اخبار داغ

رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهادکشاورزی در قزوین:

بیش از ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود/ قزوین صنعت گیاهان دارویی ندارد

بیش از ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود/ قزوین صنعت گیاهان دارویی ندارد
رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهاد کشاورزی در قزوین گفت: بیش از 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و تنها 300 میلیون دلار گردش مالی این محصول در ایران است در صورت بهره گیری از اقتصاد دانش بنیان و بخش دارویی این محصول سالانه می‌توان 8.2 میلیارد دلار در آمد زایی برای کشور ایجاد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ محمدحسن عصاره، ظهر امروز(چهارشنبه) در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: اگر سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی بیشتر شود، کشت گیاهان دارویی گسترش پیدا خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
 
,
وی افزود: نگرش به گیاهان دارویی صرفا استخراج کردن نیست، بلکه باید ستادی تشکیل شود تا با نفوذ دانش بنیان و تجارت و اقتصاد دانش بنیان این صنعت را توسعه داد؛ گیاهان دارویی با بعضی از ترکیبات و فرآورده‌های خاصی، فوق ارزش دارویی است.
,
 
,
این مقام مسئول با اشاره به این نکته که زعفران یکی از گیاهان دارویی است، گفت: هم اکنون 107 هزار هکتار از اراضی کشور با متوسط عملکرد 3 کیلوگرم در هکتار به زیر کشت زعفران رفته در حالی که اسپانیا 15 کیلو گرم در هر هکتار برداشت می‌کند.
,
 
,
عصاره اضافه کرد: کشاورزانی که از روش‌های عملی و تحقیقاتی استفاده کردند، 12 کیلوگرم در هکتار محصول برداشت می‌کنند.
,
 
,
به گفته وی بیش از 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و تنها 300 میلیون دلار گردش مالی این محصول در ایران است در صورت بهره گیری از اقتصاد دانش بنیان و بخش دارویی این محصول سالانه می‌توان 8.2 میلیارد دلار در آمد زایی برای کشور ایجاد کرد.
,
 
,
این مقام مسئول تصریح کرد: نگرش وزارت جهاد کشاورزی نگرش کشت صنعتی است که اگر گیاهان دارویی در مکانی کشت می‌شود باید یک صنعت نیز در کنار آن فرآوری را انجام دهد.
,
 
,
عصاره افزود: استان قزوین از این نظر بسیار بستر مناسبی دارد و می‌تواند فرآوری گیاهان دارویی را داشته باشد، اما هم اکنون صنعت گیاهان دارویی ندارد که باید توجه ویژه ای به این امر شود.
,
 
,
وی ابراز کرد: در استان قزوین ذخیره گاه مهم در گیاهان دارویی وجود دارد اما برای توسعه صنعت گیاهان دارویی نیاز به رشد و سرمایه گذاری است.
,
 
,
عصاره تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی باید روی اهلی کردن گیاهان دارویی و جایگزینی آنها در زراعت آب بر می‌تواند کار کند.
,
 
,
وی بر لزوم شناسایی بازارهای هدف و بازار یابی گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: تقویت شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌های حمایت از محققان است، هم اکنون 25 شرکت کشت بافتی در کشور در زمینه تولید نهال فعال هستند.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه