اخبار داغ

در نخستین جشنوار شیربلال سیمرغ مطرح شد

از سیمرغ «پایتخت شیربلال» تا تاکید بر نظارت بیشتر از بازار تدارکات کشاورزان

از سیمرغ «پایتخت شیربلال» تا تاکید بر نظارت بیشتر از بازار تدارکات کشاورزان
شیر بلال سیمرغ یا کیاکلا که از معروفیت خاصی در سطح کشور برخوردار است و همه‌ساله در فصل برداشت این محصول از اقصی نقاط کشور برای خرید آن به این شهرستان مراجعه می‌کنند و سیمرغ رتبه اول تولید این محصول و به نوعی پایتخت شیربلال در کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، پنجشنبه شب نخستین جشنواره شیر بلال سیمرغ (کیاکلا) به میزبانی روستای رکن‌کلا بخش مرکزی این شهرستان با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، مدیرکل پست و جمعی از مسؤولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

شیر بلال سیمرغ یا کیاکلا که از معروفیت خاصی در سطح کشور برخوردار است و همه‌ساله در فصل برداشت این محصول از اقصی نقاط کشور برای خرید آن به این شهرستان مراجعه می‌کنند و سیمرغ رتبه اول تولید این محصول و به نوعی پایتخت شیربلال در کشور است.

۹۸ درصد مردم سیمرغ در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند

فرماندار سیمرغ در نخستین جشنواره شیر بلال کیاکلا، اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد از جمعیت شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند که پتانسیلی است که شاید در سایر شهرستان‌ها مشاهده نکنیم.

وی افزود: علی‌رغم همه فعالیت‌های کشاورزان در روستاها شاهد بودیم که تولیدات خاص این شهرستان که باید به نام این شهرستان ثبت شود وجود نداشت که ضعف عمده‌ای برای شهرستان بود.

مجتبی حبیب‌نژاد بابیان اینکه به این بحث ورود پیدا کردیم و با کمک از همه دستگاه‌ها و نهادها سعی کردیم توان کشاورزی شهرستان را معرفی کنیم، تصریح کرد: ذرت ازجمله محصولات شهرستان است که دارای تولیداتی بیش از سایر شهرستان‌های مازندران هستیم و ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان تحت کشت این محصول قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بالغ‌بر هشت هزار تن تولید ذرت را در شهرستان داریم و تنها شهرستان در مازندران هستیم که این سطح زیر کشت ذرت راداریم اما نتوانستیم در بحث برند سازی گامی برداریم.

فرماندار سیمرغ با اشاره به اینکه در سال جاری توانستیم این امر را تحقق ببخشیم، اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از پارامترهای مؤثری که می‌تواند جایگزین خلأهای ممکن شود برگزاری همین جشنواره‌ها است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
, ۹۸ درصد مردم سیمرغ در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند, ۹۸ درصد مردم سیمرغ در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,

وی افزود: جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم تا تولیدات و توان خودمان را معرفی کنیم که می‌تواند در بحث توسعه اقتصاد مقاومتی به ما کمک کند.

حبیب‌نژاد بابیان اینکه شهرستان سیمرغ به جهت بافت کشاورزی خود و بافت سنتی بر آن حاکم است بیش از ۹۸ درصد از فعالیت‌های مردم این شهرستان در حوزه کشاورزی انجام می‌شود، تصریح کرد: در بحث ذرت، پرتقال، کیوی و توت‌فرنگی که از محصولات تجاری مازندران هستند حرفی برای گفتن در سطح استان داریم.

وی ادامه داد: بیش از سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان باغی است و پرتقال و نارنگی در سطح شهرستان تولید می‌شود.

فرماندار سیمرغ با اشاره به اینکه ضعف عمده این حوزه عدم حضور صنایع تبدیلی در مازندران و به‌ویژه در شهرستان‌های کشاورزی مثل سیمرغ است، اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره سعی کردیم هم‌توان شهرستان را معرفی کنیم و هم از سرمایه‌گذاران در این راستا دعوت کنیم.

وی افزود: استفاده از تکنولوژی و منابعی که بتواند افزایش صنعت کشت ذرت را در سطح شهرستان توسعه ببخشد از مباحثی است که خروجی آن را از این جشنواره خواهیم داشت.

حبیب‌نژاد بابیان اینکه از اساتید و ایده پردازان این حوزه دعوت کردیم، تصریح کرد: یک جشنواره علمی را برگزار کردیم و مقالاتی که در آن ارائه می‌شود می‌توان در دانشگاه‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: تمبر یادبود ذرت به نام شهرستان سیمرغ اولین اقدامی بود که در راستای برند سازی این محصول در شهرستان را آغاز کردیم.

فرماندار سیمرغ بابیان اینکه سال گذشته در شهرستان به جهت شرایط خاص اقلیمی توانستیم تجهیز و نوسازی بیش از هزار هکتار از اراضی شالیزاری را انجام دهیم که با حضور معاون محترم رئیس‌جمهور افتتاح شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین پروژه تجهیز و نوسازی مازندران را در شهرستان سیمرغ داشتیم که خوشبختانه علی‌رغم محدودیت اعتبارات توانستیم از این امتحان سربلند بیرون خارج شویم.

وی افزود: از مجموع سه هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری در سطح شهرستان بیش از یک هزار و ۷۵۰ هکتار آن طرح تجهیز و نوسازی انجام شد.

حبیب‌نژاد با اشاره به اینکه ۹۸ درصد مردم شهرستان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و صنایع وابسته به این حوزه باید در اولویت شهرستان قرار گیرد، تأکید کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از محورهای ۱۲ گانه استاندار محترم است که بتوانیم این امر را محقق کنیم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم به سمتی حرکت کنیم که توان اقتصادی کشاورزان را تقویت ببخشیم.

فرماندار سیمرغ بابیان اینکه به دستگاه‌های ذی‌ربط دستور دادیم نگاه را از تولید محصول سنتی خارج کنند، تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در حال انجام مطالعات اولیه است تا بتوانیم محصولی را وارد شهرستان کنیم که بتواند توان اقتصادی کشاورز را ارتقا ببخشد.

وی افزود: با توجه به آمایش سرزمینی که انجام شد جهت توسعه شهرستان را به کشاورزی اعلام نمودیم به این مباحث توجه شده است.

حبیب‌نژاد با اشاره به اینکه هدفمند کار کردن، توسعه متوازن، ایجاد درآمد پایدار و تثبیت جمعیت روستا به‌عنوان فعالیت‌های مؤثری است که باید در توسعه شهرستان به آن توجه می‌شد، اظهار کرد: این موارد در دستور کار است و این ادعا راداریم که کشاورزان ما بحث نرخ تثبیت جمعیتی را در سطح روستاها حفظ می‌کنند.

وی ادامه داد: این چیزی جز سیاست‌های درستی است که در حال اجراست که باید تقویت شود.

فرماندار سیمرغ گفت: اولویت اول ما توسعه کشاورزی است و توسعه کشاورزی منجر به افزایش توان اقتصادی مجموعه شهرستان خواهد شد.

 سیمرغ شهرستان مستعد بخش کشاورزی است

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران در ادامه نخستین جشنواره شیر بلال سیمرغ ضمن تشکر از مجموعه برگزارکنندگان این جشنواره، اظهار کرد: مازندران بزرگ در شمال کشور با دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی که یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن جنگل، ۷۰۰ هزار هکتار آن مرتع و ۴۷۰ هزار هکتار آن اراضی شالیزاری، زراعی و باغی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ۲٫۵ درصد اراضی کشور در مازندران وجود دارد و برماست که بر حفظ و صیانت این اراضی کشاورزی بکوشیم که باید برای نسل‌های قبل باقی بماند.

عزیزالله شهیدی‌فر بابیان اینکه مازندران به‌عنوان مرکز تولید کشور محصولات زیادی را در بخش زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات تولید می‌کند که ضمن مصرف داخل استان عمده آن از ۵۰ تا ۹۰ درصد به سایر استان‌های کشور و خارج از کشور صادر می‌کند، تصریح کرد: بحث جدی امروز بحث زیرساخت‌ها است.

وی ادامه داد: آبیاری تحت‌فشار، تجهیز و نوسازی اراضی، لاینینگ کانال‌های آب‌رسانی، لایروبی آبندان‌ها، کشت گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای، حمایت از دام و دامداری، ساماندهی صنعت طیور، برنج، مرکبات و گل و گیاه از برنامه‌های اصلی، استراتژیک و اقتصادی هستند که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سیمرغ شهرستان مستعد بخش کشاورزی است، تأکید کرد: اگر ۷۵ نوع محصول زراعی و باقی در استان داریم حدود ۵۰ نوع محصول در شهرستان سیمرغ کشت و کار می‌شود و رتبه‌های برتر مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی و شیر بلال را دارا هست.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  سیمرغ شهرستان مستعد بخش کشاورزی است,  سیمرغ شهرستان مستعد بخش کشاورزی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,

وی افزود: سیمرغ رتبه اول تولید شیر بلال در استان را دارد که سابقه طولانی دارد و کشت این محصول به‌صورت مکانیزه در این شهرستان انجام می‌شود.

شهیدی‌فر بابیان اینکه ذرت کاران این منطقه نحوه کشت مکانیزه را به سایر شهرستان‌ها و استان‌ها بردند، تصریح کرد: آبیاری تحت‌فشار، تجهیز و نوسازی اراضی و لایروبی آبندان که از پروژه‌های مهم استراتژیک شهرستان هستند.

وی ادامه داد: آب منطقه به سمت شور شدن در حال حرکت و لب‌شور است که لازم است در بخش زیرساخت‌ها کارهای جدی در شهرستان اتفاق افتد.

مدیرکل جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ذرت کاران شهرستان از بذر گروه ۷۰۴ برای کشت این محصول استفاده می‌کنند اما بذر گروه ۴۰۰ و ۵۰۰ علاوه بر کم آب‌بر بودند ازنظر کمی و کیفی بالاتر از ذرت ۷۰۴ هستند استفاده کنند، اظهار کرد: مکانیزاسیون برای این شهرستان محدودیت نداریم و با تسهیلات ارزان‌قیمت در خدمت کشاورزان عزیز هستیم.

وی افزود: نگاهی که به سیمرغ، جویبار و فریدون‌کنار داریم به شکل خاصی است و برماست که به همه استان و خصوصاً به این شهرستان نگاه بهتر وجدی‌تری داشته باشیم.

 کشاورزی سیمرغ باید با حداکثر ارزش‌افزوده کار کند

استاندار مازندران در ادامه این جشنواره ضمن گرامی داشت یاد و خاطر شهدا و تشکر از برگزارکنندگان نخستین جشنواره شیر بلال سیمرغ، اظهار کرد: همین‌که شهرستان خود را باغیرت خود حفظ کرده و اجازه دست‌اندازی به اراضی کشاورزی خود را ندادید به شما افتخار می‌کنم.

وی افزود: آینده درخشانی از دانش و تولید با عشق به کار، همت و اراده ما را در بهترین نقطه به لحاظ زندگی و شرایط اقتصادی قرار خواهد داد.

محمد اسلامی بابیان اینکه ما سرزمین تولید علم و دانش هستیم و فناوری از نیاکان ما به سمت دنیای غرب رفته و با دانش‌های ما تمدن خود را ساختند، تصریح کرد: باید به خویشتن خویش بازگردیم و به خودمان و جوانانمان اعتماد کنیم و به آن‌ها میدان دهیم.

وی ادامه داد: باید خلاقیت و نوآوری را در روزمره خودمان به‌کارگیریم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه با خلاقیت و نوآوری زنجیره ارزش به وجود می‌آید، اظهار کرد: اولین جشنواره ذرت زنگ شروع فعالیت است و هر شهرستان با دو محصول کلیدی می‌تواند زنجیره ارزشی که به لحاظ فرآوری ایجاد کند قادر خواهد بود اقتصاد خودش را شکوفا کند و اشتغال را توسعه دهد.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  کشاورزی سیمرغ باید با حداکثر ارزش‌افزوده کار کند,  کشاورزی سیمرغ باید با حداکثر ارزش‌افزوده کار کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


وی افزود: ما آنچه را که در این شهرستان داریم کشاورزی است و کشاورزی باید با حداکثر ارزش‌افزوده کار کند.

اسلامی بابیان اینکه جهاد کشاورزی باید ترویج خدماتی که ارائه می‌کند را داشته و مراقب بازار تدارکات کشاورزان باشد، تأکید کرد: جهاد کشاورزی نباید اجازه دهد سودجویان و متقلبان از طریق این بازار به کشاورزان لطمه وارد کنند.

وی ادامه داد: مدیرکل جهاد کشاورزی مستندات و شکایات توزیع‌کننده بذر نامرغوب ذرت به کشاورزان این شهرستان را جمع‌آوری، توزیع‌کننده، واردکننده و تولیدکننده که بوده تا با پیگیری این موضوع عبرت برای کسانی شود که به خود اجازه ندهند چنین بلایی بر سر کشاورزان آورند.

استاندار مازندران با تأکید بر اینکه نباید در سیمرغ بیکار داشته باشیم و از این فرصت اشتغال روستایی استفاده کنیم، تصریح کرد: استارت‌آپ‌ها ازجمله اقداماتی است که جوانان تحصیل‌کرده ما می‌توانند در حوزه ITC انجام دهند و فروش محصولات و رساندن محصولات به بازار را انجام دهند چراکه دلیلی ندارد باواسطه گری و به روش سنتی محصولات به فروش رسد.

وی افزود: در تصور و انتظار برای استخدام در دولت ظرفیت واقعی وجود ندارد و دولت استخدام‌های خود را از طریق آزمون انجام می‌دهد همچنین به‌قدر کافی دولت جمعیت دارد.

اسلامی بابیان اینکه تجهیز و نوسازی اراضی کار بسیار مهمی است، اظهار کرد: باید کنترل شدید بر برداشت آب‌های زیرزمینی ایجاد شود چراکه اگر بیش از این آب از زیرزمین برداشت کنیم هجوم آب‌های شور باعث نابودی زندگی ما می‌شود.

وی ادامه داد: موافق توسعه و لایروبی آبندان‌ها هستیم و در این زمینه کمک کرده و حمایت می‌کنیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در مدیریت آب و سیستم آبیاری نوین باید اقداماتی انجام شود تا مدیریت بهینه آب را داشته باشیم، تصریح کرد: زیرساخت‌های محورهای ارتباطی یکی از مطالبات ماست و امیدواریم محورهای شهرستان سیمرغ در سال جاری به سرانجام برسد.

وی در پایان گفت: تأکید می‌کنم دو محور اصلی شما زودتر به سرانجام برسد تا مردم این شهرستان از محورهای ایمنی برخوردار شوند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه