اخبار داغ

​بازار آشفته اجاره و رهن در جنوب شرق/ جای خالی دولت در بازار پرالتهاب مسکن

​بازار آشفته اجاره و رهن در جنوب شرق/ جای خالی دولت در بازار پرالتهاب مسکن
با شروع فصل اوقات فراغت مستاجرین روزهای پراسترس و کلافه کننده‌ای در سیستان و بلوچستان تجربه می کنند درحالی‌که دولت نقشی کمرنگی در بازار گرم و پرالتهاب مسکن ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از عصرهامون، همه ساله با شروع فصل گرما و اوقات فراغت، جابه‌جایی مستاجرین آغاز و خودروهای حمل اثاثیه در گوشه و کنار شهر زاهدان به وفور دیده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

در سیستان و بلوچستان اغلب خانواده ها یا اجاره نشین هستند و یا فرزندانی دارند که اجاره‌نشین هستند و به‌نوعی با اجاره‌نشینی درگیر هستند و پای درد دل‌های پدر و مادران که بنشینی بزرگ‌ترین آرزویشان برای فرزندان و اطرافیانشان خانه‌دار شدن و رهایی از مستأجری است.
علی ای حال و به قول معروف در این روزها بازار بنگاه‌های معاملاتی مسکن و مشاورین املاک سکه است این صنف زودتر از دیگر مغازه داران کرکره ها را بالا می کشند و تا پاسی از شب درگیر جوش دادن معاملات هستند.
در حالی که بسیاری از مردم از رشد قیمت اجاره مسکن و رهن گلایه دارند که روی این بازار هیچ نظارتی نیست و با نظارت دولتی اداره نمی‌شود و دولت و نهادهای نظارتی در تعیین قیمت رهن و اجاره هیچ نقشی ندارند.
حمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص افزایش صعودی اجاره‌ خانه‌ها، اظهار داشت: متأسفانه ما هنوز برداشت و فهم درستی از مسکن در کشور نداریم.
وی افزود: اگر بخواهیم از دستگاه‌ها گزارش و اطلاعاتی در خصوص مسکن به ما ارائه دهد هر کسی یک گزارشی می‌دهد و آمارها ممکن است متعدد باشد. همین موضوع باعث شده است که متأسفانه سیاست‌گذاری صحیح و درستی در حوزه مسکن نداشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر ما سه میلیون واحد مسکونی کم داریم و در این زمینه لازم است دولت سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد اما این به این معنی نیست که دولت ساختمان‌سازی کند بلکه باید تسهیلات ارزان‌ قیمت ارائه کند و شرایط را برای تولید مسکن فراهم کند.
وی ادامه داد: باید اعتراف کنیم که قیمت تمام شده مسکن در کشور بالا است و این به نسبت درآمد مردم از سبد خانواده مسکن یک کالای گرانی محسوب می‌شود و قسمت عمده‌ای از درآمد خانواده‌ها باید به سمت مسکن برود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: دولت باید سیاست‌گذاری در این زمینه انجام دهد و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت متناسب با درآمد مردمی که از دهک‌های متوسط پایین هستند آنها را کمک کند. 
رضایی کوچی همچنین یادآور شد: زمانی که تناسب عرضه و تقاضا به هم بخورد طبیعی است که قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند.
«ضمن اینکه در کنار عدم تعادل تولید مسکن و تقاضا بحث عدم نظارت هم وجود دارد یعنی زمانی که در بازار وارد می‌شویم کالاها قیمت‌های مشخصی دارند اما در حوزه مسکن هیچ متولی مشخصی برای کنترل قیمت‌ها ندارد».
وی با اشاره به اینکه مجلس از بُعد نظارتی حتما به موضوع افزایش اجاره خانه‌ها ورود پیدا می‌کند، گفت: ما که یک جلسه ویژه‌ای قطعاً از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی توضیح خواسته و در این رابطه از وی سؤال می‌کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در خاتمه ابراز تأسف کرد که در حوزه مسکن قیمت خانه‌ها و اجاره‌خانه‌ها به صورت سلیقه‌ای و کاملاً بدون نظارت تعیین می‌شود و تعرفه مشخصی در این بخش وجود ندارد.
یکی از شهروندان زاهدانی که در بنگاه‌های شهر در پی یافتن مسکنی مناسب است نیز درباره بازار مسکن در گفت‌وگو با عصرهامون اظهار کرد: حدود دو هفته است که به دنبال مسکن می‌چرخم اما هنوز نتوانسته‌ام حداقل‌های یک مسکن خوب را در مسکن‌های موجود بیابم.
حسن پیری ادامه داد: به دنبال منزل با اجاره ماهانه 500 هزارتومان هستم، اما متاسفانه کرایه خانه ها این روزها سر به فلک کشیده است و با این قیمت فعلا نتوانستم خانه در محله قدیم خودمان که زیباشهر است پیدا کنم.
این فرد جویای مسکن اجاره‌ای با اشاره به اینکه همه صاحب‌خانه‌ها به دنبال اجاره بالا هستند بیان کرد: به دلیل کاهش درآمد، صاحب‌خانه‌ها در تلاش هستند تا همه مخارج یک‌ماهه خود را از مستاجرین تأمین کنند.
علی حسن زهی نیز با اشاره به وضعیت بازار مسکن و گرانی‌های بی‌سابقه در آن اظهار کرد: هر روز تقریباً به چهار بنگاه در طول یک هفته سرزده‌ام اما قیمت اجاره‌های فعلی در امسال برابر با قیمت اجاره با بهترین خانه در بهترین نقطه شهر است.
بسیاری از مستاجران زاهدان از افزایش کرایه خانه و رهن گلایه فرارانی دارند که هیچ کس نسبت به این موضوع پاسخگو نیست.
انتهای پیام//
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه