اخبار داغ

نگاهی به عملکرد مسئولان در پساجهانی‌شدن یزد؛

مانورهای تبلیغاتی در یزد دیگر حرفی برای گفتن وجود ندارد

مانورهای تبلیغاتی در یزد دیگر حرفی برای گفتن وجود ندارد
وقتی از عملکرد مسئولان در ارتباط با جهانی شدن یزد پرسیده می‌شود یا ترجیح داده‌اند در این رابطه سکوت کنند و یا به بیان مطالب کلی اکتفا کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، 18 تیرماه سال گذشته بالاخره شهر یزد به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد. حالا یک سال از این رخداد می‌گذرد و طبیعتا انتظار این است که در این مدت، اقداماتی در همین راستا انجام گرفته باشد و متناسب با مدت زمانی که از جهانی شدن یزد گذشته، تحولاتی نیز در شهر اتفاق افتاده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

اما واقعیت این است که در این مدت شاهد اقدام خاصی در ارتباط با جهانی شدن یزد نبوده‌ایم و این مسئله به قدری واضح است که موجب شده مسئولانی که سال گذشته و بعد از ثبت یزد به عنوان شهر جهانی، مانورهای زیادی روی آن دادند و سعی کردند تا این واقعه را به نام خود ثبت کنند، حالا بعد از گذشت یکسال، در رابطه با اقداماتی که در این مدت انجام نداده‌اند حرفی برای گفتن نداشته باشند. وقتی از عملکرد مسئولان در ارتباط با جهانی شدن یزد پرسیده می‌شود یا ترجیح داده‌اند در این رابطه سکوت کنند و یا به بیان مطالب کلی اکتفا کرده‌اند.

,

با جهانی شدن گردشگری یزد رونق گرفته است

, با جهانی شدن گردشگری یزد رونق گرفته است, با جهانی شدن گردشگری یزد رونق گرفته است,

در همین ارتباط رئیس شورای شهر یزد می‌گوید: جهانی شدن یزد در بحث میراث فرهنگی و گردشگری نتیجه عمده خواهد داشت، بستگی دارد که ما چقدر از آن استفاده کنیم. یک فرصتی برای یزد فراهم شده است ما باید از این فرصت استفاده کنیم و ببینیم چقدر تاکنون از آن بهره برده‌ایم. این فرصتی است که دنیا برای ما فراهم کرده در حالی که همه ما را تحریم می‌کنند و مشکل برای ما به وجود می‌آورند باید آن را گرامی بداریم و استفاده کنیم.

,

غلامعلی سفید می‌افزاید: همین الان نیز با جهانی شدن یزد، گردشگری یزد رونق گرفته است. بناهای تاریخی ما چاه نفت است و باید برای آن هزینه کنیم و از آن استخراج کنیم. یزد را باید به‌خوبی عرضه کنیم و در دنیا و کشور مطرح کنیم. افراد کم‌فهم و آن‌ها که درک درستی ندارند نباید در این زمینه حرفی بزنند که مردم را ناامید کند.(بیشتر بخوانید)

, بیشتر بخوانید,

انتخاب یزد به عنوان پایلوت شهر گردشگری از دستاوردهایی ثبت جهانی است

, انتخاب یزد به عنوان پایلوت شهر گردشگری از دستاوردهایی ثبت جهانی است, انتخاب یزد به عنوان پایلوت شهر گردشگری از دستاوردهایی ثبت جهانی است,

همچنین شهردار یزد در این رابطه می‌گوید: ثبت جهانی یک اثر در ابعاد گسترده‌ می‌تواند مزایا و فرصت‌هایی به ارمغان بیاورد. شهرداری یزد تاکنون با همکاری کارشناسان پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، سعی در تدوین برنامه‌ای جامع برای به فعلیت رساندن فرصت‌ها داشته که به نتایج مناسبی هم دست یافته‌ است.

,

مهدی جمالی‌نژاد اعلام می‌کند: ثبت جهانی فرصت مناسبی است تا بتوان ساز و کاری برای تحقق درآمد پایدار شهری ایجاد کرد. انتخاب یزد به عنوان پایلوت شهر گردشگری کشور نیز از دستاوردهایی بود که ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در این انتخاب تأثیر بسیاری داشت.

,

شهردار درباره برنامه‌های شهرداری برای حفاظت از بافت تاریخی و حفظ این میراث ارزشمند می‌گوید: نگاه شهرداری نگاهی حفاظت‌محور است و با اعتقاد به اینکه بافت تاریخی یزد، سرمایه‌ای تکرارنشدنی برای این شهر است، رویکرد توسعه حفاظت‌محور را در پیش گرفته است.

,

وی می‌افزاید: بازگرداندن زندگی و رونق به کوچه‌های شهر تاریخی یزد از اولویت‌های مهم شهرداری است و باید با یاری ساکنان بافت تاریخی محقق شود که سرمایه اجتماعی موجود در عرصه میراث جهانی، بسیار راهگشا خواهد بود.

,

جمالی‌نژاد اظهار می‌کند: برخی اقدامات کالبدی چون بهسازی معابر و فضاها، بازآفرینی و احیای فضاهای شهری، ایجاد خدمات مورد نیاز مردم و گردشگران و نیز در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی و کسانی که به احیای یک فضا یا بنا اقدام ‌کنند را می‌توان از برنامه‌های اجرایی در این زمینه دانست.

,

وی اعلام می‌کند: برگزاری رویدادهای تخصصی از جمله «کنفرانس بین‌المللی شهر خشتی؛ آموزه‌ها، الزامات و پیامدها» و میزبانی گردهمایی شهرداران شهرهای میراث جهانی برای معرفی یزد و ظرفیت‌های آن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی و تخصصی دیگر کشورها نیز در دستور کار قرار دارد.

,

فضاها و بازارچه‌ها متروکه یزد رونق یافته است

, فضاها و بازارچه‌ها متروکه یزد رونق یافته است, فضاها و بازارچه‌ها متروکه یزد رونق یافته است,

اما مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد درباره تفاوت یزد در یک‌سال گذشته می‌گوید: آنچه مشهود است توجه گسترده مردم و به‌ویژه جوانان به حضور در فضاهای شهری بافت تاریخی و استفاده از بناهای تاریخی است. رونق دوباره بسیاری از فضاها و بازارچه‌ها که مدت‌ها متروکه مانده بودند، از  اثرات توجه مردم به این فرایند بود.

,

مجتبی فرهمند می‌افزاید: این تفاوت را می‌توان در میزان احساس تعلق ساکنان بافت تاریخی به محل زندگی خود نیز مشاهده کرد؛ چنا‌ن‌که امروزه بسیاری از مردم در پی حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تحت تملک خود برآمده‌اند تا برای سکونت یا فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی جانی دوباره به آن ببخشند.

,

وی اضافه می‌کند: هرچند همچنان راه بلندی در پیش داریم و تا تحقق کامل اهداف ثبت جهانی، گام‌های بسیاری باید برداریم؛ چراکه درباره پیامدهای مثبت ثبت جهانی، انتظاری بسیار بیش از آنچه تا‌کنون شاهد آن بوده‌ایم، داریم.

,

مدیر پایگاه پژوهشی شهر جهانی یزد درباره مزایای کسب این برند می‌گوید: جذب گردشگر و جذب بهتر سرمایه‌گذار به بافت تاریخی که می‌تواند افزایش رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد، از مهم‌ترین پیامدهای اقتصادی ثبت جهانی است.

,

فرهمند می‌افزاید: حضور هنرمندان، دانشجویان و پژوهشگران در بافت تاریخی از پیامدهای اجتماعی است که می‌تواند در بلندمدت شهر تاریخی یزد را به کانون تعاملات علمی ‌و فرهنگی در جهان تبدیل کند.

,

وی ادامه می‌دهد: همچنین می‌توان به تبادل فرهنگی اشاره کرد که در قالب گردشگری انجام می‌شود که اگر درست هدایت شود، زمینه‌ساز رشد و توسعه فرهنگی جوامع خواهد بود.

,

ما هیچ استفاده‌ای از ثبت جهانی یزد نکردیم

, ما هیچ استفاده‌ای از ثبت جهانی یزد نکردیم, ما هیچ استفاده‌ای از ثبت جهانی یزد نکردیم,

همچنین یک عضو شورای شهر یزد در گفت وگو با یزدرسا در پاسخ به اینکه ثبت جهانی یزد تاکنون چه عوایدی برای مردم یزد داشته است، می‌گوید: اگر روی این موضوع کار شده بود و در دنیا تبلیغ می‌شد، گردشگران یزد را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کردند اما ما هیچ استفاده‌ای از ثبت جهانی یزد نکردیم.

, یزدرسا ,

سیدحسین آزادی می‌افزاید: ثبت یزد به عنوان میراث جهانی موضوع مهمی است و مردم جهان نسبت به یزد تعلق دارند اما ما خیلی روی این موضوع کار نکردیم. امیدواریم که در ادامه به آن بها داده شود چرا که اقتصاد شهر با گردشگری بهبود پیدا می‌کند و گردشگران ما نیز که بیشتر گردشگران فرهنگی هستند سازه‌های خشتی و همچینی آداب و رسوم ما را می‌توانند ببینند و سفیر فرهنگی ما باشند.(بیشتر بخوانید)

, بیشتر بخوانید,

کاهش مسافر خارجی بعد از جهانی شدن یزد

, کاهش مسافر خارجی بعد از جهانی شدن یزد, کاهش مسافر خارجی بعد از جهانی شدن یزد,

اما نکته قابل توجه آمار مسئولان فرودگاه شهید صدوقی است که نشان می‌دهد مسافران خارجی به یزد بعد از ثبت جهانی کاهش داشته است!

,

محمدباقر دهقانی معاون عملیات هوانوردی فرودگاه شهید صدوقی یزد در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا گفت: تعداد پروازها داخلی و خارجی در سال گذشته شش هزار و 291 مورد بوده است که در مقایسه با تعداد شش هزار و 303 پرواز در سال 95 تغییر چندانی نداشته است.

,

وی گفت: اما تعداد مسافران خارجی در سال گذشته نسبت به سال 95 با 33 درصد کاهش همراه بوده است. همچنین تعداد مسافران به مقاصد داخلی در این فرودگاه در سال گذشته نسبت به سال 95 با 11 درصد افزایش روبرو بود.(بیشتر بخوانید)

, بیشتر بخوانید,

به مردم بگویید دستاورد این یکسال ثبت جهانی چی بوده است؟

, به مردم بگویید دستاورد این یکسال ثبت جهانی چی بوده است؟, به مردم بگویید دستاورد این یکسال ثبت جهانی چی بوده است؟,

عملکرد ضعیف مسئولان یکسال بعد از جهانی شدن یزد و عدم دستاورد در این مدت انتقاداتی را نیز به همراه داشته است. آیت‌الله سید کاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد در سخنانی در این رابطه گفت: یک سال از ثبت جهانی یزد گذشت دست شما درد نکند ما سال قبل هم تبریک گفتیم و تشکر هم کردیم الان هم می‌گوییم دست شما درد نکند. اما دستاورد این یکسال ثبت جهانی چی بود؟ چی کار کردید؟ بیایید به مردم گزارش بدهید اگر کار انجام دادید.(بیشتر بخوانید)

, بیشتر بخوانید,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه