اخبار داغ

یادداشت؛

آیا دولت آن‌گونه که ادعا می‌کرد «برای همه شرایط آماده بود»؟

آیا دولت آن‌گونه که ادعا می‌کرد «برای همه شرایط آماده بود»؟
دبیر شورای عالی راهبردی سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی به بررسی ادعاهای ناصواب رییس جمهور در گذشته و انطباق آن با شرایط امروزی دولت پرداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  از ۶ سال قبل و همان روزهای ابتدایی نشست‌های ۱+۵ که به برجام ختم شد، بارها و به کرات جمله «ما برای هر شرایطی آماده ایم» را از زبان روحانی، ظریف وتیم اقتصادی دولت می‌شنیدیم. هروقت طرف‌های مذاکره، چوب لای چرخ می‌گذاشتند و ایران را به اعمال مجدد تحریم‌ها تهدید می‌کردند، همواره از زبان مسئولین ایرانی می‌شنیدیم که: «ما برای هر شرایطی آماده‌ایم.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

زمانی که وزیر خارجه فرانسه نقش پلیس بد را بازی کرد و وسط مذاکرات فشرده سیاسی، هتل کوبرگ را به قصد فشار به هیئت ایرانی ترک کرد، تیم مذاکره کننده در همان وین مصاحبه کردند که: «ما برای هر شرایطی آماده ایم.»

,

زمانی که برجام قطعی شد و منتقدین داخلی به برخی از بند های برجام اشکال گرفتند که در صورت بد عهدی طرف‌های مذاکره کننده در عدم اجرای تعهدات، ایران چه عکس‌العملی نشان خواهد داد و یا وقتی سوال شد که اگر طرف مقابل از برجام خارج شود، ایران چه واکنشی نشان خواهد داد و چه برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌های احتمالی دارید بازهم این جمله تکراری که: «ما برای هر شرایطی آماده ایم» را همه ملت ایران از مدیران دولتی شنیدند.

,

وقتی که آمریکا در دوره اوبامای دمکرات که وزیر خارجه اش، پای برجام را امضا کرده بود شروع به جرزنی کرد و یک خط در میان تعهدات خود را زیرپا گذاشت و زمانی که در اوج تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ جمهوری‌خواه علنا در میتینگ‌های انتخاباتی خود خروج از برجام را فریاد زد و به طرفداران خود قول داد که از برجام خارج شده و ایران را با تحریم های جدید سرعقل خواهد آورد، آقای روحانی در جواب این تهدیدها گفت که: «ما برای هر شرایطی آماده ایم.»

,

معلوم نیست که از شانس چه کسی، اما مردم آمریکا ترامپ را برای سکانداری دولت آمریکا انتخاب کردند و او هم از همان روزهای اولی که پایش به کاخ سفید باز شد، جمهوری اسلامی را به انواع معاصی بین المللی! متهم کرده و مسئولین سابق آمریکا را برای امضای برجام با ایران به باد انتقاد گرفت.

,

ترامپ با اتخاذ راهبرد خروج از برجام و فشار بر ایران برای پذیرش تعهدات جدید در قبال جامعه جهانی! مذاکرات خود را با اروپایی ها آغاز و آنها را از نیت اصلی خود آگاه کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا از حدود یک سال قبل عملا راهکارهای جدید تحریم و فشارهای اقتصادی به ایران را با توجه به برجام و نقش اروپایی ها در آن را در دستور کار خود قرار داد و نقشه عملیاتی جنگ اقتصادی علیه ایران را طراحی کرد.

,

در طرف مقابل یعنی در دولت ایران، اما فضای دیگری حاکم بود. دولتمردان روحانی خصوصا آن‌هایی که بیشترین سهم را در برجام داشتند، منتقدین دولت را به بزرگ‌نمایی و وارونه جلوه دادن رفتارهای آمریکایی‌ها متهم می کردند.

,

حتی خود آقای روحانی در یک مصاحبه گفت که: دیدید ترامپی که خیلی دلش می خواهد برجام را زمین بزند تا حال نتوانسته اینکار را بکند چون که ستون های برجام مستحکم است و ما به پیش خواهیم رفت اما اگر هم بخواهد از برجام خارج شود «ما برای هر شرایطی آماده ایم.»

,

هیئت حاکمه جدید آمریکا بالاخره پس از چند ماه بازی موش و گربه ، هجدهم اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و روحانی نیز بلافاصله بعد از نطق ترامپ ،جلوی دوربین های تلویزیون ظاهر شده و به مردم ایران قول داد که : «مردم نباید هیچگونه نگرانی برای آینده کشور داشته باشند، از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ به تعهدات بین‌المللی و از جمله به برجام وفادار نخواهد بود و بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسایل اقتصادی کشور اتخاذ کردیم.»

,

به این جمله رییس جمهور دوباره توجه کنید: از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ به تعهدات بین‌المللی و از جمله به برجام وفادار نخواهد بود و بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسایل اقتصادی کشور اتخاذ کردیم.

,

روحانی همان شب معروف خروج آمریکا از برجام، این را هم به جمله‌های قبلی خود افزود: به مردم ایران اطمینان می‌دهم که دولت از ماه‌ها پیش برای تمام شرایط برنامه لازم را آماده کرده و به هیچ عنوان مشکل حادی پیش رو نخواهیم داشت.

,

آیا این جملات آقای روحانی همان جمله تکراری: «ما برای هر شرایطی آماده ایم» نیست.

,

ترامپ از برجام خارج شد ولی دولت ما همچنان در خواب خوش برجام مانده است. این روزها و هفته‌ها، شاهد تورم جلسات علنی و غیر علنی در مجلس هستیم. سران قوا چند روز یک‌بار دور هم جمع می‌شوند و مسائل اقتصادی را رصد می‌کنند. دولت همه را خصوصا منتقدین خود را در این شرایط به حفظ وحدت ملی فرا می‌خواند ولی دیگر جمله کسل کننده «ما برای هر شرایطی آماده ایم» را تکرار نمی‌کند، چون که در عمل و میدان اقتصاد بر همگان ثابت شد که متاسفانه دولت روحانی «برای هیچ شرایطی آماده نبوده است!»

,

از اتهامات احمدی نژاد، انحلال غلط سازمان برنامه ریزی کشور بود. یکی نیست از نوبخت بپرسد که شما که برنامه ریزی کشور را بر عهده دارید، برای این روزها که کمر قشر مستضعف جامعه زیر بی عرضه‌گی های مدیران دولت می‌شکند چه برنامه‌ریزی های مدونی را تدارک دیده بودید؟!

,

البته در این میان نباید از نقش کم خاصیت مجلس هم غافل شد. مجلسی که با مدیریت رئیس آن، جایگاهش را به دنباله‌روی از دولت فروکاست، نقش نظارتی خود را فراموش کرد و شریک این روزهای بی برنامه‌گی دولت در اقتصاد گشت.

,

قرارگاه اقتصادی جهانگیری کجای این معرکه اقتصادی قرار دارد؟ کدام برنامه و راهکاری برای این روزها در قرارگاه جهانگیری طراحی شده بود؟ ظاهرا این قرارگاه برای خرج کردن یا به عبارت بهتر تقسیم دلارهای نفتی به سیاق تقسیم دلارهای ٤٢٠٠ تومانی این روزها تشکیل شده بود.

,

اینک که دولت در تله برجام آمریکایی گرفتار آمده و حتی حامیان اصلاح‌طلبش او را تنها گذاشته و شماتت می‌کنند، از نیروها و نهادهای انقلابی کشور انتظار همدلی دارد تا دوباره با دل بستن به وقت‌کشی اروپایی‌ها، ملت و کشور را در دام دیگری گرفتار سازد.

,

اما نیروهای انقلابی فارغ از این سیاست‌بازی ها بدنبال حل مسئله هستند و ضمن وقت شناسی و پرهیز از اقدامات دشمن شادکن در پی کمک به خروج کشور از این بن بست برجامی می‌باشند.

,

در روزهای گذشته شاهد بودیم که اساتید بسیجی با پیشنهاد یک بسته سیاستی به دولت، آمادگی خود را برای کمک به مسئولین کشور اعلام کردند.

,

همچنین تعدادی از نیروهای شناخته شده جبهه انقلاب با ارائه راهکارهایی به دولت، خواستار اعمال سیاست‌های جدید اقتصادی برای خروج از وضعیت بی تصمیمی در دولت شدند.

,

دولت هم اگر صادقانه به‌دنبال همدلی و وحدت گروه‌های سیاسی در کشور برای فائق آمدن به مشکلات اقتصادی هست، بایستی در عمل نشان دهد که آمادگی تعامل با جریانات وفادار به انقلاب را دارد و حاضر است انسداد اقتصادی حاکم بر دولت را به نفع مصالح کشور بشکند.

,

روزهای آینده، از ماهیت تعاملی دولت با نیروهای انقلابی برای شکست هجمه اقتصادی آمریکایی‌ها رونمایی خواهد کرد.

,

می‌توان از این روزهای به ظاهر سخت، روزهای روشن آینده ایران عزیز را رقم زد.باید «ما می‌توانیم» به باور دولتمردان و مجلسی‌ها بدل شود و قدرت مردم جدی گرفته شود.

,

وحید جلال زاده

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه