اخبار داغ

گفتگویی با پیشکسوت ورزش کوهنوردی شهرستان بهار:

حادثه تلخ سقوط دایی ام از کوه وفوت وی موجب آغاز فعالیت کوهنوردی من شد

حادثه تلخ سقوط دایی ام از کوه وفوت وی موجب آغاز فعالیت کوهنوردی من شد
محمد تبریزیان فرزند مرحوم حاج محمد (معروف به حاجدا)متولد 1336 در شهرستان بهار ودارای مدرک فوق دیپلم آموزش ابتدایی و معلم بازنشسته است که از پیشکسوتان ورزش کوهنوردی شهرستان بهار محسوب می شود. گفتگویی با وی داشتیم و از چگونگی علاقمندی وی به ورزش کوهنوردی جویا شدیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

- لطفا برای ما بگوئید که چطور وارد این رشته شدید!
سال 1356برای دیدن دایی ام مرحوم اصغر جهانی به استان لرستان رفتم ،درآن زمان دایی من مسئول ایستگاه راه آهن روستای کشور مابین درود و اندیمشک بود ودرآنجا تصمیم گرفتیم از کوه صخره ای روبروی ایستگاه و کنار رودخانه بختیاری صعود نماییم که متاسفانه در مسیر برگشت به علت لغزنده بودن مسیر و نبود تجهیزات مناسب ،ایشان سقوط کردندو حادثه ناگوار فوت او رقم خورد ، بعد از آن تصمیم به ادامه کوهنوردی به صورت فنی و علمی گرفتم .
در سال 1358 با شروع فعالیت در شورای کوهنوردی استان زیر نظر مرحوم فریدون اسماعیلزادگان صعود به تمامی قلل استان در برنامه های ورزشی بنده قرار گرفت.
در سال 1359 به همراه شورای کوه استان اولین صعود خارج از استان به قله شیر کوه یزد انجام شد و در همان سال اقدام به تاسیس هیئت کوه شهرستان بهار به همراهی آقایان؛ گلمحمد دانش بار و علی اکبر محمدی و محسن والایی صفا وسید مجتبی هادئی و هادی امانی نمودیم و به مدت بیش از بیست سال مسئولیت هیئت کوه بهار به بنده واگذار شد.

, - لطفا برای ما بگوئید که چطور وارد این رشته شدید!,
,
,
,

, ,

- در مورد شروع فعالیت سنگ نوردی در شهرستان نیز برای ما توضیح دهید؛
با دعوت آقایان محمد مقدم و ایرج جباری بعنوان مربی اولین آموزش سنگ نوردی با اخذ مجوز رسمی از هیئت استان در سطح شهرستان آغاز شد که تعداد نفرات شرکت کننده 10 نفر بودند و با برگزاری آزمون بر روی دیواره بیستون کرمانشاه همگی موفق به دریافت مدرک سنگ نوردی آماتور شدند.

, - در مورد شروع فعالیت سنگ نوردی در شهرستان نیز برای ما توضیح دهید؛,
,

- استاد لطفا از صعودهایتان برای ما بگوئید
سال 1370 اولین صعود رسمی هیئت کوهنوردان بهار به همراه مرحوم خدایاری به قله دماوند انجام شد که مرحوم خدایاری در آن سالها مسئول هیئت کوه استان بودند ، این صعود از جبهه شمالی موسوم به ناندل انجام شد ودر ادامه از طریق جبهه جنوبی با کوله بارهای سنگین اقدام به برگشت کردیم.
صعود به دماوند وقله دنا در سه مرحله ،علم کوه در سه مرحله،سبلان در دو مرحله وسهندو قله پر او و بیستون کرمانشاه و قلل سن بران وگل گل وگل گهر لرستان و چهل چشمه،شاهو،امروله کردستان و چهل نابالغان نهاوند هم از جمله ی صعودهای بلند بنده بوده است.

, - استاد لطفا از صعودهایتان برای ما بگوئید,
,
,

- درآخراگر توصیه ای داریدلطفا بفرمائید؛
خاطره تلخ سقوط و فوت دایی بنده و اهتمام واصرارمن برای یادگیری آموزش صحیح اصول کوهنوردی موجب شد که به یاری خدا در هیچ یک از برنامه های صعود در طول این سالها حادثه ای مشابه آن اتفاق برای من وهمراهانم پیش نیاید لذا از کوهنوردان عزیز استدعا دارم که اولا به صورت انفرادی وبدون راهنمای مجرب و آشنا به مسیر های کوهستان برای صعود اقدام ننمایند، ثانیا بدون فراگیری آموزشهای کوهنوردی وامداد و نجات وبدون همراه داشتن ابزار مختص این رشته مبادرت به کوهنوردی نکنند .

, - درآخراگر توصیه ای داریدلطفا بفرمائید؛,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه