اخبار داغ

رییس دانشگاه امام صادق (ع):

سبک زندگی مقوله‌ای اشرافی نیست/ رفتار پیامبر اکرم(ص) بهترین شیوه تبلیغ سبک زندگی است

سبک زندگی مقوله‌ای اشرافی نیست/ رفتار پیامبر اکرم(ص) بهترین شیوه تبلیغ سبک زندگی است
رییس دانشگاه امام صادق (ع) گفت: رفتار پیامبر اکرم(ص) بهترین شیوه تبلیغ ایشان در زمان خود بود به گونه ای که انسان ها را گروه گروه به گرد او جمع کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ حجت الاسلام سعید مهدوی کنی بعداز ظهر گذشته در دومین همایش تخصصی مصرف فرهنگی ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع)، اظهار کرد: پیامبران آمدند تا مسیر حیات طیبه را به انسان ها نشان دهند و امام رضا(ع) هم در مناسبت های مختلف سعی کردند تا سیره و سنت پیامبر را در زمان خود به نمایش بگذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) ملاک ارزش گذاری انسان ها را از قوم گرایی تغییر دادند البته این تعالیم از سوی حق تعالی بود و شیوه رفتارهای غلط را تغییر می داد.

,

رییس دانشگاه امام صادق (ع) عنوان کرد: رفتار پیامبر اکرم(ص) بهترین شیوه تبلیغ ایشان در زمان خود بود به گونه ای که انسان ها را گروه گروه به گرد او جمع کرد به همین دلیل است که با ارائه رفتارهای پیامبر در زمان حال نیز باید راه را به مردم نشان دهیم تا خود انتخاب کنند زیرا زمان فعلی چندان خطیرتر از زمان پیغبر نیست و اگر بگوییم تعالیم پیامبر هیچ اثری نکرده جفا کرده ایم.

,

وی افزود: ما می خواهیم گفتمان پیامبر به شیوه اصلی زندگی مردم تبدیل شود البته ما از مفاهیم غربی هم غافل نبوده ایم.

,

* تحول معنای قدرت پس از رنسانس

, * تحول معنای قدرت پس از رنسانس, * تحول معنای قدرت پس از رنسانس,

مهدوی کنی گفت: در فضای اروپای بعداز رنسانس مسأله قدرت بر جامعه مورد تحول گرفت درحالی که پیش از آن قدرت در قالب حاکمان و عالمان تعریف می شد در این دوره قدرتی ناشی از انباشت ثروت و مالکیت و تولید مازاد بر ارزش افزوده مطرح شد اما پیش از آن مردم صبح تا شب کار می کردند تا فقط زنده بمانند.

,

وی اضافه کرد: در همین راستا کار و سرمایه مورد مطالعه قرار گرفت و اندیشمندانی چون مارکس هر تحول و تغییری در طول تاریخ را ناشی از ثروت اندوزی دانستند به همین دلیل دولت های جدیدی شکل گرفتند که از ثروتمندان و جنگاوران نیز حمایت می کردند.

,

رییس دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: دنیای سرمایه داری از انتقادهایی که به رویه جدید بود بهره های زیادی بود تا بتوانند اعتراض کارگران را نسبت به این وضعیت مهار کنند اما واقعیت نظام سرمایه داری این بود که بیشترین تجمع سرمایه در اختیار واسطه ها و تجار بود.

,

وی ادامه داد: در این نظام نیاز به کار دست انسان نبود و وسیله های زیادی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت به گونه ای که میزان تولیدات افزایش پیدا کرد و موضوع مصرف گرایی مطرح شد و استفاده از ابزارهای هنری و زیبایی شناسی مورد توجه قرار گرفت.

,

* ایجاد سبک های مختلف برای بیان عقاید در طول تاریخ

, * ایجاد سبک های مختلف برای بیان عقاید در طول تاریخ , * ایجاد سبک های مختلف برای بیان عقاید در طول تاریخ ,

مهدوی کنی تاکید کرد: بر این اساس انواع طبقه بندی هایی بر روی زیبایی و هنرهای مختلف همجون ادبیات، موسیقی و مجسمه سازی بر مبنای تفاوت سلیقه ها پدید آمد در حالی که پیش از آن این مسأله وجود نداشت.

,

وی افزود: در این شرایط با تنوع ناشی از خلاقیت های متنوع ایجاد شد که یاداوری افکار و معنایی و موقیعت های مختلف بود.

,

رییس دانشگاه امام صادق (ع) یادآور شد: در چنین جامعه ای مردم دست به تغییر و تحول و انتخاب گری برای معرفی خود و بیان ابراز تفاوت آنها با دیگران زدند به طوری که در این فضا مسأله نمایش دادن خود مورد نظر قرار گرفت و این موضوع حتی در چگونگی غذا خوردن و لباس پوشیدن افراد نیز رسوخ کرد و سبک های مختلفی برای ارائه عقاید و هویت افراد مطرح شد.

,

* سبک زندگی مقوله ای اشرافی نیست

, * سبک زندگی مقوله ای اشرافی نیست, * سبک زندگی مقوله ای اشرافی نیست,

وی اضافه کرد: مصرف فرهنگی از یک سو به تولید انبوه و از سوی دیگر به ارائه هویت و تمایز بخشی اشاره دارد زیرا انسان تمایل زیادی به جلوه گری دارد و هرچه شرایط به او اجازه دهد این مسأله بیشتر نمود پیدا می کند البته این موضوع شیطانی نیست و یک خصیصه ذاتی و خدادادی است چون اگر انشان خودخواه نباشد میمیرد اما مشکل اصلی از زمانی شروع می شود که فرد خود پرست می شود.

,

مهدوی کنی گفت: با پدیده سبک زندگی نباید مقابله کرد و آن را مقوله ای اشرافی دانست زیرا پدیده ای مرتبط با شخصیت فرد و انتخاب گری دارد بنابراین اگر می خواهیم شخصیت انسانی را ارتقا ببخشیم باید راهی برای انتخاب کردن او پیدا کنیم آن هم در فضایی که رسانه ها به مقابله با این موضوع می پردازند.

,

* لزوم تغییر مسیر الگوی مصرف گرایی

, * لزوم تغییر مسیر الگوی مصرف گرایی, * لزوم تغییر مسیر الگوی مصرف گرایی,

وی ادامه داد: در جوامع امروز موضوع انتخاب گری پدیده ای زائد مطرح شده و فضا برای کسانی که ممکن است ارزش های آن ها چندان هویت و پیشینه ای ندارد مورد توجه قرار گرفته است پس می توان گفت پدیده سبک زندگی به ما اجازه بروز و ظهور می دهد زیرا جامعه ای که به سمت انتخاب خود می رود عقب گرد نکرده است اما اگر برای انتخاب خود پاسخ درستی پیدا نکند به سراغ نمادهایی می رود که ارزش های خود را به دنبال می آورند.

,

رییس دانشگاه امام صادق (ع) عنوان کرد: بسیاری از رفتارهایی که مردم از خود نشان می دهد به ارزش هایی بر می گردد که به آنها ارائه شده در حالی که در گذشته مردم به رفتارهایی مقید بودند که معنای آنها را در سالهای بعدی زندگی خود متوجه می شوند.

,

وی خاطرنشان کرد: مصرف الزام آور نیست بلکه باید شرایطی را ایجاد کرد که مردم به سمت مصرف گرایی حرکت کنند بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که به جای توضیح و اعمال عوامل بازدارنده و تمرکز بسیار بر توجیه عقاید و افکار باید ملاک های انتخاب افراد را تغییر دهیم البته باید بدانیم که مردم ماشین و ابراز نیستند غرب ارزش های انسانی را در لباس و پوشش تعریف کرده و هنر ما این است که این مسیر را به سمت اهداف متعالی چون شهادت و اخلاق و روش زندگی قرآنی ببریم.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه