اخبار داغ

نقد و بررسی فیلم نوح:

نوح آرنوفسکی، پیامبر شیطان است یا پیامبر خدا!

نوح آرنوفسکی، پیامبر شیطان است یا پیامبر خدا!
نکته قابل توجه در فیلم آن است که پیامبر خدا در فیلم نوح، هیچ گاه نامی از خداوند را نیاورده و تنها به استفاده از لفظ آفریدگار بسنده می کند. دلیل آن شاید این باشد که کابالایست ها از بردن نام خداوند ابا کرده و او را آفریدگار/creator(بدون توجه به ربوبیت وی) می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صدای دانشجو از همدان، فیلم سینمایی نوح به کارگردانی دارین آرونوفسکی، و با هزینه ی ۱۲۵ میلیون دلاری ساخته شد. به اذعان کارگردان، در میان منابع استفاده شده در تولید این فیلم علاوه بر انجیل، کتاب خنوخ یا خنجوخ (جد نوح نبی) و کتاب جوبیلی (از کتب مذهبی یهودیان) استفاده شده است اما این فیلم در واقع پایبندی بسیار کمی به داستانِ مذهبی نوح دارد؛ فیلم با روایت های تورات و قرآن کاملا متفاوت است و تیم تهیه کننده‌ فیلم به دلخواه بخش‌های زیادی را به داستان مذهبی فیلم اضافه و یا از آن کم کرده است‌.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,  , صدای دانشجو,

کارگردان فیلم کیست؟

,

دارن آرنوفسکی کارگردان، فیلمساز و تهیه کننده ۴۵ ساله آمریکایی قبل از ساخت فیلم نوح، فیلم ‎هایی چون پی، مرثیه یک رویا، کشتی گیر، چشمه و قوی سیاه را در کارنامه خود دارد و در بیشتر آنها خود هم نویسنده و هم کارگردان بوده است.وی که در دوران جوانی، چند روزی در یک یشیفای (yeshiva) ارتودوکس (موسسه ی آموزشی یهودی که به مطالعه ی متون مذهبی یهودی چون تورات و تلموت می پردازد) در اسرائیل گذرانده است

,

در این میان فیلم کشتی گیر پر ارتباط تر با ایرانیان باشد. فیلم کشتی گیر روایت گر داستان یک ورزشکار آمریکایی کشتی کج می باشد. در انتهای این فیلم، این ورزشکار آمریکایی با رودررو شدن با کشتی گیری از جمهوری اسلامی ایران به نام آیت الله (!) وی را شکست داده و به پرچم مقدس جمهوری اسلامی توهین می کند.

,

گفتنی است در فیلم های آرنوفسکی عرفان های یهود، مذهب کابالا و روان پریشی موج می زند.

,
در ابتدا، فیلم با یک فلش بک شروع می شود و با درج نوشته هایی از تورات «سفر پیدایش باب اول» آغاز می شود و داستان پیدایش هستی و سپس خلقت آدم و حوا را بر اساس این کتاب بازگو می کند.
,
در ادامه با آغاز فیلم، «لمک» پدر حضرت نوح در حالی که می خواهد ارثیه‎ پیامبری را به نوح واگذار کند، اجداد و نسب خود را از حضرت آدم تا حضرت نوح بازگو می کند.
,
نکته قابل تأمل آن است که «لمک» در فیلم نوح، تنها از ۸ نسل نام می برد و اسمی از حضرت «ادریس» و «خنوخ» اجداد حضرت نوح به میان نمی آورد!
,
جالب آنجاست که نام حضرت «ادریس» و حضرت «خنوخ» در نسب نامه حضرت عیسی و حضرت محمد(ص) آمده اند.
,
 
,
 
,
انتقال پیامبری
,

در سکانس بعدی فیلم دیده می شود که نوح کودک همراه با لمک ( پدر حضرت نوح) نشسته اند و پدر حضرت نوح با به دست کردن پوست ماری تلاش می کند تا رسوم انتقال پیامبری را به جای آورد حال آنکه در ابتدای فیلم آن موجودی که انسان را در بهشت فریب داد(شیطان) را به شکل مار متصور کرده و پوست انداختن این مار را به تصویر کشیده.

,

ویژگی جالب دیگر این پوست این است که هنگامی که در مقابل باد قرار می گیرد صدای زنجیر می دهد. بنده تصور می کنم با نمایش این صحنه، کارگردان فیلم تلاش می کند نشان دهد که پیامبران با دروغ و نیرنگ سعی بر فریب انسان ها و به زنجیر کشیدن آنها دارند. از طرف دیگر این طرز پوشیدن پوست مار بسیار شبیه عمل مذهبی یهود (تفیلین) می باشد.

,

فیلم-نوح

, فیلم-نوح, فیلم-نوح,

فیلم-نوح

,

پیامبر، مردم و آفریدگار

,

نکته دیگری که ذهن بیننده را آزار می دهد پیامبر و خدایی است که در این فیلم به نمایش در آمده. این خدا همانند ایزدهای یونانی از سر خشم و نفرت تصمیم به انتقام‌ از انسان‌ها می‌گیرد. انسان‌های خلق شده، دیگر حوصله‌ گوش سپردن به خدا را ندارند؛ خدا نیز حوصله‌ آنها را ندارد. هر کدام در فکر خلاصی از شر دیگری است اما پیامبر این فیلم نیز تفاوت خاصی از این لحاظ با مردم ندارد: او قربانی شغل خود است، کسی که از هدف و عقیده‌ خود در هیچ شرایطی دست بر نمی‌دارد؛ منطقی که درنهایت سبب جدایی پسرش از او می‌گردد.

,

نکته قابل توجه در فیلم آن است که پیامبر خدا در فیلم نوح، هیچ گاه نامی از خداوند را نیاورده و تنها به استفاده از لفظ آفریدگار بسنده می کند. دلیل آن شاید این باشد که کابالایست ها از بردن نام خداوند ابا کرده و او را آفریدگار/creator(بدون توجه به ربوبیت وی) می دانند. در ثانی هیچ جای فیلم ارتباط معنوی با خداوند رخ داده نمی شود بلکه پیامبر خدا را رمالی نشان می دهد که تنها از طریق برخی خوابها و یا خوردن نوشیدنی ها از آینده خبر می دهد. آینده ای که هیچ تغییری در آن ممکن نیست. حتی نوح آرنوفسکی توانایی تفسیر خواب خود را ندارد و به سراغ پدر بزرگ خود می رود در حالی که پیامبران الهی از طریق وحی و نه احتمالات عمل می کردند.

,

فارغ از اینها نوح نبی در درون جامعه به دنیا آمد و ۹۵۰ سال با صبر و حوصله مردم خود را موعظه می کرد. نه اینکه در چادری دور از مردم زندگی کند. نوح آرنوفسکی فرد سنگدلی و متکبری است که خود را جدای از مردم می بیند و حتی آنها را انسان صدا می زند. هنگامی که مردم به سمت او می آیند به شدت آنها را پی می زند در حالی که طبق آیه قرآن: وَیَصْنَعُ الْفُلْکَ وَکُلَّمَا مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ ۚ قَالَ إِن تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنکُمْ کَمَا تَسْخَرُونَ (هود/۳۸) _ و (نوح) کشتی را می ساخت ، و هر گاه گروهی از اشراف قومش بر او می گذشتند، او را مسخره می کردند ،(نوح) می گفت : اگر ما را مسخره می کنید ، پس ما (نیز) شما را مسخره خواهیم کرد؛ همین گونه که مسخره می کنید.

,

همچنین افراد کشتی نوح را تنها خانواده وی تشکیل نمی دادند. طبق آیات سوره شعرا تمامی همراهان حضرت نوح در کشتی حضور داشتند. فَأَنجَیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ (۱۱۹) ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِینَ (۱۲۰) إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَهً ۖ وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ (۱۲۱) پس او و کسانی را که همراه او بودند، در (آن) کشتی پر (و انباشته) نجات دادیم. (۱۱۹) سپس بقیه را غرق کردیم. (۱۲۰) بی گمان در این (ماجرا) نشانه ای (روشن) است، و بیشتر آنها مؤمن نبودند. (۱۲۱)

,

از طرفی در فیلم فرزند دوم نوح که حم نام دارد نوح را ترک کرده و به دنبال همسری برای خود میان مردم می رود ولی باز هم پدر به دنبال او می آید و به کشتی برمی گردد ولی مطابق آیات سوره ی هود: وَهِیَ تَجْرِی بِهِمْ فِی مَوْجٍ کَالْجِبَالِ وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَکَانَ فِی مَعْزِلٍ یَا بُنَیَّ ارْکَب مَّعَنَا وَلَا تَکُن مَّعَ الْکَافِرِینَ (۴۲) قَالَ سَآوِی إِلَىٰ جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ ۚ وَحَالَ بَیْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکَانَ مِنَ الْمُغْرَقِینَ (۴۳) و آن (کشتی) آنها را در موجی همچون کوهها می برد و در آن هنگام نوح فرزندش را که در کناره ای بود؛ صدا زد :«ای فرزندم ! همراه ما سوار شو ، و با کافران مباش ». (۴۲) گفت: «به زودی به کوهی پناه می برم که مرا از آب حفظ می کند !» (نوح) گفت: «امروز هیچ نگه دارنده ای در برابر فرمان خدا نیست ، مگر کسی که خدا به او رحم کند» و (نا گاه) موج در میان آن دو حائل شد ، پس (او) ازغرق شدگان گردید .(۴۳)

,

همانطور که بر همگان واضح است فیلم کشتی نوح بر هیچ کتاب دینی استوار نیست و داستان، پیامبر و خداوندش تنها عقایدی از کابالا برای تقلیل جایگاه پیامبران و خداوند قادر مطلق در اذهان مردم می باشد.

,

انتهای پیام/پ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه