اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

سفته بازی ها موجب خروج سهامداران خرد از بورس می شود/ دولتی و شبه دولتی بودن ۹۰ درصد شرکت‌های بورس

سفته بازی ها موجب خروج سهامداران خرد از بورس می شود/ دولتی و شبه دولتی بودن ۹۰ درصد شرکت‌های بورس
کارشناس اقتصادی گفت: سفته بازی ها موجب می شود بعد از مدتی سهامداران خرد به تدریج بازار بورس را رها ‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حسین محمودی اصل در گفت وگو باخبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت:در حال حاضر بورس کشور حال و روز خوبی ندارد و از مشکلات گوناگونی رنج می‌برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه مشکلات بورس  بیشتر از مشکلات ساختاری و عدم نظارت مناسب ناشی شده است، افزود:عدم توفیق تولید و عدم افزایش بهره‌وری از دیگر مشکلات در این زمینه محسوب می شود.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به سهامداران حقوقی و حقیقی بورس،ادامه داد: سهامداران حقوقی به دلیل مشکلاتی که در شرکت‌های دولتی و شبه دولتی وجود دارد، با معضلاتی مواجه هستند.

,

محمودی اصل با بیان اینکه بیش از 90 درصد شرکت‌های بورس کشور ، دولتی و شبه دولتی هستند،افزود: این شرکت‌ها به دلیل نیاز شرکت‌های مادر به نقدینگی و وجود رکود شدید در سایر بازارها در سال‌های اخیر تمایل زیادی به فروش سهام داشته اند.

,

وی خاطرنشان کرد: ابلاغیه وزارت اقتصاد مبنی بر خروج بنگاه‌داران و شرکت‌داران موجب شد تا این شرکت‌ها دوباره در صدد خروج از بازار سهام برآمدند.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این موضوع موجب افزایش عرضه سهام شد که نتیجه آن نزولی شدن قیمت‌ها بود، افزود: در این حالت یا سهامداران خرد از بازار سرمایه خارج می شوند، یا سهامداران به این بازار نمی‌پیوندند.
محمودی اصل یکی از مشکلات عمده بورس را بحث شاخص عنوان کرد و گفت: شاخص‌های جدید، واقعی نبوده و نشانگر عدد واقعی حرکت سهام نیستند.

,
,

وی با بیان اینکه حال بورس کشور خوب نیست و سهامداران حقوقی بیشتر فروشنده هستند،ادامه داد: منافع اشخاصی که در این شرکت‌های حقوقی که دولتی و شبه دولتی هستند کار می‌کنند، بیشتر مورد توجه است.

,

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از نظر قانونی اشخاصی که در بورس به عنوان کارگزار و مدیر فعالیت می‌کنند، حق ندارند برای خودشان و خانواده‌شان خرید انجام دهند، اما به دفعات دیده می‌شود که برای دوستان و افراد دیگر در واقع به اسم کدهای مختلف سهامداران حقوقی، این خریدها انجام می شود.

,

وی برضرورت نظارت دقیق بر سفته‌بازی‌ها در بورس تاکید کرد و گفت: هرچند این افراد گاه با خود عوامل بورس هماهنگ می‌ شوند و همین موضوع موجب بالا رفتن قیمت ها می شود.

,

کارشناس اقتصاد با بیان اینکه این افراد سفته‌باز از جیب سهامداران خرد برای خود پول اندوزی می کنند، افزود: این سفته بازی ها موجب می شود بعد از مدتی سهامداران خرد به تدریج بازار بورس را رها ‌کنند.

,

محمودی اصل با اشاره به ظرفیت های بازار بورس برای جذب نقدینگی،گفت: با ورود نقدینگی شرکت‌ها به سمت بورس می توان شاهد رونق آن بود.

,

وی با بیان اینکه اغلب سهامداران خرد که به جایی و به اطلاعات پنهانی وابسته نیستند، در بازار بورس متضرر می شوند، ادامه داد: اما متاسفانه فریادرسی نیست و بسیاری از آن‌هایی که باید این مشکلات را پیگیری کنند و مدافع حق سهامداران خرد باشند، در گرداب کسب منافع آلوده هستند.

,

این استاد دانشگاه برضرورت ایجاد راهکارهای عملی و نظارت قوی‌تری بر بورس تاکید کرد و گفت: در این صورت سهامداران مختلف به این بازار جذب شده می توانند بازار بورس را رونق بخشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه