اخبار داغ

مرد 65 ساله با 135 بار اهدای خون رکوردار کردستان است/ پاسخ مدیرکل انتقال خون کردستان به شبهات اهدای خون و حجامت

مرد 65 ساله با 135 بار اهدای خون رکوردار کردستان است/ پاسخ مدیرکل انتقال خون کردستان به شبهات اهدای خون و حجامت
مدیرکل انتقال خون استان کردستان در گفت و گو با کُردتودی به شبهاتی که در رابطه با اهدای خون وجود دارد، پاسخ داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی،  9مرداد چهل و چهارمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون توسط پروفسور فریدون اعلاء می باشد و به دلیل ساماندهی اهدای خون و انتقال به بیماران و تهیه توزیع فراورده های خونی مناسب در آن زمان برای بیماران هموفیلی و تالاسمی تا به امروز پیشرفت های عظیمی محقق شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی،,

 

,

در همین رابطه گفت‌و‌گویی داشته‌ایم با مدیرکل انتقال خون استان کردستان که در ادامه می‌خوانید:

,

 

,

محمدسعید کریمیان: می توانیم به جرات بگوییم در منطقه خاورمیانه اولین کشوری هستیم که اهدای خون  به صورت داوطلبانه انجام می پذیرد و از لحاظ ایمنی و سلامت فراورده های خونی در سطح بالایی قرار دارد.

,

 

,

سالانه حدود 2 میلیون اهدای خون در کشور انجام می شود که بالغ بر 30هزار نفر از این آمار در استان کردستان صورت می پذیرد و به صورت سالانه25هزار نفر مراجعه کننده اهدا خون وجود دارد.

,

 

,

از هرکیسه خون اهدا شده سه فراورده خونی پلاکت, پلاسما و گلوبول قرمز بلافاصله از آن استخراج می شود که می تواند جان سه نفر را از مرگ نجات دهد.

,

 

,

, ,

 

,

کریمیان در خصوص آزمایش خون اهدا کنندگان خاطر نشان کرد: اهداکنندی که حتی 100نوبت اهدا خون داشته باشد هر نوبت آزمایش های طبق دستور العمل که جهت تشخیص سلامت خون می باشد به صورت کامل انجام می گیرد.

,

 

,

کریمیان در مورد شبهاتی که در رابطه با اهدای خون وجود دارد گفت: هر شخصی که برای اولین بار به سازمان اهدای خون مراجعه می کند کارت ملی فرد را برای تایید هویت درخواست می کنیم بعد از مرحله ثبت نام و پذیرش پزشکان ما در دو محور معاینات و مصاحبات را از فرد اهدا کننده انجام می دهند. در محور اول وضعیت سلامتی فرد مورد بررسی قرار می گیرد که اگر بیماری هایی همچون ناراحتی قلبی، سابقه تشنج، سابقه سرع و یا سابقه کم خونی داشته باشد یا از غلظت خون کمی برخوردار باشد پزشک مانع اهدا خون فرد می شود.

,

 

,

وی عنوان کرد: محور دوم راجب به سلامت خون برای فرد گیرنده می باشد که اهدا کننده از سلامت روحی و جسمی کاملی برخوردار باشد و داروی خاصی مصرف نکرده باشد، به بعضی مناطق خاص سفر نکرده باشد، رفتار پرخطری نداشته باشد، سابقه اعتیاد و زردی یا یرقان نداشته باشد. بعد از این مراحل فرمی در اختیار اهدا کننده قرار می گیرد به نام «فرم خود حذفی محرمانه» که بنا بر هر دلیلی پاسخ سوالات پزشک را صادقانه نداده باشد. در این فرم از اهدا کننده سوال می شود که آیا به بیماری خاصی در خود مشکوک هستید که باعث جلوگیری از تزریق خون شما به گیرنده شود که در این حالت بارکدی روی خون الصاق می شود که چنانچه خون 100 % سالم نیز باشد به دلیل داشتن بارکد محرمانه این خون مصرف نمی شود.

,

 

,

مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: بعد از دریافت خون از فرد فرآورده های خونی مختلفی از آن گرفته می شود و هر کدام از این فرآورده ها در شرایط خاصی نگهداری می شود تا زمانی که تمامی آزمایشات بدون دخالت دست صورت گیرد و بعد برای توزیع آماده سازی می شود.

,

 

,

کریمیان در ادامه از اهدای خون مردم به صورت داوطلبانه در حوادثی همچون زلزله رودبار، بم، کرمانشاه که بعد از ساعت ها در صف انتظار برای اهدای خون بوده اند نام برد که در استان کردستان نیز در ایام تاسوعا و عاشورا و شب های قدر بیشترین استقبال را در سریش آباد و شهرستان قروه و شهرستان بیجار برای اهدای خون داشته ایم و در حوادثی مانند سیل ، زلزله و زمان درگیری غزه در جنگ 33 روزه نیز با زبان روزه، مردم برای اهدای خون داوطلبانه آمدند.

,

 

,

رئیس سازمان اهدای خون  استان کردستان در مورد بحث حجامت گفت: مقدار خونی که از اهدا کنندگان در سازمان اهدای خون دریافت می شود 450 سی سی است و سه فرآورده از آن استخراج می شود و جان سه نفر را از مرگ نجات می دهد و این به نوبه خود بزرگترین ایثار است.

,

 

,

, ,

 

,

وی در خصوص مقایسه حجامت با اهدای خون ابراز داشت: در حجامت حجم خون گرفته شده از افراد تقریباً 100سی سی می باشد و فردی که دارای 7 لیتر خون می باشد گرفتن 100 سی سی خون تاثیر بسزایی در گردش خون فرد ندارد و مسئله دوم اینکه خونی که در حجامت گرفته می شود هیچ گونه استفاده مفیدی ندارد در ضمن نحوه دفع آن نیز شاید بهداشتی نباشد و موجب آسیب به طبیعت نیز می شود. حجامت را اگر در یک شرایط خاص و استریل کامل که حتی هوای اتاق با اشعه ماورای بنفش ضدعفونی شود تحت این شرایط عمل حجامت را علم پزشکی رد نمی کند ولی متاسفانه در حال حاضر حجامت در شرایط غیر استریل در مطب انجام می شود، لیوان های یکبار مصرفی که استفاده می شوند استریل نیست چون لیوانها در دستگاه اتوکلاو که تحت بخار آب است، استریل نشده است و وسایلی که مورد استفاده قرار می گیرد استریل نمی باشد و احتمال اینکه عفونتی به دلیل باز بودن رگ های خونی فرد وارد بدن بشود وجود دارد. حتی سازمان اهدای خون از فردی که حجامت انجام داده است تا 6 ماه خون دریافت نمی کند ولی در اهدای خون فقط یک سرسوزن کاملاً استریل است و محل ورود سوزن نیز کاملاً به طریق علمی استریل می شود و هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند اما در حجامت ترس از ورود عفونت به بدن فرد وجود دارد و از نظر علم پزشکی بسیار قابل تایید نیست.

,

 

,

کریمیان در ادامه با اشاره به داشتن بانک اطلاعاتی جامع در خصوص  اطلاعات اهدا کنندگان در  گروه هایی مختلف در چند سال اخیر که اهدای خون داشته اند و همین بانک اطلاعاتی موجب نجات پیدا کردن افراد از مرگ شده که با تماس با افراد واجد شرایط حتی در روزهای تعطیل و ساعت غیر اداری سریعاً برای اهدای خون خود را آماده کرده اند.

,

 

,

کریمیان در مورد رنج سنی اهدا کنندگان گفت : ما از سن 18 سالگی تا آستانه 65 سالگی اهداکننده خون داریم که تا به حال بیش از 100 نوبت اهدایی خون داشته اند.

,

 

,

کریمیان در مورد اهدای خون خانم ها اذعان داشت: طبق آمار های موجود یک خانم در طول زندگی خود به خون یا فرآورده خونی نیازمند می باشد و علی رغم پیشرفت های حاصله پزشکی جایگزینی برای خون اختراع نشده است و مصرف خون با توجه به صنعتی بودن جامعه و بیماریهای خونریزی دهنده و اعمال جراحی خونریزی دهنده نیاز به خون در جامعه زیاد می باشد و 50 % از این افراد خانم ها می باشند. انتظار می رود که در کشور ما نیز 50 % از اهدا کنندگان خانم باشند ولی متاسفانه میانگین کشوری برای اهدای خون خانم ها زیر 5 % می باشد ولی در استان کردستان استثنا بوده و در طی چند سال گذشته 18 % اهدا کننده خانم بوده اند ولی متاسفانه در طی دو سال اخیر آمار اهدا کننده خانم در استان  به رنج 5/7 % الی 8 % افت کرده و انتظار ما از خانم های کردستانی که همیشه در عرصه کشاورزی و اقتصادی دوشادوش مردان هستند انتظار داریم در این عرصه نیز همچنان دوشادوش مردان باشند.

,

 

,

کریمیان در مورد بحث ضرورت اهدای خون گفت: با توجه به بحث هایی همچون تصادفات و اعمال جراحی و بیماری هایی که نیازمند خون می باشند و روزانه هزاران نفر در جهان که به موقع خون دریافت می کنند از مرگ نجات می یابند بنابراین وظیفه هر انسانی است که در این زمینه به همنوع خود کمک کند.

,

 

,

وی تأکید کرد:  مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث نگهداری فرآورده های خونی می باشد که بیشترین زمان نگهداری مربوط به گلبول قرمز خون 35 الی 42 روز و کمترین زمان مربوط به پلاکت خون می باشد که 3 الی 5 روز می توان نگهداری کرد بنابراین همیشه باید ذخیره چند روزه استان را در سردخانه ها داشته باشیم. این موضوع نیازمند این است که انسانهایی خیرخواه مرتب با مراجعه  به سازمان اهدای خون نیازمندی های خونی استان را برطرف کنند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرآورده های خونی بعد از مدت زمان مقرر اگر مورد استفاده قرار نگیرد در سیستم بی خطر سازی قرار می گیرد و بعد از بی خطر شدن آنها در پکیج هایی در اختیار  شرکت هایی که در زمینه دفع و بازیافت فعالیت انجام می دهند قرار می دهیم و کاملاً بی خطر و بدون ضرر برای محیط زیست دفع کامل انجام می گیرد.

,

 

,

کریمیان در مورد شرایط اهدای خون گفت: در وهله اول باید فرد از سلامت روحی و جسمی برخوردار باشد، سپس کارت ملی برای احراز هویت همراه داشته باشد تا بارکد اختصاصی دریافت کند، فرد نباید وزن زیر 50 کیلوگرم داشته باشد و سن فرد حداقل 18 سال و حداکثر 65 سال باشد و خانم ها می توانند سه نوبت در سال و آقایان چهار نوبت در سال مراجعه کرده و خون اهدا کنند.

,

 

,

کریمیان در ادامه با اشاره به امار و ارقامهای اهدای خون در استان کردستان، گفت: محمد طاهر تاجوانجی تاکنون 135 بار خون اهدا کرده و رکورددار اهدای خون در استان است. حسن جاهد هم با صدبار اهدای خون و 65 سال سن دیگر رکورددار اهدای خون در استان است و اکنون از اهدای خون بازنشسته شده است.

,

 

,

وی افزود: در بین بانوان نیز خانم رضیه عباسی با 40 بار اهدای خون رکورددار است و همچنین فرزام رحمانی 29 ساله با 20 بار ،رکورددار اهدای پلاکت به روش آفرزیس و با 34 بار، رکورددار اهدای ون به روش معمول است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه