اخبار داغ

حجت الاسلام هژبری در گفت و گو با دانا:

4 اقدام مهمی که مسئولان باید انجام دهند/ مشق مسئولان را قرآن کریم نوشته است

4 اقدام مهمی که مسئولان باید انجام دهند/ مشق مسئولان را قرآن کریم نوشته است
کارشناس مسائل خانواده و فقه اصول گفت: در طول تاریخ هم شاهد هستیم علما و بزرگان شیعه و سنی محترمانه و با ادبیات مناسبی با یکدیگر برخورد می کردند، اما گاهی همانند امروز برخی ها به بهانه های مختلف می خواهند تفرقه ایجاد کنند و مسائلی را در جهان اسلام مشاهده می کنیم که ربطی به سنی و شیعی واقعی ندارد.
[

«حجت الاسلام سیدمحمد هژبری» در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره دو مقوله از فروع دین یعنی تولی و تبری، گفت: این دو مقوله، دو بحث ساختاری در هم تنیده شده است که به طور عمده برای رسیدن به یک نقطه هدف و مقصود متعالی باید انسان از گذرگاه هایی پر خطر عبور کند و جمع این دو مهم عبور از بدی و رسیدن به خوبی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی اظهار کرد: تولی یعنی دوست داشتن همه خوبی های عالم و تبری بیزاری کردن از تمام بدی های عالم است.
,
 
,
کارشناس مسائل خانواده و فقه اصول افزود: سوال اینجاست که شاخص این دو اصل از فروع دین چیست و با چه استانداری سنجیده می شود و ما می گوییم که شاخص این مقوله ها وحی الهی و اتصال به انبیاء و اولیاء الهی است.
,
 
,
حجت الاسلام هژیری تصریح کرد: وحی الهی شاخص حق و باطل را برای ما روشن می کند که ما بر اساس این محور این حق و باطل، عاشق حق هستیم و یا بیزار از باطل.
,
 
,
وی در پاسخ به این سوال که تولی و تبری جزئی از فروع دین هستند و چگونه مسئولان می توانند آن را در جامعه اسلامی پیاده سازی کنند، عنوان کرد: در سوره مبارک حج و در کلام خدا با این مضمون آمده است که کسانی که به آن ها قدرت، مسئولیت و مدیریت دادیم باید ویژگی هایی داشته باشند.
,
 
,
کارشناس مسائل خانواده و فقه اصول ادامه داد: مدیرانی که حکومتی در دستشان است چهار کار می بایست انجام دهند، اینکه فضای جامعه را از یاد خدا پر کنند و نیز با زکات و سیستم های مالی از انسان های ضعیف از نظر مالی حمایت کرده و آن ها را نجات دهند، همچنین با امر به معروف و نهی از منکر همه خوبی ها را در جامعه رواج دهند و از بدی ها جلوگیری کنند.
,
 
,
حجت الاسلام هژیری تأکید کرد: مشق مسئولان را قرآن کریم نوشته و نسخه آنان را پیچیده است و در حقیقت شغل اصلی مسئولان در نظام اسلامی بر مبانی همین چهار اصل است و مابقی موارد تابعی از این شاخصه ها.
,
 
,
وی در ادامه با بیان اینکه در طول تاریخ چهار جبهه بین حق و باطل وجود داشته و دارد، گفت: یک جبهه بین کفر و ایمان است یعنی جبهه ای بین قبول داشتن توحید، نبوت و معاد و قبول نداشتن این موارد، دومین جبهه بین الادیان است، به گونه ای که به طور مثال کسی  مسیح را قبول ندارد همچون یهودی ها، یا مسیحی که مسلمان را قبول ندارد، جبهه سوم بین المذاهب است یعنی فردی که ایمان دارد و مسلمان است اما بعد از رسول خدا دچار اختلاف با دیگران می شود و جبهه چهارم بین الاقرائت یعنی در یک مذهب دو دیدگاه مقابل هم دیگر وجود دارد.
,
 
,
کارشناس مسائل خانواده و فقه اصول تصریح کرد: دو جبهه اول که تکلیفشان روشن است اما در جبهه سوم شاهد هستیم که خود ائمه اطهار(ع) به عنوان الگوهای ما هیچ گاه در طول تاریخ در این جبهه به صورت آشکار تبری از گروه مقابل نداشته اند، چرا که به دنبال اختلاف نبودند.
,
 
,
حجت الاسلام هژیری اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) با مواردی که بین دو جبهه سوم اختلافی رقم بخورد، مبارزه می کردند و تعداد امامزادگان در استان های مختلف این مطلب را نشان می دهد که ائمه با بهره مندی از علمای و امامزاده ها در سراسر سرزمین اسلامی با تکیه بر تعقل و به دور از لعن و نفرین به دنبال جذب بودند و برای گرایش یافتن سنی ها به شیعیان خون دل های بسیار خوردند.
,
 
,
وی افزود: در دوران امام علی(ع) هم شاهد هستیم که آن حضرت برای بسیاری از نیازمندان شبانه غذا می برد، در حالی که تعداد شیعیان در آن دوران بسیار اندک و شاید انگشت شمار بود، این مطلب نشان می دهد که ایشان به سنیان یاری می رسانده است.
,
 
,
کارشناس مسائل خانواده و فقه اصول ادامه داد: در طول تاریخ هم شاهد هستیم علما و بزرگان شیعه و سنی محترمانه و با ادبیات مناسبی با یکدیگر برخورد می کردند، اما امروز برخی ها به بهانه های مختلف می خواهند تفرقه ایجاد کنند و مسائلی را در جهان اسلام مشاهده می کنیم که ربطی به سنی و شیعی واقعی ندارد.
,
 
,
حجت الاسلام هژیری در پایان  تأکید کرد: در بسیاری از روایات و احادیث شاهد هستیم که ائمه اطهار(ع) کسانی را که بین مسلمانان فاصله ایجاد می کنند، نفرین کرده اند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه