اخبار داغ

به بهانه سالگرد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی؛

جلوه‌ای از حقوق بشر آمریکایی در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر/ مدال افتخار بر سینه مامور اعدامِ ۲۹۰ مسافر بی‌گناه!

جلوه‌ای از حقوق بشر آمریکایی در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر/ مدال افتخار بر سینه مامور اعدامِ ۲۹۰ مسافر بی‌گناه!
آمریکا کشوری که مدعی حقوق بشر است بعد از هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران مدال لیاقت به فرمانده این ناو جنگی داد و معاون رئیس جمهور وقت آمریکا نیز گفت هیچگاه بابت این حادثه عذرخواهی نخواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج ، دوبی" مقصد پرواز شماره 655 ایران ایر بود که تهران را ترک کرده و بعد از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که هیچگاه به مقصد نرسید. ساعت 10:22 دقیقه 12 تیر سال 1367 بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواس اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا پرواز شماره 655 ایران ایر در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند شهید شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

واکنش‌ها به حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی 

,

 واکنش سازمان های بین المللی به حادثه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافری ایرانی درپی این اقدام تجاوزکارانه آشکار جمهوری اسلامی ایران در 14 تیر 1367 در نامه ای به رئیس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای رسیدگی به موضوع شد . 25 تیر 1367 شورای امنیت تشکیل جلسه داد . از سوی جمهوری اسلامی ایران علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران و از سوی آمریکا جرج بوش « بوش پدر » معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا در جلسه حضور داشتند.

,

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فرازی از سخنان خود اعلام کرد: "حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تنها منادی مرگ و بی قانونی و شرارت بوده و جز ناامنی چیزی به ارمغان نیاورده است . اقدام جنایتکارانه آمریکا در حمله به هواپیمای کشوری نیز یکی از این موارد است که به هیچ وجه در قالب دفاع مشروع قابل توجیه نیست."

,

پس از سخنان وزیر خارجه ایران نماینده آمریکا نیز به تبیین مواضع دولت خود پرداخت و در سخنان عجیبی اعلام کرد که پرداخت هر خساراتی از سوی آمریکا باید به موجب شرایط حقوقی قوانین ایالات متحده و با مشورت با کنگره این کشور باشد و نه قواعد بین المللی! جالب است که معاون وقت رئیس جمهور آمریکا یعنی جرج بوش پدر نیز در موضعگیری عجیب تری اعلام کرد «من هرگز از طرف آمریکا عذرخواهی نمی‌کنم من اهمیتی نمی‌دهم که چه کاری انجام داده است من اهمیت نمی‌دهم حقیقت چیست».

,

290 مسافری که قربانی حقوق بشر آمریکایی شدند

,

در این حادثه 290 مسافر این هواپیما در حالی به شهادت رسیدند که 66 تن از آنان کودکان زیر 13 سال و 46 تن از آنان اتباع غیر ایرانی بودند، مسافرانی که به امید سفر به دوبی پا به پرواز 655 ایران ایر گذاشته بودند اما پیکرشان در آب‌های خلیج فارس تشییع شد.

,

در پی حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی ، دولت آمریکا مبلغ ۶۱٫۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد و حتی هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند.

,

سرنوشت فرمانده ناو جنگی وینسنس چه شد؟

,

کاپیتان «ویلیام سی راجرز» ( که در خاندانِ ژنرال های راجرز به «ویل راجرز سوم» شهرت دارد) از سال 1978 تا سال 1989 فرماندهی ناو جنگی «یو اس اس وینسنس) را بر عهده داشت. فرمانده ناو جنگی که علی‌رغم تاکید چندین دریادار بر تجاری بودن هواپیمای ایرانی دستور شلیک موشک به پرواز 655 را داد و مامور اعدام 290 مسافر بیگناهی شد که 66 تن از آنان کودک بودند.

,

راجرز اما هیچگاه برای چنین جنایت جنگی محاکمه نشد و به جای آن در سال دوسال بعد از مورد هدف قرار دادن هواپیمای ایرانی و به شهادت رساندن تمام مسافران آن  لژیون لیاقت را از دستان جورج بوش پدر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به‌خاطر «رفتار بسیار شایسته و انجام خدمات برجسته بین تاریخ آوریل ۱۹۸۷ تا مهٔ ۱۹۸۹ به‌عنوان افسر فرمانده ناو وینسنس دریافت کرد. راجرز در حالی مدال لیاقت را دریافت کرد که در مراسم تجلیلش هیچ اشاره‌ای به سرنگون کردن پرواز ۶۵۵ ایران ایر نشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه