اخبار داغ

عموی امام زمان (عج) در همدان

عموی امام زمان (عج) در همدان
حسین بن علی‌ النقی(ع)، عموی بزرگوار حضرت ولی‌عصر(عج) معروف به شاهزاده حسین(ع) و از امامزاده‌های شاخص کشور به شمار می‌رود که مقبره ایشان در شهر همدان واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه گزارش نافع از همدان، این بقعه متبرکه در نزدیکی میدان مرکزی همدان و ابتدای خیابان شهدا واقع شده و تنها امامزاده شهر همدان است که نسب وی بدون واسطه به یکی از امامان معصوم یعنی حضرت امام هادی(ع) می‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, نافع ,

آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) همدان از معماری بسیار زیبایی برخوردار بوده و از چندین بخش شامل ایوان ورودی، شبستان پیشین، اتاق مقبره و سردابی که در عمق 3 متری از کف زمین قرار دارد، تشکیل شده است.

,

این بنا هویت تاریخی مشخصی نداشته و در برخی از‌ روایت‌های تاریخی آمده است که برای نخستین بار در عهد ایلخانان مغول و به دستور خواجه نصیرالدین توسی، ساختمان امامزاده در ابعاد وسیع‌تری مورد بازسازی قرار گرفته و بنابر همین نقل قول‌ها، یکی از منتسبین به خواجه نصیرالدین نیز در صحن این امامزاده دفن شده است.

,

روایت‌های تاریخی دیگری نیز درباره مزار امامزاده حسین همدان وجود دارد و گفته می‌شود که در سال 1140 هجری، قمری و پس از کشته شدن سلطان حسین صفوی، سر او در ایوان جنوبی این بقعه دفن شده است.

,

بقعه شاهزاده حسین(ع) از مهمترین بقاع متبرکه استان همدان و مورد توجه شهروندان است به طوری که روزانه افرادی بسیاری برای زیارت این امامزاده بزرگوار و به نیت عرض ارادت به محضر مبارک امام زمان(عج) به این مکان می‌شتابند، اما با کمال تأسف قرارگرفتن این بقعه در داخل کوچه و در معرض دید نبودن موجب ناشناخته ماندن آن شده به طوری که بسیاری از مسافران و گردشگران از وجود مقبره فرزند امام هادی(ع) در همدان بی‌خبرند.

,

درواقع تصرف بخشی از املاک این موقوفه از طرف بانک ملی همدان موجب مهجوریت و دورماندن بقعه از میدان دید عابران و گردشگران شده است.

,

 

,

فضای کافی برای اجرای برنامه‌های مذهبی نداریم

, فضای کافی برای اجرای برنامه‌های مذهبی نداریم,

مدیراجرایی و عضو هیأت امنای آستان مقدس حضرت شاهزاده حسین(ع) همدان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: پیش از انقلاب اسلامی و در زمان حکومت پهلوی، بخشی از املاک این موقوفه از طرف حکومت وقت برای ساخت بانک ملی اختصاص داده شده که این کار کاملا غصبی و تصرف در موقوفه بوده است.

,

نصرت‌ا... علی‌ضمیر افزود: ساختمان بانک ملی هنوز هم در این بخش که هزار و 680 مترمربع مساحت دارد؛ پابرجاست و مانع دیده‌شدن بنای امامزاده از خیابان می‌شود.

,

وی اظهارداشت: البته گاراژی نیز به مساحت هزار متر مربع در خیابان پشتی موسوم به "خیابان اکباتان" وجود دارد که مالکیت خصوصی داشته و گفته می‌شود که آن نیز جزء املاک موقوفه به شمار می‌رفته که بعدا تصرف شده؛ البته سند معتبری در این زمینه وجود نداشته و غصبی بودن یا نبودن آن‌ محل شبهه است.

,

علی‌ضمیر با اشاره به وسعت کم شاهزاده حسین(ع) بیان کرد: صحن و سرای فعلی تنها هزار مترمربع مساحت دارد و این فضا، جوابگوی برگزاری برنامه‌های مذهبی نظیر مراسم پراستقبال دعای عرفه نیست و در فصل سرما، تعداد زیادی از زائران مجبور به نشستن در داخل کوچه برای شرکت در برنامه‌ها هستند.

,

وی با بیان اینکه روزانه 500 نفر در این مکان مقدس حضور پیدا می‌کنند؛ اضافه کرد: اگر فضای بیشتری وجود داشت؛ می‌توانستیم برای این افراد که بخش زیادی از آن‌ها جوانان هستند برنامه‌های فرهنگی اجرا کرده و به منویات مقام معظم رهبری درخصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی جامه عمل بپوشیم.

,

علی‌ضمیر با اشاره به اقداماتی که در چند سال اخیر برای بازپس گرفتن املاک موقوفه شاهزاده حسین(ع) همدان صورت گرفته گفت: چند سال پیش 3 طومار امضاشده از طرف مردم همدان تهیه شده و از طرف اداره کل اوقاف استان و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این زمینه دادخواهی شد که در نهایت رأی به نفع موقوفه صادر شد.

,

وی ادامه داد: همچنین در سفر اول دولت نهم به همدان، این موضوع مطرح شده و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت در جواب نوشت: " ملک به امامزاده تعلق دارد، رعایت شود" که اصل نامه موجود است، اما متأسفانه بانک ملی و در رأس آن، بانک مرکزی اقدامی برای تخلیه محل موردنظر انجام نداده است.

,

علی‌ضمیر با اشاره به اینکه بانک ملی اصرار بر حضور در همین مکان و پرداخت اجاره‌بها دارد، تصریح کرد: در سال 88  نیز مقرر شد که بانک بابت چندین سال‌ گذشته 2 میلیارد و 600 میلیون تومان به موقوفه پرداخت کند و در محل بماند، اما هیأت امنا، مردم و در رأس همه آیت‌ا... محمدی نماینده ولی فقیه در استان نپذیرفت چراکه بنابر شرع مقدس، بانک در محل غصبی ساخته شده است.

,

 

,

اصرار بانک ملی بر حضور در محل غصبی!

, اصرار بانک ملی بر حضور در محل غصبی!,

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان نیز گفت: اسناد معتبری موجود هست که ثابت می‌کند ساختمان بانک ملی متعلق به شاهزاده حسین(ع) است و درآخرین حکمی که از طرف قوه قضائیه در زمان ریاست آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی صادرشد؛ این موضوع به اثبات رسیده و قرارشد؛ محل موردنظر تخلیه شود، اما بانک تقاضای تجدیدنظر داد و حکم اجرا نشد.

,

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی تصریح کرد: از آن پس تاکنون پرونده بلاتکلیف مانده و اقدام جدی برای برخورد با بانک ملی از طرف دستگاه قضائی صورت نگرفته است.

,

 

,

همدان با شاهزاده حسین(ع) قطب گردشگری مذهبی می‌شود

, همدان با شاهزاده حسین(ع) قطب گردشگری مذهبی می‌شود,

مهجوریت امامزاد‌ه‌ای واجب‌التعظیم از یک طرف و اصرار بانک ملی بر ماندن در محل غصبی از طرف دیگر، موضوعی است که هنوز پس از سال‌ها برطرف نشده و ظاهرا ارائه اسناد رسمی و بیان حکم شرعی نیز فایده‌ای نداشته و تاکنون اقدامی برای تخریب بانک صورت نگرفته است.

,

هرچند بانک حاضر به پرداخت اجاره‌بهاست، اما وجود آن بر صحن مقدس سایه‌ انداخته که در صورت اجرای حکم قانونی، این امامزاده از مهجوریت و گمنامی رها خواهد شد. از همه مهمتر آنکه عمل به حکم شرعی در همه مسائل به ویژه موقوفات و نیات واقفان از وظایف مهم مسئولان قضائی و دولتمردان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و منافع و مصالح برخی از دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نباید مانع از عمل به این وظیفه شود

,

نکته آخر اینکه امروزه گردشگری و توریسم زیارتی به عنوان یکی از ارکان اصلی و شاخه‌های مهم صنعت گردشگری در جهان به شمار می‌رود و همدان با برخورداری از بقعه امامزادگان بزرگوار به ویژه حضرت شاهزاده حسین(ع) می‌تواند به عنوان "قطب گردشگری مذهبی" در کشور مطرح شود.

,

شاهزاده حسین(ع) نگینی گمنام در  همدان/ بقعه عموی امام زمان در حصار بانک ملی! شاهزاده حسین(ع) نگینی گمنام در  همدان/ بقعه عموی امام زمان در حصار بانک ملی!

, شاهزاده حسین(ع) نگینی گمنام در  همدان/ بقعه عموی امام زمان در حصار بانک ملی! , شاهزاده حسین(ع) نگینی گمنام در  همدان/ بقعه عموی امام زمان در حصار بانک ملی! ,

 

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه