اخبار داغ

وضعیت اورژانسی صنعت کُردستان / میانگین درآمد مردم استان از نصف میانگین کشوری کمتر است

وضعیت اورژانسی صنعت کُردستان / میانگین درآمد مردم استان از نصف میانگین کشوری کمتر است
روزگاری نیست که کارگران با دست های پینه بسته شان و لقمه ای حلال بر سفره ی خانواده هایشان روزگار می گذراندند اما امروز واحدهای کوچک تولیدی در کُردستان روز به روز در آستانه ی تعطیلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، روزگاری نیست که کارگران با دست های پینه بسته شان و لقمه ای حلال بر سفره ی خانواده هایشان روزگار می گذراندند اما امروز واحدهای کوچک تولیدی در کُردستان روز به روز در آستانه ی تعطیلی است.



 اکنون وضعیت تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی کوچک در استان‌های مختلف کشور همانند کردستان نامطلوب است؛ صنایعی که هر کدام نقش موثر و اساسی در اشتغال و اقتصاد شهرها و مناطق مختلف دارد و جوانان این مناطق در این واحد‌های صنعتی مشغول به کار بودند، اکنون یا تعطیل شده‌ یا در آستانه تعطیلی است.

 

آن گونه که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج می‌گوید: کردستان با اینکه دو درصد جمعیت کشور را داراست، تنها 0.94 درصد یعنی کمتر از یک درصد تولید داخلی را به خود اختصاص داده است.

 
 

وی افزود: این میزان بدون احتساب نفت به 1.8 درصد می‌رسد.

 
 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج با بیان اینکه میانگین درآمد مردم استان کردستان از نصف میانگین کشوری کمتر است، گفت: به طور متوسط 70 درصد بودجه کشور به شرکت‌های بزرگ دولتی واگذار می‌شود که از این میزان سهم استان کردستان به دلیل سرمایه‌گذاری اندک بخش دولتی و فقدان شرکت‌های بزرگ دولتی در این استان دو هزارم درصد است.

 
 

وی تصریح کرد: این مسئله در حالی است که به دلیل ماهیت دولتی بودن اقتصادی و نظام بودجه‌بندی سنتی، در سنوات گذشته استان کردستان از سهم 66 درصدی بودجه دولتی بی‌بهره بوده است.

 
 

حسینی با اشاره به اینکه سهم استان کردستان از ارزش افزوده کشور در سالیان اخیر 0.17 درصد بوده است، گفت: این میزان نشان دهنده تخصیص سهم اندک و عقب‌ماندگی استان کردستان است.

 
 

وی با ذکر این نکته که فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان شرایط سخت و بحرانی مملکت را با تمام وجود درک کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان، بازرگانان، تجار و فعالین اقتصادی در عین حال بر اساس باور راسخ خود بر وجود مشکلات اقتصادی، بارها آلارم های هشداری را در سطح ملی و محلی به صدا درآوردند.

 
 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج با تأکید بر اینکه بخش خصوصی در جنگ و جدال اقتصادی به سر می‌برد، افزود: خوشبختانه بخش خصوصی با تحمل و استقامت در عرصه این جنگ حضور دارد و نقش‌آفرین است.

 

 

توسعه اقتصادی با صنایع کوچک


طی سه دهه اخیر توجه و روی آوردن به رشد و گسترش صنایع کوچک زودبازده و کارآفرین به عنوان یکی از راه‌های توسعه اقتصادی همواره مورد توجه کشورهای توسعه‏ یافته یا در حال توسعه بوده است و نیاز به سرمایه اندک، بازده بالا و انعطاف‎پذیری، توجیه اقتصادی صنایع کوچک را بیش از پیش نمایان کرده است. متأسفانه با وجود امتیازات چشمگیر و نقش مهم بنگاه‌های کوچک در توسعه اقتصادی کشورمان، موانع و مشکلات فراوانی بر سر راه این بنگاه‌ها قرار دارد که متضرران اصلی این امر سرمایه‌گذاران هستند.

 

 این امیدواری می‌رود که با تقویت تولیدات داخلی و حمایت هدفمند از کارخانجات صنعتی و واحدهای تولیدی خرد و متوسط در سطح استان در پرتو تحقق اقتصاد مقاومتی، به نقطه‌ای برسیم که دغدغه جدی رهبر معظم انقلاب مبنی بر خجالت و شرم نظام نسبت به بیکاری جوانان در مقابل خانواده‌هایشان مرتفع شود.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توسعه اقتصادی با صنایع کوچک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه