اخبار داغ

نابودی دو استان با ترکیب آب خزر و ارومیه

نابودی دو استان با ترکیب آب خزر و ارومیه
عضو کارگروه فرهنگی اجتماعی اتاق فکر توسعه مازندران با اشاره به نظر یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در مورد طرح انتقال آب دریای خزر به ارومیه گفت: ترکیب دریای خزر و ارومیه هر دو آن ها را نابود خواهد کرد و به محض ترکیب دیگر امکان تغییر وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شارع پور در سومین نشست علمی تخصصی بررسی مسائل آب در مازندران که از سوی کارگروه فرهنگی اجتماعی اتاق فکر توسعه و تعالی استان در سالن همایش آب منطقه ای استان برگزار شد با بیان اینکه انتقال آب خزر بسیار آسیب زننده است، تصریح کرد: در این صورت فساد مالی اتفاق می‌افتد و از آنجایی که در کشور ما دستگاه‌های کنترل ضعیف عمل می کنند و شرم گناه پایین آمده، فساد مالی بالا می رود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران گفت مدیریت تقاضای آب و بازیافت آن باید در دستور کار قرار بگیرد به طوری که در برخی کشورها آب 17بار بازیافت می شود اما در ایران این کار را هنوز انجام نداده ایم. 

,

شارع پور با اشاره به این که سیاست های رشد جمعیت و  مدیریت عرضه آب در حال حاضر بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: مدیریت آب باران، احیای ساختارهای سنتی مدیریت آب، ترمیم شبکه های آب موجود و در نهایت طرح انتقال آب به عنوان آخرین راه حل در جبران خشکی ها مطرح می شود؛ طرح‌های انتقال آب زمانی توجیه دارد که سایر راه ها را امتحان کرده باشیم. 

,

وی با بیان اینکه ان جی اوهای مازندران در حوزه آب بسیار فعال هستند، به ابعاد اجتماعی طرح های انتقال آب بین حوضه‌ای، اشاره و اظهار کرد: مسائل اجتماعی آب بسیار بیشتر از دیدگاه مردم و ادارات نسبت به واقعیت وضعیت آن در جامعه دارای اهمیت است. وقتی مردم می‌بینند که آب به کشورهای دیگر صادر می شود، تمکین نکرده و می گویند چطور آب نداریم ولی صادرات آن را انجام می دهیم. گفتن این موضوع به مردم به صورت شفاف که چقدر آب برای خوردن داریم ممکن است موثر باشد و البته ممکن است معکوس عمل کرده و به دلیل نبود اعتماد منجر به احتکار  آب شود. 

,

عضو کارگروه فرهنگی اجتماعی اتاق فکر توسعه مازندران با اشاره به برخی از عوامل موثر بر رشد تقاضای آب در ایران، خاطرنشان کرد: رشد جمعیت، رشد کشاورزی و افزایش تولید از عوامل افزایش تقاضای آب در مازندران است. 

,

وی با تاکید بر اینکه کشت گندم مقصر اصلی مصرف آب نیست، تأکید کرد: کشاورزان به دلیل فقر به سمت تولید محصولات درآمدزای کشاورزی مانند سبزی و صیفی‌جات می روند. 

,

شارع پور، رشد صنایع، توسعه صنعتی، افزایش شهر نشینی و دادن مجوزها برای شهرسازی را از عوامل مهم در افزایش مصرف آب عنوان کرد و افزود: اقدام نکردن به سدسازی و اتصال آب بین حوضه‌ای کاهش مصرف آب را در پی دارد. در موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای، بین مناطق دریافت کننده و انتقال دهنده آن درگیری‌هایی می‌شود که عواقب و پیامدهای اجتماعی آن نقش کاتالیزور را برای بروز این کشمکش‌ها ایفا می کنند. 

,

 

,


انتهای پیام

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه