اخبار داغ

دانا گزارش می دهد/

تغییر موضع رسانه های اصلاح طلب از انفعال در بازار ارز تا فعالیت در بازار مذاکره/ چه کسی مسئول جوش دادن مذاکرات ایران و آمریکاست؟

تغییر موضع رسانه های اصلاح طلب از انفعال در بازار ارز تا فعالیت در بازار مذاکره/ چه کسی مسئول  جوش دادن مذاکرات ایران و آمریکاست؟
باز شدن دوباره باب مذاکره با آمریکا که امروز خط مشترک رسانه های زنجیره ای با محوریت موسویان بود موضوع جدیدی نبود؛ این موضوع مدت ها قبل با طرح و نقشه قبلی از دهان موسویان در رسانه های زنجیره ای شنیده شده بود.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی خود با نخست وزیر ایتالیا، پای مذاکره با ایران را وسط کشید و اعلام کرد حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با ایران وارد مذاکره شود؛ اگرچه عده‌ای از رسانه ها این موضع ترامپ را ناشی از پاسخ دندان شکن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به ترامپ دانستند اما برخی از رسانه های اصلاح طلب به سرعت موضوع مذاکره با آمریکا را در دستور کار خود قرار دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

 

,

 

,

, ,

 

,

شاید بتوان مصاحبه موسویان با روزنامه آفتاب یزد را به عنوان اولین واکنش داخلی درباره مذاکره ترامپ با ایران دانست؛ موسویان در چند سال گذشته یکی از مهره های کلیدی مذاکرات ایران و گروه 5+1 بود. شاید بتوان او را کلیدی ترین مهره این مذاکرات دانست.

,

بسیاری از کارشناسان موسویان را چهره اول پشت پرده مذاکرات می دانستند؛ برخی رسانه ها اعلام کردند که در جریان مذاکرات منتهی به برجام، موسویان 3 بار به کاخ سفید رفته است.

,

موسویان را باید آقای مذاکره دانست چرا که وی اخیراً هم در گفتگو با روزنامه ایران مذاکره درباره منطقه را مطرح کرده است؛ بررسی مصاحبه های اخیر موسویان در رسانه هایی مانند روزنامه ایران و خبرگزاری ایسنا نشان می دهد که فضاسازی های لازم برای مذاکرات وظیفه خطیری است که بر عهده موسویان قرار داده شده است.

,

موسویان گفتگوهای دیگری درباره مذاکره با اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام با روزنامه دولت داشته است؛ موسویان در این مصاحبه گفته است: «دعوای جدید ما با آمریکا درباره موضوع هسته‌ای نیست. نباید یادمان برود دعوا الان سر مسائل منطقه است. آمریکا به‌خاطر مسائل منطقه‌ای و نه به‌دلیل هسته‌ای از برجام خارج شد، یعنی برای مقابله با ایران از توافق کناره‌گیری کرد تا یک اجماع بین‌المللی برای ضربه به منافع ایران در منطقه به وجود آورد، بنابراین بحران جدیدی که ایجاد شده به رهبری آمریکا، اسرائیل و عربستان است و واقعاً فراتر از موضوع هسته‌ای است و ربطی هم به برجام ندارد...».
موسویان در ادامه برای آنکه موضوع ضرورت انجام مذاکرات منطقه‌ای را مطرح کند، تلاش کرده این موضوع را در پوشش تقابل با آمریکا القا کند. او در ادامه اظهار داشت: «مثلث آمریکا- عربستان- اسرائیل برای مقابله با جایگاه و نفوذ منطقه‌ای ایران یک مسأله بسیار جدی است و ریسک‌های جدی را پیش پای ایران گذاشته است اما حرف من این است که تمام این ماجرا سراسر تهدید نیست چون به خاطر برجام، قدرت‌های جهانی متفقاً مقابل آمریکا ایستادند و با ایران در دفاع از برجام همراه شدند. شکافی که بین قدرت‌های بین‌المللی علیه آمریکا به وجود آمده و انزوایی که این کشور در مجمع قدرت‌های جهانی پیدا کرده بعد از انقلاب بی‌سابقه است، بنابراین اینجا یک فرصتی برای ایران ایجاد شده که با استفاده از برجام و شکاف ایجاد شده و انزوای آمریکا بتواند ابتکارات جدیدی را در گفت‌و‌گو با قدرت‌های جهانی برای مدیریت صلح در بحران‌های منطقه به خرج دهد. اگر بتوانیم این ابتکارات را فعال کنیم علاوه بر اینکه انزوای آمریکا را تشدید کرده ایم، می‌توانیم هم رابطه ایران با جامعه جهانی و ماندگاری برجام را تقویت کنیم و هم قدرت و نقش منطقه‌ای ایران را افزایش دهیم. ما درباره منطقه باید وارد یک ابتکارات صلح جدید شویم. ایران در منطقه نفوذ و شناخت دارد و راهکارهای جدیدی را برای حل بحران‌های منطقه می‌تواند ارائه کند».

,
,

مذاکره درباره منطقه موضوعی بود که حتی قبل از خروج ترامپ از برجام در دستور کار موسویان قرار گرفته بود؛ موسویان در این‌باره مهر ماه سال گذشته در ستون یادداشت روزنامه اعتماد نوشته بود: «اروپا خاکریز اول آمریکاست برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران درباره منطقه، لذا آغاز کار ما با اروپا جهت گفت‌وگوی هدفمند درباره بحران‌های منطقه با تشکیل کارگروه‌های مشترک درباره مقابله با تروریسم تکفیری و بحران‌های عراق، سوریه، افغانستان و یمن، از اهمیت مضاعف برخوردار است. چنین سیاستی می‌تواند فشارهای آمریکا روی اروپا را کم‌اثر کرده، همکاری‌های متقابل قدرت‌های آسیایی با ایران را تقویت کرده، از تشنجات احتمالی جدید در روابط خارجی پیشگیری کرده، ضمن اینکه روند تخریب برجام را مهار کند».

,

این در حالی است که حسین موسویان، چهره حاشیه داری است که پیش از این و در جریان مذاکرات هسته‌ای موسوم به مذاکرات سعدآباد در ابتدای دهه ۸۰ به اتهام جاسوسی بازداشت شد. او بعدها خود را اصلی‌ترین مروّج برجام نامید و ماجرای دریافت پول نقد توسط او از کاخ سفید (برای این ترویج‌گری) نیز رسوایی بزرگی به بار آورد. موسویان همان کسی است که پس از شکست مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا در دولت اصلاحات، به جاسوسی متهم شد و وزیر اسبق اطلاعات تعابیر جالبی درباره اقدامات خلاف امنیت ملی او مطرح کرده است. در دادگاه به دلیل اثبات اقدامات خلاف امنیت ملی، موسویان محکوم شد.

,

تمایلات قلبی برخی در خصوص مذاکره درباره مسائل منطقه ای و موشکی موضوعاتی است که به خاطر وجود برجام و شرایط حساس کشور قابل مطرح شدن نیست اما طرح این مسائل از زبان موسویان باجایگاهی که در تیم مذاکره کننده نمی تواند بدون دلیل باشد.

,

حضور فردی در تیم مذاکره با اتهامات متعدد جاسوسی برای بسیار عجیب بود اما عجیب تر انتشار مصاحبه ای از این فرد درخصوص مذاکره با آمریکاست؛ آن هم در ساعاتی پیش از آنکه ترامپ از مذاکره بدون پیش شرط با ایران صحبت کند.

,

موسویان هرگز دریافت پول از کاخ سفید و موارد دیگری که در رسانه ها منتشر شده بود را تکذیب نکرد؛ حتی در جوابیه ای که وکیل موسوی منتشر کرد صراحتا ماجرای کمک مالی موسسه پلاشرز به موسویان مطرح شده و گفته شده که این کمک مالی را بن رودرز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا تایید کرده است؛ در حقیقت بن رودرز به خاطر ترویج توافق هسته ای از از پلاشرز خواست 70 هزار دلار به دانشگاه پرینستون بدهد تا این مبلغ صرف موسویان در تیم هسته ای کشورمان شود.

,

باز شدن دوباره باب مذاکره با آمریکا که امروز خط مشترک رسانه های زنجیره ای با محوریت موسویان بود موضوع جدیدی نبود؛ این موضوع مدت ها قبل با طرح و نقشه قبلی از دهان موسویان در رسانه های زنجیره ای شنیده شده بود.

,

به نظر می رسد دوباره موضوع مذاکره با محوریت «دلال مذاکرات» به عنوان خط اول در دستور کار رسانه های دولتی و زنجیره ای قرار گرفته است؛ هنوز نقش رسانه ها در هموار سازی مسیر مذاکرات قبلی فراموش نشده است. این در حالی است که همین رسانه ها طی روزهای اخیر به سکوتی چند روزه در مسئله بازار ارز و سکه فرو رفته بودند.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه