اخبار داغ

موج سواری اجناس ایرانی بر نوسانات ارز

موج سواری اجناس ایرانی بر نوسانات ارز
این روزها با نوسان قیمت ارز در کشور شاهد افزایش قیمت برخی اجناس هستیم که گاهی این افزایش قیمت ها نه تنها در مورد اجناس خارجی که بر روی کالاهای تولید داخل که ارتباطی چبه نوسانات قیمت ارز ندارد نیز تاثیر گذاشته و موجب نارضایتی مردم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،دراین بین برخی سودجویان نیز نوسانات نرخ ارز را دستمایه قرار داده و نرخ کالاهای ایرانی را نیز بالا می کشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

مردم اولین گروه از منتقدین هستند و البته در این خصوص و از دیدگاه آنان فروشندگان متهمین ردیف اول این پرونده هستند چراکه گاهی برخی سودجودیان  به بهانه های واهی، نوسانات قیمتی حتی کالاهای ایرانی را به نوسانت نرخ ارز مرتبط می کنند.

,

 

,

  در همین این رابطه گفتگویی با تعدادی از مغازه داران از صنوف مختلف داشتیم و نظر آنها را در مورد این گونه نوسانات جویا شدیم.

,

 

,

 علی یکی از فروشندگان لباس و پوشاک با گلایه از افزایش قیمت ها گفت: همه اجناس ما ایرانی است و همه اجناس خود را از تهران تهیه می کنیم ؛ اما قیمت همه اجناس 40 الی 50 درصد افزایش یافته به طوری که بعد از عید جنس جدیدی نیاورده ایم و همه اجناسمان خرید قبل از عید است.

,

 

,

کالای ایرانی و خارجی افزایش قیمت داشته است

, کالای ایرانی و خارجی افزایش قیمت داشته است, کالای ایرانی و خارجی افزایش قیمت داشته است,

محبی یکی دیگر از فروشندگان است که به فروش اجناس خرازی مشغول است، وی نیز افزایش قیمت ها را در این صنف تائید کرد و گفت: بعضی از اجناس ما خارجی و چینی است و بعضی از اجناس هم ایرانی است ، اما کالاهای ایرانی و خارجی هر دو افزایش قیمت داشته و برخی تا 90 درصد گرانتر شده است.

,

 

,

وی ادامه داد: از دکمه معمولی گرفته تا دوک نخ خیاطی و سفره های پلاستیکی همه اجناس گران شده اس، قبلا هم افزایش قیمت داشتیم اما نه تا این حد که مثلا یک دوک نخ 4000 تومانی یک باره قیمتش 7400 تومان شود،این افزایش قیمت ها بی سابقه است.

,

 

,

برخی اجناس تا سه برابر افزایش قیمت داشته اند

, برخی اجناس تا سه برابر افزایش قیمت داشته اند, برخی اجناس تا سه برابر افزایش قیمت داشته اند,

میرزایی از دیگر فروشندگان ابزار آلات است، وی به طور نمونه با در دست گرفتن یک پیچ کوچک گفت: این پیچ که ممکن است خیلی بی ارزش به نظر برسد از دانه ای 19 تومان به دانه ای 60 تومان رسیده و این یعنی افزایش بیش از سه برابری قیمت.

,

وی ادامه داد: این یک نمونه کوچک است و همه اجناس و کالاهای ما افزایش داشته و جنس ایرانی و خارجی هم ندارد، چرا نباید نظارت بر این افزایش قیمت ها باشد. اینکه بر چه مبنایی باید تا این حد قیمت ها بالا برود را نمی دانیم. این افزایش قیمت ها فروش ما را نیز کم کرده و باعث فشار اقتصادی بر مردم می شود.

,

 

,

افزایش قیمت ها کشوری است

, افزایش قیمت ها کشوری است, افزایش قیمت ها کشوری است,

در ادامه به سراغ علی بیات رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار رفتیم و از چگونگی نظارت بر بازار جویا شدیم. بیات با بیان این نکته که افزایش قیمت ها کشوری است، گفت: یک سری از اقلام هستند که وارداتی است و ما دخل و تصرفی در قیمت گذاری آنها نداریم و بنای دولت در حمایت از تولید داخلی و ایجاد رقابت برای ارتقای کیفیت و در نتیجه سیاست دولت مبنی بر آزادسازی است.

,

 

,

وی ادامه داد: وقتی نرخ ارز جابه جا می شود قطعا در بازار تاثیر می گذارد، اما برخی افراد هم هستند که کالایشان تولید داخل است و با ارز هیچ ارتباطی ندارد؛ اما از وضعیت پیش آمده سوء استفاده می کنندکه در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد.

,

 

,

برخی افراد سودجو از افزایش قیمت ارز سوء استفاده می کنند

, برخی افراد سودجو از افزایش قیمت ارز سوء استفاده می کنند, برخی افراد سودجو از افزایش قیمت ارز سوء استفاده می کنند,

بیات میزان پرونده های تشکیل شده در چند ماه اخیر را بالاتر از مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد و علت آن را سوء استفاده برخی افراد دانست و گفت: به همین علت نظارت ما در این ایام تشدید شده و کارشناسان خود را به کار گرفته ایم تا بازار را در کنترل درآوریم و با سوء استفاده کنندگان برخورد خواهیم کرد و بر توزیع کالاهایی که در سیاست دولت برای تنظیم بازار در نظر گرفته شده نظارت داریم.

,

 

,

بیات همچنین گفت: نظارت ما بر اساس فاکتورهای رسمی خرید است و این نیست که هر کسی هر قیمتی عنوان کرد قبول کنیم و اگر تخلفی باشد با آن برخورد می کنیم.

,

 

,

وی بیشترین مشکل را در بازار پوشاک، کیف و کفش و لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: دولت در زمینه کنترل کالاهای قاچاق و کنترل بازار تاکید دارد که نظارت دوچندان شود ، ما نیز تقریبا تمام بازار را کنترل می کنیم که تخلفی صورت نگیرد.

,

 

,

به گزارش خبرنگاه نافع با وجود اینکه در چند ماه اخیر نظارت ها تشدید شده ، اما همچنان شاهد افزایش قیمت کالاها و اجناس داخلی هستیم و این در صورتی است که این نظارت ها در بازار بر اساس فاکتور خرید صورت گرفته و مغازه دار بازاری وقتی کالایی را با قیمت بالا خریداری می کند، مجبور به فروش همان کالا با قیمت بالاست و این نظارت ها تنها زمانی به کار می آید که از مبدا انجام شود و جلوی توزیع کالای داخلی با قیمت های بالا گرفته شود تا به این وسیله بتوان بازار را کنترل کرد.

,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه