اخبار داغ

گزارش؛

صحنه پایانی ضیافت الهی در رودبارجنوب/آیین شکرگزاری ایرانیان با رنگ رسوم محلی

صحنه پایانی ضیافت الهی در رودبارجنوب/آیین شکرگزاری ایرانیان با رنگ رسوم محلی
عید سعید فطر، به جشنی پس از ۳۰ روز روزه‌داری مسلمانان گفته می‌شود که با آیین‌ها و آداب بومی هر منطقه از کشور همراه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودبار ما؛ عید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی است مسلمانان پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ هستند و با برپایی آیین های خاص این روز، به اصطلاح ماه رمضان را بدرقه می کنند. در این روز، روزه حرام است و این روز نماز مخصوصی دارد که اکثر مسلمانان نماز عید فطر را به جماعت می خوانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودبار ما, رودبار ما,

 

,

بلاخره میهمانی سی روزه خدا به ایستگاه آخر خود رسیده است و مسلمانان برای عید فطر آماده می شوند. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد مهمی است که معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است.

,

 

,

روز عیدسعیدفطر یکی از روزهای مهم در نواحی مختلف شهرستان رودبارجنوب و بخش جازموریان به شمار می رود.

,

 

,

چند روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان مراکز خرید در رودبارجنوب به طور چشمگیری شلوغ می شوند و مردم روستاها برای تهیه ملزومات عید، خود را به شهر می رسانند و برخی ها هم به دنبال خرید عروسی هستند تا در این روز بزرگ زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

,

در شب پایانی ماه مبارک رمضان زنان این منطقه با تهیه و آماده کردن حنا که معمولاً حنای محلی آن منطقه است، خود را برای مراسم حنا بندان آماده می کنند. در این مراسم که شب قبل از عید فطر برگزار می شود، زنان و دختران با حنا نقش های مختلف و زیبایی را بر روی دست های خود می کشند و کار بستن حنا بر دست زنان توسط فردی که در این زمینه مهارت خاص دارد انجام می شود.

,

 

,

در این روز مردم لباس نو می پوشند و پس از ۳۰ روز روزه داربودن در محلی جمع می شوند و نماز عیدفطر برپا می دارند و فطریه می دهند و پس از آن به خانه مراجعت می کنند و سپس به خانه خویشان و اقوام خود می روند و عید را تبریک می گویند.

,

 

,

مردم که از چند روز قبل خود را برای این روز آماده کرده‌اند در این روز، پس از اقامهٔ نماز عید فطر، خود را برای آیین‌های این روز آماده می‌کنند ،در اکثر روستاها براساس یک سنت دینی وارزشی، مردم بلافاصله پس از اتمام نماز عید سعید فطر و قبل از رفتن به منازل خود، بر سرقبور مطهر شهیدان رفته و با به همراه بردن خیرات از قیبل خرما، شیرینی و گل، یاد شهدا و گذشتگان خود را گرامی می دارند.شستن قبور شهدا و اموات، قرائت آیات کلام وحی و ذکر ادعیه از دیگر مواردی است که در این روز صورت می گیرد.

,

 

,

بهترین سوغات رودبارجنوب که بر سرسفره های عید وجود دارد حلوای محلی و نان روغنی این شهرستان است.

,

 

,

در برخی روستاهای رودبارجنوب به طور رسوم قدیمی نماز عید را در گلزار شهدا و آرامستان مسلمین برپا می شود و مردم مومن رودبارجنوب در ادامه آداب و رسوم خود در این روز مبارک به دید و بازدید بزرگترها و ریش سفیدان خانواده و محل سکونت خود می روند و این عید را به آنها تبریگ می گویند.مردم مومن رودبارجنوب معتقدند عید سعید فطر همان روز تولد دوباره انسانها و بازگشت به فطرت پاک انسانی و الهی است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه