اخبار داغ

میراث ناملموس اصفهان؛

اصفهان شهری با جاذبه های فراموش شده/ ناگفته‌های اصفهان، افسانه ماند

اصفهان شهری با جاذبه های فراموش شده/ ناگفته‌های اصفهان، افسانه ماند
اصفهان شهری با صدها جاذبه تاریخی که چشم هر گردشگر را به خود خیره می کند با این وجود تنها به چند جاذبه خاص نظیر میدان نقش جهان و پل های تاریخی پرداخته می شود و جاذبه های منحصر به فرد دیگر به دست فراموشی سپرده شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، اصفهان شهری با صدها جاذبه تاریخی در دل خود که چشم هر گردشگر را به خود خیره می کند؛ از میدان نقش جهان گرفته تا پل های تاریخی و عمارت های شاهانه، تا محله های قدیمی و خانه های چند صد ساله که هر یک موزه مردم شناسی و اجتماعی و فرهنگی و دینی این کهن دیار به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در اصفهان از هر دین آسمانی پیروانی یافت می شود که همگی با علم به تفاوت در نگرش ها با هم در صلح و دوستی زندگی می کنند و این همزیستی ادیان خود جاذبه ­ای ناملموس برای گردشگران خارجی و داخلی در این شهر است با این وجود تنها به چند جاذبه خاص نظیر میدان نقش جهان و پل های تاریخی پرداخته می شود و جاذبه های منحصر به فرد دیگر به دست فراموشی سپرده شده اند.

,

* معرفی جاذبه ها با کمک بخش خصوصی

, * معرفی جاذبه ها با کمک بخش خصوصی, * معرفی جاذبه ها با کمک بخش خصوصی,

فریبا یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی و فعال بین المللی گردشگری در این خصوص می گوید: به اعتقاد من این بخش خصوصی است که اگر به این زمینه ورود پیدا کند و بخش هایی را در دست بگیرد می تواند با خلاقیت و نوآوری که دارد روی یک سری از مکان های تاریخی و فرهنگی کار کند و به درستی آن ها را معرفی کند.

,

یوسفی می افزاید: مشکل ما این است که همه مناطق گردشگری را به صورت دولتی اداره می کنیم و هنوز یک سری از جاذبه ها خصوصی نشده اند البته منظور این نیست که محلی همچون میدان نقش جهان خصوصی شود ولی به عنوان مثال موزه موسیقی در ابتدای تاسیس خصوصی بود و با سیاست های چند استاد موسیقی که علاقه مند بودند گردشگران را جذب کنند توانست خود را به گردشگران معرفی کند.

,

این مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری می گوید: اینکه چرا بقیه جاذبه های ما به این سمت نمی روند به این دلیل است که این جاذبه ها خصوصی نیستند. دولت می تواند فقط نقش دولتی بودن را ایفاد کند و وظایفی که برایش شرح داده شده را انجام دهد و نمی تواند خلاقیتی در زمینه گردشگری به کار ببرد و یا جرات و جسارت کند کارهایی انجام دهد که فقط از بخش خصوصی بر می آید.

,

وی با بیان اینکه در برخی مواقع بخش خصوصی آگاهی کافی در زمینه معرفی جاذبه ها را ندارد، می گوید: حتی در برخی موارد جاهایی که خصوصی سازی می شود افراد فقط به منافع اقتصادی خود فکر می کنند و به فکر بازگشت سرمایه خود هستند و به این فکر نمی کنند که افرادی که در این شهر زندگی می کنند آیا از وجود چنین مکان تاریخی خبر دارند یا نه  و اگر عده­ ای از وجودش خبر داشته باشند می توانند از طریق تبلیغات شفاهی و دهان به دهان و عکس و نوشته به دیگران نیز معرفی کنند.

,

یوسفی ادامه می دهد: متاسفانه بعضی از مکان های تاریخی اکنون به منظور اقتصادی و بازگشت سرمایه شناخته می شود و عملا کسانی که به دنبال خصوصی سازی رفته اند از گردشگری و منافع حاصل از رونق صنعت گردشگری در مکان خود یا خبر ندارند یا زیاد به آن علاقه مند نیستند.

,

* طراحی سایت های موثر در زمینه معرفی جاذبه ها

, * طراحی سایت های موثر در زمینه معرفی جاذبه ها, * طراحی سایت های موثر در زمینه معرفی جاذبه ها,

فعال بین المللی گردشگری با اشاره به اینکه برای معرفی خود و جاذبه های خود باید ببینیم چه تصویری را از خود به جهانیان نمایش می دهیم و تصویر برند اصفهان در سایت های خارجی چیست، بیان می کند: اکنون اگر در سایت های مختلف درباره ایران جست و جو کنیم چند عکس از اصفهان و عکس هایی از دریاها و غروب ایران به نمایش در می آید و تصویر خاص دیگری دیده نمی شود.

,

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر وقتی گردشگر قصد دارد به کشور ایران سفر کند در درجه اول اطلاعات کلی از میدان نقش جهان و پل های تاریخی در ابعاد مختلف روی صفحه های مجازی و سایت های اینترنتی در دسترس قرار می گیرد مگر اینکه پیگیر باشد و زیاد در این زمینه تحقق کند تا به تصاویر خوبی دست پیدا کند.

,

یوسفی در ادامه به منظور معرفی اصفهان پیشنهادی برای طراحی سایت های اینترنتی چندزبانه ارائه می کند و می گوید: اگر چند سایت متفاوت و موثر چند زبانه خصوصا به زبان فرانسه و چینی طراحی شود و با ایجاد تولید محتوای مناسب و به کارگیری عکس هایی از ابعاد مختلف از بهترین جاذبه ها می توانیم با معرفی خود به این طریق حتی یک درصد از بازدیدهای خارجی را به خود اختصاص دهیم و در جذب گردشگر موفق تر عمل کنیم.

,

یوسفی می افزاید: سال گذشته اتاق بازرگانی اصفهان عنوانی برای اصفهان انتخاب کرد و آن عنوان «اصفهان شهر افسانه های ناگفته» بود این در حالی است که هیچکس تلاش نکرد این افسانه های ناگفته را بیان کند.

,

وی تاکید می کند: متاسفانه نبود سیاست های مناسب از یک سو و بسته بودن درب های جاذبه های تاریخی از سوی دیگر و نبود تبلیغات کافی باعث شده است تا جاذبه های اصفهان برای اصفهانی ها هم ناشناخته باقی بماند.

,

* محدود بودن زمان سفر به اصفهان

, * محدود بودن زمان سفر به اصفهان, * محدود بودن زمان سفر به اصفهان,

مجید شرافت راهنمای بین المللی گردشگری در اصفهان نیز دلیل ناشناخته ماندن بیشتر جاذبه های گردشگری در اصفهان و تمرکز بر روی چند جاذبه معروف را محدود بودن زمان سفر گردشگران و منظم و دقیق بودن برنامه ریزی آژانس های بین المللی می داند و می گوید: ما در ایران با دو دسته عمده از گردشگران خارجی رو به رو هستیم.

,

وی اضافه می کند: یک دسته از توریست ها با تور به ایران وارد می شوند و حدود 80 درصد از این گردشگران یک هفته در ایران هستند که از کل این یک هفته حدود دو روز و یک شب و نهایتا دو روز و دو شب از اصفهان دیدن می کنند به همین دلیل معمولا مناطقی به آن ها معرفی می شود که از قبل شناخته شده و بسیار معروف هستند.

,

وی بیان می کند: دلیل دوم این است که برنامه ریزی توریست ها از قبل تعیین می شود و با آژانس ها و توریست ها هماهنگ می شود که در ایران از شهرهای تهران، قم، یزد، اصفهان و شیراز دیدن کنند و اگر زمان بیشتری داشته باشند در اصفهان ماندگاری بیشتری خواهند داشت و به کرمان و اهواز نیز سفر می کنند؛ البته تعداد این افراد که دو هفته در ایران اقامت می کنند بسیار کمتر از گروه اول است.

,

شرافت ادامه می دهد: دسته دوم گردشگران خارجی به صورت مستقل و با کوله پشتی سفر می کنند و از همه مناطق دیدن می کنند؛ این دسته معمولا از راهنما برای دیدن جاذبه ها استفاده نمی کنند.

,

وی با بیان اینکه گردشگران خارجی بیشتر به جاذبه هایی وارد می شوند که در یوسنکو ثبت شده است می گوید: این جاذبه ها معمولا از لحاظ معماری و تاریخی و فرهنگی امتیاز خاصی دارند و در برنامه اصلی گردشگری توریست ها قرار می گیرند که در اصفهان به صورت معمول از میدان نقش جهان، پل های تاریخی و محله جلفا و مسجد جامع کبیر عباسی و گاها مدرسه چهارباغ بازدید می شود.

,

این راهنمای گردشگری همچنین درباره مغفول ماندن بسیاری از جاذبه های گردشگری در اصفهان بیان می کند: یک سری از مناطق از اهمیت زیادی برخوردار نیستند و یا به آنها رسیدگی نشده است به عنوان مثال منارجنبان با وجود اهمیت تاریخی و معماری که دارد پس از اتفاقی که برای مناره آن افتاد دیگر کسی رغبت کافی برای بازدید از آن را ندارد.

,

وی اضافه می کند: پل های شهرستان و پل مارنان نیز باید با استفاده از فعالیت های فرهنگی و تبلیغات گسترده و ایجاد محیطی امن در برنامه های بازدید گردشگران گنجانده شود.

,

* جهت گیری ها در برابر جاذبه های گردشگری

, * جهت گیری ها در برابر جاذبه های گردشگری, * جهت گیری ها در برابر جاذبه های گردشگری,

بنابر آنچه یوسفی، مدرس دانشگاه درباره بسته بودن درب جاذبه های گردشگری بیان کرد می توان به جهت گیری هایی که از سوی ساکنان برخی محلات مختلف به لحاظ فرهنگی و عقیده نسبت به بعضی از جاذبه ها می شود، اشاره کرد.

,

متاسفانه در برخی محلات هنوز با آرامگاه افرادی که در گذشته در اصفهان حاکم بودند و یا مناصب دیگری داشته اند و به مردم اصفهان ظلم می کردند و یا ایدئولوژی متفاوتی داشته اند، به درستی برخورد نمی شود .

,

ساکنان این محلات هنوز با ریختن زباله و تخریب آرامگاه هنوز نارضایتی خود را اعلام می کنند که این امور در معرفی این جاذبه ها به گردشگران خلل بزرگی ایجاد می کند و سازمان های مرتبط با امر گردشگری هنوز نتوانسته اند برای رفع این مشکلات تدابیری بیاندیشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه