اخبار داغ

مدیرکل هواشناسی استان اعلام کرد؛

کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در قزوین

کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در قزوین
مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: در فروردین ماه با کاهش شدید بارش مواجه بودیم، اما در اردیبهشت و خرداد مقدار بارش‌ها مجدداً افزایش یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آرش بهاروند در گفت‌وگو با  صبح قزوین اظهار کرد: نقشه‌های پهنه بندی خشکسالی بیانگر تداوم وضعیت خشکسالی طی 10 سال اخیر بوده و تشدید وضعیت را در سال زراعی جاری در نیمه شمالی استان نشان می‌دهد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


وی افزود: در پائیز 96 بیشترین افزایش دما در سطح کشور را استان قزوین داشته است. 

مدیرکل هواشناسی استان قزوین اذعان کرد: از ابتدای مهرماه 1396 تا 18 خرداد 97 مجموع بارش استان به میزان 279.1 میلیمتر بوده است و این مقدار در مقایسه با همین بازه زمانی در بلند مدت (305.5 میلیمتر) حدود 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: طی مقایسه‌ی اختلاف بارش ماهانه و فصلی سال زراعی جاری و بلندمدت استان قزوین، بیشترین کاهش بارش در آبان ماه (حدود 82 درصد) رخ داده است؛ از اواسط بهمن تا پایان اسفند شاهد وقوع بارش‌های بیشتری بودیم، بطوری که بارش‌ها در بهمن 80 و در اسفند 18 درصد افزایش یافت.

افزایش دما باعث کاهش روزهای برفی شده است
این مسئول ابراز کرد: در فروردین ماه با کاهش شدید بارش مواجه بودیم، اما در اردیبهشت و خرداد مقدار بارش‌ها مجدداً افزایش یافت و در مجموع پاییز 59 درصد کاهش و زمستان 17 درصد افزایش و بهار 8 درصد افزایش بارندگی را نشان می‌دهند. 

وی بیان کرد: استان قزوین با مساحت 15776 کیلومترمربع، 0.96 درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود و سهم بارش آن از میانگین بارش کل کشور 1.4 درصد است که نسبت کاهش بارندگی در آن به نسبت استان‌های دیگر وضعیت نرمال تری دارد.

بهاروند با اشاره به افزایش دما در استان تصریح کرد: بیشترین افزایش دما در دی ماه با 4.3 درجه رتبه اول و آبان و اسفند با 3.6 درجه در رتبه بعدی قرار دارد؛ بطور کلی زمستان 3.8 درجه و پاییز 1.1 درجه افزایش دما را نسبت به بلندمدت نشان می‌دهد. 

وی با بیان این مطلب که افزایش دما باعث کاهش روزهای برفی شده است، افزود: در ایستگاه‌های استان بین 4 تا 18 روز نسبت به دوره آماری، بارش برف کمتری داشتیم که این موضوع علاوه بر کاهش روزهای برفی باعث کاهش 25 درصدی تعداد روزهای یخبندان نسبت به دوره آماری ایستگاه‌ها شده است. 

مدیرکل هواشناسی درخصوص خسارت‌هایی که بارش‌های نا بهنگام به بارآورده گفت: در روزهای 11 و 27 فروردین با عبور دو موج سرمایی، شاهد افت محسوس دما بودیم که خسارت سرمازدگی به محصولات زراعی و باغی به علت گستردگی و شدت یخبندانِ توأم با بارش نابهنگام برف در موج دوم بیشتر بود.

وی تاکید کرد: اگرچه میانگین بارش سال زراعی جاری کاهش 9 درصدی نسبت به بلند مدت را نشان می‌دهد و کل سال زراعی جزء خشکسالی ضعیف محسوب میشود، اما توزیع بارش ماهانه مناسب نبوده و عمده بارش‌ها در سه ماه بهمن، اسفند و اردیبهشت اتفاق افتاد و در سایر ماه‌ها، خشکسالی شدید به وقوع پیوست. 

بهاروند تصریح کرد: افزایش، مصرف انرژی، کاهش تاب آوری مناطق شهری، مهاجرت از مناطق آسیب پذیر، کاهش شاخص آسایش اقلیمی، کاهش عملکرد محصولات و کاهش امنیت غذایی، افزایش خسارت بیمه، افزایش بودجه حوادث، افزایش بارش سیل آسا، کاهش امنیت ملی و دفاعی از جمله پیامدهای خشکسالی خواهد بود.

,
,
,
,
,
,
,
, افزایش دما باعث کاهش روزهای برفی شده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه