اخبار داغ

گوآوا، محصولی منحصر به فرد و ناشناخته در جنوب کشور/ زیتون میوه ای محبوب میان هرمزگانی ها

گوآوا، محصولی منحصر به فرد و ناشناخته در جنوب کشور/ زیتون میوه ای محبوب میان هرمزگانی ها
گوآوا، یا زیتون بندری میوه خوش طعم هرمزگان با وجود شهرت جهانی به رسمیت شناخته نمیشود و برای خرید آن باید به سینی دستفروشان بازار روز سنتی بندرعباس رجوع کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛این روزها در کوچه های محلات قدیمی بندرعباس عطر خوش زیتون را استشمام می کنیم درخت میوه ای که اسمش ذهن ما را به سمت شمال کشور می برد اما در حقیقت این درخت با زیتون معروف و شناخته شده در کشورمان و در جهان بسیار متفاوت است و کوچکترین شباهتی در عطر و طعم و حتی اندازه میوه ها در آن ها وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

زیتون بندری یکی از خوش عطرترین میوه های جنوب است که مخصوصا در بومیان هرمزگان طرفداران بسیاری دارد نام اصلی این میوه «گوآوا» معروف به سیب مناطق گرمسیری می باشد و در توضیح بیشتر آن باید گفت که درختچه‌ای همیشه سبز بوده و برگ‌های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است.

,

 

,

, ,

این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا است و زادگاه اصلی آن برزیل می باشد اما اکنون کشورهای بزرگ از دید سطح زیر کشت گواوا بر این پایه‌اند: کشورهای جنوبی آسیا، هندوستان،پاکستان، و کشورهای کوبا،ایسلند و هاوایی، محدوده کشت این گیاه در ایران نیز دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان می باشد.

,

این میوه خواص بی شمار پزشکی را در خود جای داده و دارای مقادیر زیادی فیبر،کلسیم،آهن، ویتامین ب و آنتی اکسیدان است که این خواص در درمان دیابت، سرماخوردگی ورم لثه و دهان ، بیماری های قلبی و عروقی ، کم خونی، ناراحتی های گوارشی، درد معده و بیماری های پوستی موثربوده و کاربرد دارد.

,

به غیر از میوه، برگ گوآوا نیز خواص فراوانی در درمان بسیاری از بیماری ها دارد و به دو صورت جوشانده و جویدن برگ خام گواوا می تواند در درمان بیماری هایی نظیر التهاب لثه ، زخم و بریدگی های جزیی و کلسترول بالای خون موثر باشد و یک ویژگی بسیار قابل توجه و اقتصادی آن کاربرد در صنایع رنگ و تانن سازی نیز کاربرد دارد.

,

 

,

, ,

 

,

نبود صنعت فرآوری عامل گمنامی این میوه منحصر به فرد

, نبود صنعت فرآوری عامل گمنامی این میوه منحصر به فرد, نبود صنعت فرآوری عامل گمنامی این میوه منحصر به فرد,

به غیر از مصارف دارویی عطر و طعم این میوه و خاصیت بالای فرآوری آن را به یکی از میوه های اقتصادی و محبوب در جهان تبدیل کرده است اگر بخواهیم فقط چند نمونه از محصولات فرآوری شده از گوآوا را نام ببریم باید به آبمیوه،پوره ، مربا، ژله، مارمالاد،دسر،شربت،کره میوه ای اشاره کنیم.

,

اکنون نوبرانه های این میوه در بازار بندرعباس به فروش می رسد اما متاسفانه این میوه حتی در میوه فروشی های شهر بندرعباس هم به رسمیت شناخته نمی شود و برای خرید آن باید به سینی دستفروشان بازار روز سنتی بندرعباس رجوع کنیم.

,

سهم صفر درصدی هرمزگان از داشتن صنایع فرآوری این میوه سبب شده تا باغداران نیز تمایل خود را به ادامه کشت این درخت از دست بدهند چرا که سهم خام فروشی آن نیز به دلیل عدم شناخت کافی مردم و شرایط عرضه نامناسب آن بسیار پایین بوده و همچنین از  قیمت پایینی  در بازار برخوردار می باشد.

,

, ,

کشاورزی هرمزگان قربانی تمرکز بر مشاغل واسطه ای

, کشاورزی هرمزگان قربانی تمرکز بر مشاغل واسطه ای, کشاورزی هرمزگان قربانی تمرکز بر مشاغل واسطه ای,

تمرکز بیش از حد به مشاغل واسطه ای و ناپایدار در هرمزگان که از آن به عنوان پایتخت اقتصاد کشور سبب شده که ظرفیت های بومی این استان مخصوصا در حوزه کشاورزی مورد فراموشی قرار بگیرد و این مسئله را در بی اهمیتی به صنعت فرآوری و خام فروشی در شرایط نامناسب میوه هایی هم چون خرما، انبه،گوآوا و زیتون بندری مشاهده کرد.

,

با تکیه بر ظرفیت های بومی که یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است  می توان به مشاغل پایدار و پر بازده ای دست یافت که بر خلاف وضع موجود با هر نوسان نرخ ارز دستخوش تغییرات گسترده و ورشکستگی نخواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه