بنویسیم تا شاید نوبتمان برسد .

,
,

 

,


راننده های کامیون انسانهای مظلومی هستند

,
, راننده های کامیون انسانهای مظلومی هستند, راننده های کامیون انسانهای مظلومی هستند,


یکی دیگر از رانندگان کردستانی که موهایش را در جاده سفید کرده است و بیشتر راه های اصلی و فرعی استان های هم جوار را مثل کف دست خود می شناسد می گوید: راننده های کامیون انسانهای مظلومی هستند ، در همه حال در سرما و یخبندان و گرما ،محرم،عید نوروز و همه ایام سال در جاده چشم به سیاهی جاده دوخته تا از هزاران کیلومتر راه سخت ،باری را به کشور بیاورند ولی بدون هیج مزایا و سختی راه وگرفتاری خانوادگی .

,
,

 

,


وی اظهار داشت: این شغل، شغلی بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمی‌شود! شاید باورش سخت باشد اما به زور می توانیم خرج زن و بچه هایم را با این اوضاع اقتصادی فراهم کنم زیرا وضعیت بار بسیار بد شده و این برای رانندگانی همچون من و دوستانم که زندگیمان از این طریق می چرخد بسیار سخت است .

,
,

 

,


دعای زیر لب همسران و مادران رانندگان

,
, دعای زیر لب همسران و مادران رانندگان, دعای زیر لب همسران و مادران رانندگان,


اما کمی آن سوتر، همسران و مادران شان زیر لب دعا می کنند تا این بار هم مسافرشان به سلامت به خانه باز گردد و در رویارویی با جاده، آن مار خوش خط و خال که با هزاران خطر در کمین نشسته و گهگاهی به خود پیچیده است، پیروز شود.

,
,

 

,

 

,

کرایه ی حمل و نقل پایین تر نسبت به سایر استانها

, کرایه ی حمل و نقل پایین تر نسبت به سایر استانها, کرایه ی حمل و نقل پایین تر نسبت به سایر استانها,


حبیب الله امینی  61 سال سن دارد و به گفته ی خودش از 19 سالگی به عنوان شاگرد راننده به دل جاده ها زده است و همچنان به شغلش عشق می ورزد و علاقمندی به این حرفه ی سخت را در تداوم آن موثر می داند و می گوید: رانندگی را شغلی توأم با استرس و پرکار است ، از پنچرشدن لاستیک با آن جثه بسیار سنگینش و پنچرگیری در آفتاب یا چله سرد زمستان، تا مراقبت از بار و در امان نگه داشتن آن از نفوذ آب باران یا دور کردن آن از گزند سارقان اما وقتی عشق به کار داشته باشی همه ی اینها در نگاهت آسان می شود اما با تدبیری برای حل مشکلات !

,
,

 

,


وی می گوید: هر چند این روزها با اعتراض رانندگان کرایه بار 20 درصد افزایش یافت اما از طرفی وسایل ماشین آنقدر گران شده است که هیچ سودی برایمان ندارد از طرفی زمزمه هایی نیز برای افزایش قیمت گازوییل به گوش می رسد که این زندگی را برای ما سخت تر کرده است و امیدوارم از سوی اداره کل حمل و نقل و پایانه ها ی استان پی گیری شود، زیرا بالا بودن استهلاک وسایل نقلیه و تقسیط تسهیلات خرید وسایل نقلیه از جمله مشکلات رانندگان برای پرداخت حق بیمه است که امیدواریم این مشکل نیز رفع گردد.

,
,

 

,

علوی: عدم تناسب هزینه و درآمد کامیون داران

, علوی: عدم تناسب هزینه و درآمد کامیون داران, علوی: عدم تناسب هزینه و درآمد کامیون داران,

 

,

سیداحسن علوی رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس بر لزوم توجه به مسائل کامیون‌داران کشور تأکید کرد و گفت: مشکلات صنف کامیون‌داران کشور در نشست کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

,

 

,

وی ادامه داد: خواسته کامیون‌داران کشور رعایت قانون است. حدود 330 هزار کامیون و 500 هزار راننده در کشور وجود دارد که بدیهی است باید به مسائل آنها توجه شود.

,

 

,

علوی افزود: واقعیت این است که هزینه‌های خودرو در کشور بالا رفته و درآمدها با توجه به هزینه‌های فعلی جوابگو معیشت کامیون‌داران نیست؛ از طرفی بخشی از کامیون‌داران تقاضا دارند که با شرایط آسان بتوانند کامیون‌های خود را با کامیون‌های نو جایگزین کنند که دولت باید در این زمینه مساعدت‌های لازم را داشته باشد.

,

 

,

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کامیون‌داران که در جلسه کمیسیون عمران بیان شد این است که قیمت لوازم یدکی خودرو بالا است به طور مثال در این نشست گفته شد که به کامیون‌داران این موضوع تحمیل می‌شود که لاستیک تولیدی یک کشور را خریداری کنند این در حالی است که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

,

 

,

علوی با تأکید بر لزوم ارائه یارانه به کامیون‌داران افزود: در ایران نسبت به سایر کشورها میزان بار کامیون‌ها کمتر است و به طور طبیعی درآمد کامیون‌داران کاهش می‌یابد در راستای رفع مشکل کامیون‌داران نشستی با وزرای راه و شهرسازی و تعاون برگزار و مقرر شد مسائل کامیون‌داران در کارگروهی پیگیری شود.

,

 

,

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای رفع مشکل کامیون‌داران نشست‌های بعدی در کمیسیون عمران تشکیل خواهد شد البته از آنها خواسته شده به اعتصاب خود پایان داده در هر صورت باید قانون حمل و نقل در کشور به نحوی تنظیم شود که مشکلات این صنف برطرف شود.

,

 

,


در عین حال به نظر می رسد اگرچه اعتراض کامیون داران درباره شرایط خود قابل توجه است اما در شرایط فعلی این اعتراض به طور مستقیم بر زندگی مردم تاثیر منفی و مخرب گذاشته و باعث افزایش قیمت سبد کالاهای مورد نیاز مردم شده است لذا دستگاه های مسئول و همچنین اتحادیه های مرتبط با کامیون داران و همچنین رانندگان معترض باید با توجه به این مسئله برای حل موضوع اقدام کرده تا بار جدیدی بر زندگی مردم افزوده نشود.

,
,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه