اخبار داغ

خلیج فارس، بهشت مرواریدهای درخشان/ سایه نابودگر آلاینده های نفتی در زیستگاه مشهورترین دُر جهان

خلیج فارس، بهشت مرواریدهای درخشان/ سایه نابودگر آلاینده های نفتی در زیستگاه مشهورترین دُر جهان
خلیج فارس را در حالی به بهشت مروارید می شناسند که به پشتوانه نگاه تک محصولی نفت و ورود آلاینده های صنعتی به خلیج فارس تیشه نابودی بر پیکر منحصربه فرد ترین ثروث طبیعی زده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛مرواریدهای خلیج فارس از مرغوب ترین و نایاب ترین گونه های جهان به شمار می روند که طبق آمار بالغ بر 80درصد از مروارید های با کیفت جهان در آبهای خلیج فارس برداشت می شود و مروارید اطراف مجمع الجزایر بحرین، جزیره کیش، جزیره خارک،سواحل دبی و منطقه بین جزیره سلامه در نزدیکی راس الجبال تا بندر کویت پیدا نیز می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

آب های خلیج فارس در شرایط طبیعی خود و مناسب ترین محیط برای پرورش مروارید می باشد اما بروز آ لودگی های ناشی از پالایشگاههای نفت وپتروشیمی، پساب های صنعتی کارخانجات حوزه خلیج، عامل طبیعی کشند قرمز و اسفنج مزاحم حفار موجب کاهش صدفهای مروارید ساز خلیج فارس شده اند.

,

صدف لب سیاه و محار مهمترین گونه های صدف های مروارید ساز خلیج فارس می باشند که صدف محار آن از لحاظ درخشندگی و لب سیاه از نظر درشتی از شهرت جهانی برخوردارند؛ صدف های مروارید زا  دراعماق 8 تا 12متری دریا وجود دارد که این عمق نیز محل اصلی فعالیت های صیادی و ماهیگیری است از سوی دیگر ورود فاضلاب های شهری به دریا خسارات جبران ناپذیری به ذخایر صدف وارد کرده است.

,

بندرلنگه تا اواخر دهه 70 پس از بحرین دومین مرکز صید مروارید و پوسته صدف مروارید ساز در خلیج فارس به شمار می رود که در سالیان اخیر به واسطه آلودگی زیست محیطی، توسعه فعالیتهای نفت و گاز و صید بی رویه و غیر اصولی زمینه انقراض آرام آرام و خاموش این ثروت طبیعی کلید خورده است.

,

آسیب های جدی زیست محیطی به جامعه صدف های مرواریدزا موجب شده که طرح استخراج و بهره برداری مروارید از صدف لب سیاه در مناطق بندرلنگه و لاوان با هدف بازسازی ذخایر از سال 85 ممنوع شود .

,

, ,

شهرستان بندرلنگه و بندر کنگ به عنوان کانون صید مرواید در منطقه متحمل بیشترین زیان ناشی از آلودگی خلیج فارس است چرا که در خوشبینانه ترین حالت موجب نابودی شغل آبا و اجدادی مردم منطقه همچنین از ده سال گذشته صیدصدف های مرواریدساز در هرمزگان ممنوع شده است.

,

ساکنان بندرلنگه را از دیرباز به صیاد مروارید و دریانورد می شناسند که برداشت های بی رویه صدف های مولد و ورود آلاینده های شیمیایی دست در دست یکدیگر داده و موجب به زانو درآوردن یکی از باارزش ترین زمینه های فعالیت بومی در منطقه شده است.

,

صید مروارید بیش از فروش نفت خام برای کشور ارز آوری بهمراه دارد و از آنجایی که مرواریدهای خلیج فارس جزء نایاب ترین و باارزش ترین گونه های صدفی به شمار می روند همیشه مشتریان پرو پاقرصی در میان همسایگان عرب و حتی آن سوی آب های بین المللی داشته  اما با مدیریت صحیح و توجه بیش از اندازه به فروش نفت زمینه انحطاط این ظرفیت طبیعی رقم خورده است.

,

هرساله مبلغی برای پروروش و تکثیر صدف های مولد مروراید زا اختصاص داده می شد که با جمع آوری بچه صدف ها و پرورش در فضای مشابه از مرگ احتمالی آن ها در ماههای اول جلوگیری سپس به مکان اولیه بازگردانده می شدند که متاسفانه این موضوع چندسالی به فراموشی سپرده شده است.

,

اکنون در وانفسای تحریم های ناجوانمردانه غرب و کاهش قیمت بشکه های نفت باید به دنبال راههای جایگزین برای تولید ثروت بود که بازپروری این صنعت دیرینه موجب اشتغال زایی صاحبان حرف می شود.

,

در سال حمایت از تولید ملی می توان با استفاده از ظرفیت های فراموش شده و کهنی که ریشه در اصالت دارد به راحتی زمینه اشتغال زایی جوانان و خلق ثروث در هر منطقه با الگو از موقعیت جغرافیایی را فراهم کرد و این موضوع چیزی جز همت مضاعف مقامات و مسند نشینان را نمی طلبد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه