اخبار داغ

از مطالبه ساماندهی تا ساماندهی مطالبه!

چرا شورای اداری استان به مشکلات منطقه دباغان قزوین ورود نمی‌کند؟

چرا شورای اداری استان به مشکلات منطقه دباغان قزوین ورود نمی‌کند؟
تاکنون کدام یک از شهروندان این منطقه به شورای اداری استان دعوت شده اند تا مسئولین مستقیم با مشکلاتشان مواجه شوند و گلایه مندی‌هایشان را چاره سازند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛پروژه نیمه تمام ساماندهی حریم امامزاده حسین(ع) که درگذر زمان هم خاک می‌خورد و هم خاک می‌خوارند ناتمام و رها شده باقی مانده وبخشی از اهالی این محله را دچار مشکلات عدیده کرده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین, بخشی از اهالی این محله,

دوم؛ 
عده ای از انقلابیون دلسوز تاب نمی‌آورند و بالاخره با مدد گرفتن از فضای مبارکِ مجازی رسیدگی به وضع نا مناسب این محله اصیل و اهالی نجیب آن را مطالبه می‌کنند. 
,
,
,
 
,
, ,

سوم؛ 
اتفاق کم سابقه ای رقم می‌خورد، گویی بغض فرو خورده ای فریاد شده و دمل چرکینی سر باز می‌کند تا سفیر رساندن پیامی از مردم رنج دیده جنوب شهر قزوین به مسئولین شود. 

فارغ از جزئیات ماجرا، ذات شکل گیری این جریان از دل مردم موجبات یادآوری چند نکته را فراهم می‌کند: 

ایستادن در مقابل مسئولان دولتی و مطالبه بلند حقوق مشروع جامعه بدون لکنت زبان، آرمانی دینی است. 

خداوند تنها یک جا بلندکردن صدا به بدگویی را دوست دارد و آن دادخواهی مظلوم است. 

مطالبه حق، رکن زندگی اجتماعی اسلامی است؛ نبود یا ضعفش خیمه نظام را از پایبست لرزان می‌کند. مطالبه حق و عدالت هدف بعثت انبیاء و ارسال کتب آسمانی است. 

«قیام به قسط» «فریضه‌ فراموش شده» ای است که تا آن را محقق نکنیم، بُعد اجتماعی «قیام لله» را محقق نکرده‌ایم. 

چهارم؛ 
مطلبی که ذهن و دل نگارنده را بیشتر متوجه خود می‌سازد تا مخاطب را به آن دعوت کند اصل مطالبه گری نیست؛ بلکه این اولین باری نیست که چنین مطالباتی در استان شکل می‌گیرد و ظاهرا آخرین بار هم نخواهد بود، لذا بیم آن می‌رود که سرنوشت این مطالبات مانند آنهای دیگر نامعلوم شود یا اینکه طی یک روند فرسایشی به محاق رود. از این رو طرح چند مسئله در این رابطه ضروری است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

عدالت‌خواهی نیازمند به عقل جمعی و هیئتی اندیشه ورز است تا نقشه راه مطالبه‌گری را ترسیم و اجرای آن را مدیریت کند، آیا این جریان مطالبه گر از عنصر هادی و روحیه تشکیلاتی برای تحقق این مهم برخودار است؟ آیا غیر از امام جمعه محترم می‌توان از کسی انتظار داشت که مامن و ماوای این جوانان در استان و راهبر تغییر در مناسبات فسادآلود و ضدعدالتِ ریشه‌دوانده در مدیریت‌ها باشد؟ تریبون نماز جمعه چه بخشی از زمان را به مسائل استانی و محلی از این دست اختصاص می‌دهد؟ 

عدالت‌خواهی نیازمند بازوی قوی رسانه‌ای مطالبه‌گر است، به کاسبان رپرتاژ که امیدی نیست اما صداوسیمای مرکز قزوین به عنوان رسانه فراحزبی که تکلیف مهم رساندن صدای محرومین را بر دوش می‌کشد، تریبونی برای این جوانان است یا بلندگوی سهامداران مادام‌العمرِ ساحت سیاست و قدرت در استان؟

قطعا مدیران فرهنگی استان نیک می‌دانند که شکل گیری و پیگیری روند مطالبات از طریق فضای مجازی به هزار و یک دلیل باید آخرین راهکار مردم برای بیان مشکلاتشان باشد، آیا در مسائل اخیر چنین شده است؟ 
,
,
,
,
,
,
, ,

آنچه مسلم است داشتن راهبرد مناسب و عدم ورود مصداقی و شخصی سازی مسئله در مطالبه گری است. سرلیست مطالبات این جوانان می‌بایست شفافیت باشد تا بتوانند با یک الگوی صحیح روند خواسته‌هایشان را پیش ببرند.

تاکنون کدام یک از شهروندان این منطقه به شورای اداری استان دعوت شده اند تا مسئولین مستقیم با مشکلاتشان مواجه شوند و گلایه مندی‌هایشان را چاره سازند؟ اگر در نگاه مسئولان نیازی به این کار نباشد، آیا دستور جلسات یا مصوبات این شورا در دسترس بوده و در رسانه‌ها اعلام شده است؟

چندی پیش اعضای شورای شهر از این منطقه بازدید داشته اند، شرح گزارش تهیه شده چه بوده است؟ اگر این موضوع در صحن شورا طرح و بررسی شده است شهردار مکلف به انجام چه اقداماتی شده؟ 

عدالت‌خواهی نیازمند پیوست حقوقی قوی است. چرا بیم آن وجود دارد که مطالبات عدالت‌خواهان با استنادهای سست به قانون‌های کلی و عام خفه ‌شود؟ چرا کارگروهی از حقوق دانان عدالت‌خواه در قانونی کردن مطالبات مردم استان پیش از عرضه به سطح جامعه یا عرضه به دستگاه قضایی فعال نیست؟

پنجم؛ 
اگر می‌خواهیم گفتمان عدالت یک گفتمان زنده و همیشه در صحنه باشد بیش از هر چیزی حفظ عقلانیت و پرهیز از هیجان زدگی اهمیت دارد، نباید اجازده دهیم عدالت خواهی خودش به عاملی ضد عدالت و امنیت تبدیل شود.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

امروز دشمن مترصد ایجاد فرصت برای فشار عملی است، دانستن اینکه کی؟ کجا؟ و چگونه؟ مطالبه کنیم از نان شب واجب تر است. 
انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه