اخبار داغ

ماندگاری شهرها و روستاهای در فهرست آثار جهانی، درگرو تلاش مسئولین

ماندگاری شهرها و روستاهای در فهرست آثار جهانی، درگرو تلاش مسئولین
مشاور معاونت صنایع دستی کشور گفت: ماندگاری و تداوم شهرها و روستاها در فهرست آثار جهانی، در گرو تلاش و همکاری مسئولین اجرایی به ویژه شهرداران و دهیاران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، کردستان به دلیلی ویژگی های خاص طبیعی و تاریخی دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه گردشگری روستایی است و روستاهای این استان به دلیل تلفیق ویژگی های خاص معماری و زیبایی های طبیعی دارای چشم اندازهای منحصر به فردی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

بر اساس آخرین آمار استخراج شده از سرشماری عمومی نفوس و مسکن، استان کردستان دارای هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه است که از این حیث بالغ بر ۳۴ درصد از جمعیت این استان در روستاهای زندگی می کنند.

,

 

,

معماری بومی و سنتی روستاهای استان کردستان که با استفاده از گل و سنگ ساخته می شوند و در آنها اوج هنر معماران بومی به خوبی هویداست از دیگر ویژگی های روستاهای گردشگری و زیبای کردستان است که این روزها بعضی از این روستاها به شهره جهانی رسیده اند.

,

 

,

هر چند که این روزها تنها دو روستای تاریخی اورامان تخت و پالنگان شهره شده و هر روز پذیرای خیل عظیمی مسافر و گردشگر هستند، ولی هستند روستاهایی که با معماری خاص و پلکانی خود هنور معرفی نشده اند و مسافران و گردشگران نوروزی از دیدن آنها محروم می شوند.

,

 

,

هستند روستاهای دیگر در کردستان که ظرفیت های خوبی برای گردشگری دارند ولی متاسفانه تاکنون به دلایل مختلفی هنوز ناشناخته هستند.

,

 

,

از جمله این روستاهای گردشگری می توان به دولاب، تنگی سر، نوره، نگل، دیوزناو، آرمرده، نجنه علیا، صلوات آباد و قم‌چقای بیجار اشاره کرد که آنها و شماری دیگر روستا نیز در استان کردستان با ظرفیت های ویژه طبیعی و تاریخی هنوز معرفی نشده اند.

,

 

,

شهرها و روستاهای جهانی ایران به 9 مورد می رسد

,

ویدا توحدی در شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی کشور از اقدام این سازمان برای ثبت دو شهر و یک روستا در فهرست شهرهای جهانی سازمان یونسکو در سال آینده میلادی خبر داد.

,

 

,


وی اظهار داشت: این شهرها شامل یزد به عنوان شهر جهانی زیلو و آباده به عنوان شهر جهانی منبت و روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی حوله بافی هستند.

,
,

 

,


توحدی با بیان اینکه ثبت شهرها و روستاها در فهرست آثار جهانی صنایع دستی با بالقوه کردن پتانسیل های آنها انجام می شود، افزود: در این زمینه به دنبال ایجاد پتانسیل های جدید در شهرها نیستیم چرا که اگر دارای شرایط نباشند در فهرست جهانی به ثبت نمی رسند.

,
,

 

,


وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی با کمک بخش خصوصی فعال در عرصه صنایع دستی شهرها و روستاهای ملی و جهانی بدنبال آن است بتواند از پتانسیل های موجود هر شهر در راستای ایفای نقش صنایع دستی در توسعه همان شهرها و روستاها و اقتصاد هنرمندان آن نقش آفرینی کند.

,
,

 

,


توحدی یادآور شد: ایران مقام اول در ثبت شهرهای جهانی را دارد و تاکنون 6 شهر و یک روستای آن در فهرست جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است.

,
,

 

,


رئیس شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تنها در سال گذشته دو شهر مریوان شهر جهانی کلاش و سیرجان شهر جهانی گلیم و روستای گلپورگان به عنوان روستای جهانی سفال در این فهرست ثبت شدند.

,
,

 

,


وی اضافه کرد: تداوم این راه نیازمند همکاری و مشارکت بخش دولتی و خصوصی است که دولت در برنامه ششم توسعه برای استفاده از این منابع تاکید دارد و دستگاه های اجرایی می توانند با توجه به ماموریت خود در ارائه خدمات با تخصیص اعتبارهای ویژه کمک حال معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بالقوه کردن پتانسیل شهرها و روستاهای جهانی باشند.

,
,

 

,


توحدی اظهار داشت: بخش خصوصی که بیشتر متشکل از هنرمندان و صنعت گران هنرهای دستی هستند نیز در این بین باید در راستای برنامه های تداوم راه جهانی شدن با استفاده از حمایت های دولت و همچنین سرمایه گذاری های خود در این مسیر نقش شان را ایفا کنند.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه