اخبار داغ

توتستان هایی که خاطره می سازند

توتستان هایی که خاطره می سازند
بیش از ۴۶ هکتار باغ توت در آذربایجان غربی وجود دارد که محلی برای تفریح خانواده ها محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، این روزها یکی از تفریح های سالم خانواده ها در آذربایجان غربی و بویژه شهرستان ارومیه حضور در توتستان های کهنسال است. باغ هایی که گاه قدمت شان به بیش از ۱۰۰ سال هم می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

خانواده تبارکی حصیر پهن کرده و زیر سایه یک توت بزرگ نشسته اند. پدر خانواده می گوید: «همه چیز سنتی اش خوب است! مردم روی صندلی نشسته اند و ما روی زمین. اینطوری شیرینی توت ها بیشتر می چسبد!»

,

نگاهی به اطراف اگر بیندازیم، درستی گفته وی بیشتر به چشم می آید. خانواده ها دور میزها نشسته اند و مشغول گپ و گفت و خنده اند. کام شان هم با توت های سفید و گاه شاتوت هایی که روی میز چیده شده اند، شیرین تر می شود.

,

مادر خانواده پیراسته در لیوان های یکبار مصرف چیده شده روی میز، کمی دوغ می ریزد و رو به بقیه اعضای خانواده اش می گوید: «دوغ بخورید تا نفخ توت را بِبُرد!»

,

وی به ما می گوید: «ما از بچگی برای خوردن توت به توتستان می آییم. پدر مرحومم همیشه می گفت که توت را باید همان لحظه که از درخت افتاد، خورد!»

,

کمی آنسوتر، چهار مرد گوشه های یک پارچه سفید را گرفته اند. مرد دیگری بالای درخت رفته و خودش را به تنه یکی از شاخه ها قفل کرده است. شاخه را تکان که می دهد، توت های رسیده به آرامی روی پتو می ریزد. برای شاخه های چموش هم از درختان خشکی که پوست شان حسابی کنده و صاف شده، استفاده می شود. ضربه های چوب بلند خشک را به آرامی بر شاخه توت می زنند و حالا نوبت توت های رسیده است که به پرواز درآیند.

,

* ۴۶ هکتار باغ توت در آذربایجان غربی

, * ۴۶ هکتار باغ توت در آذربایجان غربی,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۴۶ هکتار باغ توت در استان داریم، می گوید: بیشترین سطح زیر کشت توت به ارومیه با ۳۰ هکتار سطح اختصاص دارد و خوی، بوکان، میاندوآب و مهاباد با داشتن ۸ هکتار، ۵هکتار، ۲ هکتار و ۱ هکتار باغ توت در رده های بعدی هستند.

,

عزیز امانی ادامه می دهد: متوسط عملکرد در هکتار محصول توت ۵٫۲ تن است.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز می گوید: ۸۵ درصد توت تولیدی استان به مصرف تازه خوری می رسد. حدود ۱۵ درصد نیز خشک شده و به عنوان مصرف آجیلی کاربرد دارد.
عبداله فتح اله زاده با اشاره به وجود ۴ توتستان بزرگ در ارومیه، ادامه می دهد: ۱۰ توتستان در حومه شهر و ۴ توتستان در داخل شهر ارومیه وجود دارد، ولی در شهرستان خوی توتستانی مانند ارومیه نداریم و درختان اغلب به صورت تک درخت هستند.

,
,

* برداشت ۱۶۳ تن توت

, * برداشت ۱۶۳ تن توت,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز می گوید: امسال ۱۶۳ تن توت سفید در استان تولید می شود.

,

اسمعیل کریم زاده ادامه می دهد: ارومیه با ۱۳۸ تن تولید توت رتبه اول را به خود اختصاص داده و خوی با ۴۲ تن تولید در رده دوم قرار دارد. شهرستان های بوکان، میاندوآب و بوکان نیز در مجموع حدود ۳۵ تن توت تولید می شود.

,

وی اضافه می کند: توت تولیدی آذربایجان غربی بعد از تأمین نیاز داخلی، به استان های دیگر کشور نیز صادر می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه