اخبار داغ

جامعه شناس ادیان مطرح کرد؛

شبکه های مجازی به دنبال رواج بی عفتی در بین خانواده ها هستند/ انتقال پیام «شما ایرانی هستید، عرب نیستید» آغاز راه بی اعتبار کردن حجاب بین جوانان

شبکه های مجازی به دنبال رواج بی عفتی در بین خانواده ها هستند/ انتقال پیام «شما ایرانی هستید، عرب نیستید» آغاز راه بی اعتبار کردن حجاب بین جوانان
جامعه شناس ادیان گفت:ضرورت و اهمیت حجاب و عفاف و پاکدامنی، امری اجتناب ناپذیر است، آنچنان که نادیده گرفتن آن، همچون اسب لجام گسیخته ای است، که فرد یا جامعه را به هرسو می راند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید سرکانی در گفتگو با خبرنگار نافع گفت:مقوله حجاب و عفاف از جمله مواردی است که در فضای مجازی دستخوش هجمه ها و تهدیدهای هنجاری قرار گرفته است. برای پیشگیری و مقابله با این تهدیدها چندی است که در فضای مجازی اقدام های مختلفی در ارتباط با ترویج حجاب و عفاف صورت می گیرد. در این مورد گفتگویی با  جامعه شناس داشتیم و نظر وی را در این مورد جویا شدیم.
بد حجابی و بی عفتی را به نوعی اعتراض تبدیل می کنند
سرکانی گفت: عفاف و حجاب خط قرمز مردو زن مسلمان بوده و خواهد بود ،جامعه فرهنگی ایران اسلامی ولنگاری و بی عفتی را نمی تواند بپذیرد اگرهم مدتی است اثرات سوئی در جامعه ایجاد شده به علت وجود ماهواره و شبکه های مجازی است که دعوت به این امر می کنند؛ اما این تمام علت این امر نیست، وقتی در جامعه ای دزدی و رشوه خواری و دروغ پدیدار می شود آن هم از سوی افرادی که به نوعی چهره مطرح جامعه هستند و ادعای دیانت و دینداری دارند بدحجابی و بی عفتی یک نوع اعتراض خواهد بود .
وی ادامه داد: فردحاضراست شخصیت عفت خود را زیر پا بگذارد برای آنکه به جو حاکم اعتراض کند ، حال بحث بد حجابی و بی عفتی از دو راه صورت می گیرد یا به صورت کلاسیک یا مجازی؛ در فضای فیزیکی و کلاسیک تنها عده معدودی از رهگذران مورد هدف تبلیغات منفی بدحجابان قرار می‌گرفتند اما امروزه قابلیت چند بعدی فضای مجازی فرصتی را ایجاد نموده است تا به‌صورت همزمان میلیون‌ها نفر، مخاطب تصاویر و تبلیغات انحرافی کمپین‌های بدحجابی قرا گیرند.
این دکتر جامعه شناس به وجود پویش ها و کمپین های مختلف در این زمینه اشاره کرد و گفت: پویش (کمپین)،«حجاب من، نگاه تو،‌ پاکی و آرامش ما» از انواع فعالیتهایی هستند که در این شبکه ها ایجاد شده، همینطور چهارشنبه سفید که دختران و زنان خود را بی حجاب کرده یا برهنه کرده و درخیابان راه می روند و از عمل خود تصویر برداری می کنند و بسیاری دیگر از روشهای متعدد که در شبکه های مجازی به آن دامن میزنند نمونه هایی از حرکت های ایجاد شده در شبکه های اجتماعی است.
انتقال پیام «شما ایرانی هستید، عرب نیستید» آغاز راه بی اعتبار کردن حجاب بین جوانان
سرکانی ادامه داد: این حرکت ها در ابتدا برای یک حمله سایبری به خانواده و عفاف و حجاب و پاکدامنی آنان و بی هویت کردن افراد است، پیام هایی با این مضمون که شما ایرانی هستید، عرب نیستید و یا اشاعه انواع کلیپهایی از این دست برای آن است که اول هویت را از جوانان ما بگیرند، سپس در حرکت بعدی مشکلات عدیده ای که جامعه با آن دست به گریبان بوده و منشاء آن هم از افراد مطرح جامعه است، بزرگ نمایی بیش از حد می کنند و در گام بعدی از هر وسیله ای استفاده میکنند تا احساسات افراد را بر انگیزند .
مجید سرکانی در ادامه گفت: واژه های کلیدی آزادی و شادی و جوانی از انواع کلیدواژه هایی است که با آن راحت افراد را به سیطره خود در می آورند و در ادامه بهترین راه را اعتراض می دانند و برای کسب آزادی فردی و اجتماعی و ایجاد یک فضای شاد و همه پسند و جوان فریب در شبکه های مجازی تصاویر بی بندوباری و بی حجابی و رقص و غیره می گذارند و اخیرا هم که سیلبریتیها و مجریان به کمکشان آمده و بیشتر دامن میزنند .
وی اظهار داشت: مسئله‌ی بدحجابی در جامعه از مرز هشدار گذشته و با هجوم بی‌امان شبکه‌های ماهواره‌ای و ناتوی فرهنگی در جنگ نرم به مرز بحران رسیده است. اگر بخواهیم در این مقطع سکوت کنیم، در سالهای آینده نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
بدحجابی حاضر نتیجه 40 سال کم کاری نهادهای فرهنگی است
سرکانی بدحجابی حاضر را نتیجه‌ 40 سال کم‌کاری نهادهای فرهنگی دانست و گفت: در حال حاضر یکی از اهداف اصلی هجوم گسترده‌ ناتوی فرهنگی و شبیخون بی‌امان جنگ نرم حجاب است که نماد اصلی و ارزش واقعی انقلاب اسلامی است. در 40 سال گذشته ما دچار پرکاری فرهنگی بیرونی و کم‌کاری فرهنگی درونی شده‌ایم؛ یعنی، تربیت مذهبی جای خودش را به آموزش مذهبی داده است و علی‌رغم وجود همایش‌ها، مقالات و اقلام مشابه، متأسفانه حرکتی قابل توجه و محسوس در طراحی و عرضه‌ لباس مناسب اسلامی نکرده‌ایم.
این دکتر جامعه شناس بدحجابی حاضر را به صورت مجازی نتیجه‌ سه محور فرهنگی و رفتاری برشمرد و گفت: هجوم گسترده‌‌ شبکه‌های ماهواره‌ای در تربیت و استخدام مانکن‌های خیابانی برای زشتی‌زدایی از آرایش‌های غیرمتعارف و حجاب‌های مانکنی اولین محور ، عدم آگاهی بعضی از دختران و زنان از اینکه مانکن‌های خیابانی الگوی رفتاری مناسبی برای آن‌ها نیستند، بلکه این گروه افرادی هستند برای آنکه شاکله‌ استوار حجاب را با رفتارهای غیراخلاقی بشکنند دومین محور بوده و سومین محور مربوط به والدین و خانواده‌هایی است که در مقابل ارزش‌های اخلاقی و معیارهای دینی کم‌توجه هستند و در رابطه با ظاهر فرزندان خود هیچ گونه اظهار نظر یا دخالتی نمی‌کنند.
سرکانی ادامه داد: حال به این همه موارد بیکاری را هم اضافه کنید قطعا اوضاع بدتر می‌شود. دولتمردان و مسئولین الگوهای اصلی رفتاری هستند. وقتی که یک جوان بعد از اخذ مدرک فوق‌لیسانس یا دکترا می‌بینید بیکار است، ولی یک آدم دیپلمه با رانت‌خواری میلیاردها تومان دزدی می‌کند، اصلا به اساس نظام بدبین می‌شود. بعضی از رفتارهای دولتمردان و تعارضات قول و عمل آن‌ها باعث می‌شود جوانان ما به بیگانه‌ها گرایش پیدا کنند.
سرکانی گفت: بدحجابی باعث تضعیف مبانی عفت، اخلاق و ارکان زناشویی سالم، ورود خیانت به خانواده‌ها، تحریک جنسی جوانان و بروز رفتارهای غیرمتعارف و ناهنجار جنسی از سوی بعضی از مردان می‌شود. بسیاری از تجاوزها، آدم‌ربایی‌ها، زورگیری‌ها و قتل‌ها ناشی از مناظر تحریک‌کننده‌ بعضی از زنان و دختران است.
وی در آخر هدف گیری اصلی شبکه های مجازی را بی عفتی اول خانواده و سپس افراد جامعه شامل زنان و دختران و همچنین پسران و مردان دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع ,
,
,
,
,
, انتقال پیام «شما ایرانی هستید، عرب نیستید» آغاز راه بی اعتبار کردن حجاب بین جوانان, انتقال پیام «شما ایرانی هستید، عرب نیستید» آغاز راه بی اعتبار کردن حجاب بین جوانان,
,
,
,
, بدحجابی حاضر نتیجه 40 سال کم کاری نهادهای فرهنگی است, بدحجابی حاضر نتیجه 40 سال کم کاری نهادهای فرهنگی است,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه