اخبار داغ

کارشناس اچ آی وی شهرستان بهار خبر داد"

در شهرستان بهار، ۲۷ نفر مبتلا به ایدز هستند / روابط جنسی پر خطر، شایعترین دلیل انتقال ایدز و هپاتیت

در شهرستان بهار، ۲۷ نفر مبتلا به ایدز هستند / روابط جنسی پر خطر، شایعترین دلیل انتقال ایدز و هپاتیت
کارشناس اچی آی وی شهرستان بهار از کاهش روند ابتلا به بیماری ایدز و تغییر روند انتقال بیماری از تزریقی به روابط جنسی پر خطر خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید مهری کارشناس اچ آی وی شهرستان بهار در گفتگو با خبرنگار نافع، تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در شهرستان بهار را 27 نفر برشمرد که 5 نفر زن و 22 نفر مرد بوده و تعداد 11 نفر از مبتلایان تاکنون فوت کرده اند. وی همچنین گفت: در پنج سال اخیر 4 نفر مبتلا به این بیماری در شهرستان شناسایی شده اند که خوشبختانه روند افزایش بیماری کم شده است.
مهری تعداد مبتلایان به ایدز در استان را حدود 820 نفر برشمرد و در مورد نحوه انتقال بیماری گفت: تا حدود زیادی موفق به کنترل بیماری شده ایم اما روند انتقال بیماری تغییر کرده است ، به گونه ای که سابق بر این بیشترین روش انتقال بیماری از طریق سرنگ مشترک درمعتادان تزریقی بود که هم اکنون با توجه به تغییر مواد مصرفی از تزریقی به کراک و شیشه روش انتقال بیماری به رفتارهای پرخطر جنسی تغییر کرده است.
مهری به مصرف مواد مخدر همچون شیشه و کراک اشاره کرد و این مواد را باعث ایجاد رفتار پرخطر دانست و گفت: این مواد با توهم زایی که ایجاد می کنند باعث می شوند که فرد دچار توهم شده و حتی مبادرت به ارتباط جنسی حتی با محارم خود داشته باشد که این موجب پر خطر بودن این افراد می شود.
مهری به اصول سه گانه مراکز مشاوره ایدز اشاره کرد و گفت: در مرکز مشاوره بر سه اصل رازداری، رایگان بودن و داوطلبانه بودن تاکید داریم و با این رویکرد به افراد مشاوره می دهیم و بدون اجازه فرد حتی به همسر وی نیز در خصوص بیماریش حرفی نمی زنیم و زمانی که فردی برای آزمایش مراجعه می کند در ابتدا مشاوره ده دقیقه ای به وی می دهیم تا دلیل مراجعه وی را بدانیم و سپس از وی آزمایش می گیریم تا آمار واقعی در دست داشته باشیم.
مهری روش ابتلای 4 بیماری که در چند سال گذشته شناسایی شده اند را از طریق ارتباط جنسی دانست و گفت: هم اکنون به طور متوسط حدود 400 مشاوره ایدز در سال داریم که از این تعداد 40 الی 45 درصد به روابط جنسی پرخطر مربوط می شود و حدود 20 درصد نیز حوادث اتفاقی مثل بریدن تیغ یا رفتن سوزن در دست را دلیل مشاوره خود اعلام می کنند که از این تعداد نیز به احتمال زیاد حدود 90 درصدشان به روابط جنسی برمیگردد که به دلایلی شخص مراجعه کننده در مورد آن حرفی نمی زند و ما نیز زیاد در این مورد کنکاش نمی کنیم تا مبادا باعث رنجش خاطر مراجعه کننده شویم.
مهری دیگر خدمات مرکز مشاوره ایدز را توزیع داروی رایگان بین بیماران و توزیع سرنگ و کاندوم رایگان بین معتادین و افرادی با رفتار پر خطر اعلام کرد و رنج سنی مبتلایان به اچ آی وی شهرستان را بین 35 تا 40 سال عنوان کرد و گفت: هزینه داروی بیماران ماهیانه چند میلیون تومان است که ما به طور رایگان دارو در اختیار آنها قرار می دهیم و همینطور آزمایش رایگان با جوابدهی در کمتر از ده دقیقه در این مرکز انجام می شود که در مراکز دیگر هزینه آزمایش بالای 100 هزار تومان بوده و پس از 10 روز جواب آن آماده می شود.
مهری در خصوص مبتلایان به بیماری هپاتیت نیز گفت: راههای انتقال این بیماری نیز همچون ایدز است و حدودا در شهرستان 400 نفر مبتلا به این بیماری هستند.
وی در خصوص آمار واقعی بیماری های ایدز و هپاتیت گفت: این آماری که ما در دست داریم آمار افرادی است که خود به مرکز مراجعه کرده اند و آمار واقعی نیست، چرا که برخی افراد دارای این بیماری هستند اما اظهار نمی کنند و در جایی ثبت نشده به این سبب برای رسیدن به آمار واقعی معمولا تعداد ثبت شده را در عدد 3 یا 4 ضرب می کنند تا آمار واقعی یک جامعه بدست آید.
مهری در آخر با تاکید بر سه اصل مهم در مرکز مشاوره ایدز شهرستان گفت: در هر شهرستان یک مرکز مشاوره ایدز قرار دارد که مرکز مشاوره ایدز شهرستان بهار در درمانگاه شماره یک واقع است و شماره تماس 34500300 به طور مستقیم پاسخگوی مراجعان است.
وی ادامه داد: تا قبل از سال 91 سالیانه 70 الی 80 نفر برای مشاوره بیماری ایدز به این مرکز مراجعه می کردند که هم اکنون این تعداد بالا رفته و تقریبا هر روز سه یا چهار نفر مراجعه کننده داریم که این نشان می دهد آگاهی و اعتماد مردم در این زمینه بالا رفته و این واحد به خاطر حساسیتی که دارد تنها واحدی است که محرمانه بوده و هر شخصی نمی تواند از آن بازرسی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه