اخبار داغ

نگاهی گذرا به تاریخچه عفاف و حجاب در کرمان؛

از شعر سرایی حاکم وقت کرمان در وصف حجاب بانوان کرمانی تا مقابله با کشف حجاب رضاخانی

از شعر سرایی حاکم وقت کرمان در وصف حجاب بانوان کرمانی تا مقابله با کشف حجاب رضاخانی
کرمان از دیرباز خواستگاه اعتقادات و باورهای مذهبی و رفتار اخلاقی و انسانی بوده است و همیشه در این رهگذر به عنوان یکی از استان ها و مناطق پیشتاز کشور به شمار می رفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با  راه آرمان؛ به تاریخچه عفاف و حجاب در کرمان اشاره کرد و گفت:  کرمان از دیرباز خواستگاه اعتقادات و باورهای مذهبی و رفتار اخلاقی و انسانی بوده است و همیشه در این رهگذر به عنوان یکی از استان ها و مناطق پیشتاز کشور به شمار می رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان؛,

تاریخ شناس کرمانی در ادامه عنوان کرد: در تاریخ کرمان تا هر کجا که در کوچه های روزگاران گذشته پیش می رویم همواره به این نکته برمی خوریم که زنان ما همیشه از یک صلابت و نجابتی برخوردار بوده اند به خصوص عفاف و پوشش کامل برای آن ها یک اصل بوده است.

,

گلاب زاده به دستور کشف حجاب رضا خان و برخورد زنان کرمانی با این مسئله اشاره و بیان کرد:  در روزگاری که رضا خان دستور داد که زنان بدون چادر در کوچه ها و معابر رفت و آمد کنند بیشترین برخورد با این دستوردر سطح کشور از سوی زنان کرمانی صورت گرفت.

,

وی افزد: تا جایی که حکومت وقت کاملا احساس ناامیدی می کند و در یک نامه ای که بزرگان حکومت می نویسند یادآور می شوند که با ید در کرمان برای کشف حجاب یک فعالیت دیگری صورت بگیرد و گرنه با این تلاش هایی که در همه کشور صورت گرفته و توفیق نسبی داشته ما درکرمان توفیق نخواهیم داشت و این مسئله نشان می دهد که زنان کرمانی چه میزان نسبت به عفاف و حجاب خود حساس بودند.

,

این تاریخ شناس کرمانی تصریح کرد: مسئله عفاف و حجاب از قرون گذشته نیز همواره وجود داشته است کما اینکه در قرن هفتم هجری، حاکمی  به نام ترکان خاتون و سپس دخترش به نام صفوه الدین( لاله خاتون ) وقتی به حکومت می رسند تحت تاثیر و تاسی ازعفاف و حجاب زنان کرمان قرار می گیرند.

,

گلاب زاده در ادامه باب یان شعر صفوه الدین در وصف حجاب زنان کرمان پرداخت و اظهار کرد: صفوه الدین شعری در این زمینه سروده ایت که بسیار مشهور است که می گوید؛ من آن زنم که همه کار من نکوکاری است، به زیر مقنعه من بسی کله داری است، درون پرده عصمت که جایگاه من است، عبور باد صبا را گذر به دشواری است.

,

وی خاطر نشان کرد: این بانوی حاکمه کرمان وقتی که زنان کرمان را در عفاف و حجاب می بیند این گونه شعر می سراید و البته در کنار عفاف و حجاب مسئله مدیریت زن نیز برای ایشان مهم بوده است که در سایر اشعار خود به آن اشاره می کند که؛ نه هرزنی به دو گز مقنعه است کدبانو، نه هر سری به کلاهی سزای سرداری است.

,

تاریخ شناس کرمانی تصریح کرد: زن جدای از حفظ عفاف و حجاب خود، نباید در برابر مسائل اجتماعی و سیاسی روزگار بی تفاوت باشد بلکه باید درعرصه فعالیت های اجتماعی با حجاب حضور پیدا کند و این همان اصلی است که می بینیم امروز جمهوری اسلامی از آن پیروی می کند و آن را سر مشق خود قرار داده است.

,

گلاب زاده در پایان مطرح کرد: در ماجرای فلج شدن حاج میرزا محمدرضای احمدی نیز نشانه ها و نمونهایی وجود دارد که زنان ما با همان حجابی که همواره به آن بالیده اند و در عرصه مبارزه می آیند و در واقع هم تجلی رفتارهای اسلامی و اندیشه های اخلاقی آن ها به تجلی گذاشته می شود و هم حضور خود را در پهنه های مختلف سیاسی نشان می دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه