اخبار داغ

روز سرنوشت ساز در انتظار نیکول پاشینیان؛

نشست ناتو در بروکسل با حضور نخست وزیر ارمنستان/ آیا پاشینیان روسیه را با ناتو معاوضه خواهد کرد؟

نشست ناتو در بروکسل با حضور نخست وزیر ارمنستان/ آیا پاشینیان روسیه را با ناتو معاوضه خواهد کرد؟
نشست آتی ناتو در 11 جولای در حالی در بروکسل برگزار خواهد شد، که به گفته کارشناسان امر ایروان دست همکاری به سوی غرب و ناتو را از روی سر مسکو دراز کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، سفر چند روزه آرمن سارکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان به آمریکا به پایان رسید.مهمترین هدف این سفر کما فی السابق استفاده از ظرفیت لابی ارمنی در اروپا و آمریکا و جذب سرمایه برای اقتصاد بیمار ارمنستان بوده است. ولیکن آنچه از اخبار رسانه های ارمنی مستفاد شده است سفر اخیر چندان هم موفقیت آمیز نبوده است. البته این موضوعی است به غایت نرمال و هیچ سرمایه دار عاقلی حاضر به سرمایه گذاری در کشوری که در محاصره اقتصادی قرار گرفته و در وضعیت نیمه جنگی به سر می برد نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

رئیس جمهور ارمنستان در سفر 4 روزه خود حتی موفق  به دیدار با همتای آمریکایی خود نیز نشده است و تنها مقام سیاسی که با وی دیدار داشته وزیر امور خارجه آمریکا بوده است که این دیدار نیز نتیجه عملی چندانی در پی نداشته است.

,

در این میان اما اتفاق مهم دیگر در روابط ارمنستان با غرب در سفر هفته آینده نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور به بروکسل خواهد بود. پاشینیان برای شرکت در نشست ناتو در بروکسل عازم بلژیک خواهد شد. به استنباط روزنامه "ژاماناک" نزدیک به نخست وزیر جدید ارمنستان " این سفر و شرکت در نشست ناتو برای ارمنستان موضوعی حیاتی خواهد بود.زیرا ارمنستان ناتو را به عنوان متحدی قابل اعتماد برای تامین امنیت خود قلمداد می کند."

,

با اشاره به استدلال روزنامه "ژاماناک" می توان به این نتیجه رسید که از دید دولتمردان جدید ارمنستان، روسیه دیگر جایگاه پیشین خود را به عنوان تامین کننده امنیت ارمنستان از دست داده است.این موضوع در واقعیت امر اتفاق افتاده است. به طوری که پس از به قدرت رسیدن دولت جدید در ارمنستان، انتقادات و حتی حملات شدیدی علیه روسیه در میان تمامی اقشار جامعه و از جمله نخبگان ارمنستان به چشم می آید. و صداهای زیادی در ارتباط با خروج ارمنستان از دایره نفوذ روسیه به گوش می رسد.

,

هر چند نخست وزیر جدید ارمنستان پس از روی کار آمدن در نخستین سفر خود به سوچی سعی کرد تا وفاداری ارمنستان به پوتین و روسیه را اثبات کند. اما در روابط دو طرفه میان دولت ها آنچه مهم است؛ نه دادن وعده ها بلکه برداشتن گام های عملی است. اقدامات عملی موجود در دولت ارمنستان اما حکایت از چیز دیگری دارد. و ایروان دست همکاری به سوی غرب را از روی سر روسیه دراز کرده است.

,

روزنامه "ژاماناک" همچنین پیش بینی کرده است که الهام علی اف در نشست آتی ناتو حضور نخواهد داشت. نباید از نظر دور داشت که شرکت و یا عدم شرکت رئیس جمهور آذربایجان در نشست ناتو چیزی را تغییر نخواهد داد. از دید مسکو، پاشینیان به دنبال راه های معاوضه روسیه با غرب و ناتو است. روسیه از سیاست دوگانه ارمنستان در قبال خود آگاه بوده و به همین دلیل نتیجه این سیاست برای ارمنستان از دید ناظران خارجی مهم و حساس خواهد بود.

,

در واقع حد مطلوب دولت ارمنستان این است که؛ از یک سو روسیه به تامین امنیت این کشور ادامه دهد و از سوی دیگر آمریکا نیز برای نجات اقتصاد ورشکسته این کشور اقدام به سرمایه گذاری های کلان در زیر ساخت های ارمنستان نماید. این طرز فکر نه از سوی آمریکا و نه از سوی روسیه مورد اقبال قرار نخواهد گرفت. زیرا مادامی که ارمنستان با روسیه در همپیمانی نظامی به سر می برد دولت آمریکا حتی یک دلار هم برای زیرساخت های این کشور خرج نخواهد کرد و بالعکس روسیه نیز این موضوع را می داند که کشوری که اقدام به سرمایه گذاری کند در آینده تصمیم گیر و تصمیم ساز خواهد بود و اگر مطلوب ارمنستان این است که آینده اقتصاد خود را به آمریکا گره بزند مطمئنا روسیه از همپیمانی نظامی با این کشور امتناع خواهد کرد. این روند فعلا به سرعت در جریان است.

,

مرتضی جعفرپور مقدم

, مرتضی جعفرپور مقدم, مرتضی جعفرپور مقدم,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه