اخبار داغ

سندی که ناکام ماند

سندی که ناکام ماند
سال 1383 بود که طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش با تهیه سندی برای آن کلید خورد؛ سندی که بر مبنای سه فرهنگ ایرانی، اسلامی-قرآنی-مذهبی و همچنین فرهنگ جهانی در آن دیده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نافع، می خوانید: این سند در سال 90 مصوبه شورای عالی انقلاب گرفت و در آن سال برای اجرا ابلاغ شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افق 1404 را در پییش گرفته بود که امروز که تا این افق راهی نمانده، هنوز خبری از اجرای آن نیست! به طوری که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان در دیداری با فرهنگیان از تحقق کمتر از ۱۰ درصدی سند تحول بنیادین گلایه داشتند و فرمودند: «تحقق سند تحول از واجب‌ترین کارهاست و مطالبه اصلی من از آموزش و پروش این است که برای تحقق سند تحول، زمانبندی دقیقی معین و این سند اجرا شود».

,

بنابر سخنان رهبری و گلایه ایشان باید گفت که سندی که رنگ و بوی اسلامی ایرانی و حتی قرآنی به خود دارد و در رشد علمی، دینی، اعتقادی دانش آموزان اثر گذار است، مهر و موم شده، باقی مانده و سندهایی چون 2030 که اهداف دشمن با تخریب افکار جوانان و نوجوانان را در پی دارد، با روی گشاده از آن‌ها استقبال می‌شود که جای بسی تأسف است!

,

سند تحول بنیادی آموزش و پرورش مشتمل بر 7 فصل بیانیه ارزش‌ها، بیانیه مأموریت، چشم انداز، هدف‌های کلان، راهبردهای کلان، هدف‌های عملیاتی و راهکارها، چارچوب نهادی و اجرایی این نظام بنیادی است که در این زمینه به برخی از فصل‌ها به طور گذرا پرداخته ایم؛

,

در فصل اول این سند تأکیدی بر آموزه‌های قرآنی و ارزش‌های اسلامی شده است که متأسفانه هنوز در این امر کوتاهی هایی انجام می‌گیرد و آنگونه که باید به مسئله قرآن و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پرداخت نمیشود.

,

یکی از اساتید قرآنی می‌گفت که بودجه ای مختص امر قرآن اختصاص داده نمی‌شود، حتی گاهی برای اجرای مسابقات و اهدای جوائز و پرداخت حق الزحمه مربیان قرآنی از خیرین استفاده شده است.

,

یکی از راهکارهایی که در این سند ارائه شده، ایجاد سازوکارهای ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ولایت‌مداری، امر به معروف و نهی از منکر، روحیه جهادی و انتظار است که کمتر پیش آمده که در این زمینه آموزش و پرورش هزینه کند و دانش‌آموزان با مسئله ولایتمداری و انتظار آشنا شوند.

,

در این سند به همکاری بین حوزه و مدرسه، دانشگاه و مدرسه، والدین و مدرسه اشاراتی زیادی شده که به نظر می‌رسد هنوز حوزیان، معلمان، دانشگاهیان و والدین نسبت خود را وظایفشان که در این سند تهیه و تدوین شده، مطلع نیستند و همین هم موجب عدم عملیاتی شدن سند شده و مانعی بر سر راه اجرای مناسب آن.

,

تنها در سال 92-91 بود که با برپایی ششم دبستان تفاوتی دیگر در آموزش و پرورش ایجاد شد و البته موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کلید خورد و عدم اشنایی معلمان و والدین با این مسئله آنان را با مشکلاتی روبرو کرد.

,

گویا هنوز برخی مدیران نسبت به تغییر در آموزش و پرورش پای بند نیستند و بنا ندارند که این تحولات را در سطح مدارس شاهد باشیم و دانش آموزی الگو محور و معتقد و متعهد به بار بیاید که نمونه آن را در چند وقت گذشته در یکی از مدارس غرب تهران شاهد بودیم و بیش از آنکه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته شود به سند 2030 نزدیک است.

,

بهرحال این سند تهیه و تدوین شد و امروز در انتظار تحول و تحقق این امر هستیم که در این زمینه اگر نیاز است معلمان و توجیه آن‌ها عمیق‌تر صورت بگیرد تا زودتر به نتیجه برسد.

,

یادداشت: لیلا نظری فرهودی
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه