اخبار داغ

تلنگری به وزیر راه و شهرسازی؛ ثروتهای عمومی کردستان را به تاراج ندهید

تلنگری به وزیر راه و شهرسازی؛ ثروتهای عمومی کردستان را به تاراج ندهید
اخیرا با توافق مسوولان محترم استان کردستان، تپه باستانی «کوچکه رش» سنندج را جهت احداث بنا و مستحدثات واگذار کرده اند که دادخواهی دلسوزان شهر سنندج و فعالین مدنی در جهت جلوگیری از این تصمیم هم ظاهرا بجایی نرسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مطابق اصل چهل و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کوهها و تپه ها جزء انفال و ثروت های عمومی است که در اختیار دولت بوده و بایستی دولت در حراست و صیانت از آنها از هر کوششی فروگذاری نکرده و بعنوان نماینده جامعه همواره حافظ و نگهدار این ثروت عمومی باشد. اراضی ملی و تپه ها و کوهها جزء اموال دولتی محسوب نشده و در نتیجه دولت در استفاده از این اموال دارای محدودیت های خاصی بوده و تبعا نه تنها دولت مجاز به هرگونه دخل و تصرفی در آن نیست، بلکه باید حافظ این اموال بوده و مانع جدی در مقابل هرگونه تعرض و تجاوز به اراضی ملی گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

 متاسفانه در سنوات گذشته پدیده های مجرمانه نوظهوری مانند کوه خواری، دریا خواری و زمین خواری بوجود آمده که هدف اصلی این جرایم سازمان یافته، تجاوز و تعرض به اراضی ملی و ثروتهای عمومی است که متاسفانه بعضا نیز این تجاوز آشکار با همراهی و یا سکوت معنادار متولیان مربوطه صورت گرفته است.

,

 

,

صرف نظر از نحوه اختلاف نظر فقهی در نوع مالکیت و مصرف انفال و ثروتهای عمومی، میتوان به ضرس قاطع گفت که اراضی ملی از جمله کوه ها و تپه ها متعلق به همه مردم بوده و دست درازی به آن تجاوز به حقوق و اموال عمومی تلقی می گردد.

,

 

,

متاسفانه مدتی است که بعناوین مختلف و توجیهات غیر منطقی و نامعقول، اشخاصی ذی نفوذ و بعضا نهادهای دولتی و عمومی به اراضی و تپه های داخل و حاشیه شهرهای استان کردستان و خصوصا شهر زیبا و دوست داشتنی سنندج تعرض و تجاوز کرده و شاهد برهم خوردن طبیعت زیبا و بکر منطقه شده و مستحدثاتی را در این اراضی ایجاد کرده اند.

,

 

,

برخی از این اراضی و ثپه ها علاوه بر اینکه جزیی از فرهنگ و تاریخ منطقه بوده و هستند، دارای نوعی علاقه مندی و تقدس در بین مردم بوده و حفظ هویت آن برای مردم بسیار مهم و ارزشمند بوده و این امر خواست قانونی و عرفی مردم است.

,

 

,

متاسفانه اراضی کوه ابیدر سنندج و تپه های باستانی داخل شهر سنندج هر از گاهی با چراغ سبز متولیان مربوطه، بدست منفعت طلبانی که دارای نفوذ و قدرت هستند تصرف و تخریب شده و بجای درخت و گل و گیاه، بناهای نامانوس ایجاد شده است که مردم سنندج نیز عملاً توان مقابله با این تعرض آشکار و غیر قانونی به ثروتهای عمومی شهرشان را نداشته و مسئولان نیز آنرا به سکوت و سکون برگزار می کنند.

,

 

,

اخیرا نیز با توافق مسوولان محترم، تپه باستانی «کوچکه رش» سنندج را جهت احداث بنا و مستحدثات واگذار کرده اند که دادخواهی دلسوزان شهر سنندج و فعالین مدنی در جهت جلوگیری از این تصمیم هم ظاهرا بجایی نرسیده است.

,

 

,

 وفق مصوبه جلسه بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال نود شش شورای عالی شهرسازی، هرگونه ساخت و ساز ساختمان بر روی تپه های داخل در محدوده قانونی و حریم شهر سنندج ممنوع شده و اداره کل راه و شهرسازی کردستان مکلف به بازنگری در مصوبه مورخه نهم خرداد ماه سال نود و چهار و تجدید نظر در سند پهنه بندی تپه های شهر سنندج شده است. این مصوبه از شورای عالی شهرسازی بعنوان بالاترین مرجع معماری و شهرسازی در ایران نشان از اهمیت حفظ وضعیت و هویت تاریخی و طبیعی تپه های داخل شهر سنندج بوده و لازم الاتباع است.تبعا هر گونه واگذاری این تپه ها تحت هر عنوانی و به هر شخص یا نهادی برای احداث ساختمان، تخلف بوده و حتی میتواند مشمول و مصداق عملی مجرمانه تلقی و مسببان آن نیز دارای مسولیت کیفری و حقوقی هستند.

,

 

,

شهر سنندج بعنوان مرکز استان کردستان و یکی از شهرهای مهم و استراتژیک ایران بلحاظ وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی فاقد فضای سبز مناسب بوده، علاوه بر اینکه وفق قانون حفظ کاربری فضای سبز،این تپه ها جزء اراضی با کاربری فضای سبز بوده و امکان تغییر کاربری آن تقریبا غیر ممکن ، نوعی تجاوز آشکار به حقوق ساکنان سنندج برای سلب حق استفاده مردم از فضای سالم و سبز این تپه ها بوده و سبب شدت غلظت هوا و آلوده تر شدن هوای شهر میگردد که متضرر اصلی این وضعیت مردم شهر و خصوصا کودکان معصوم آن بوده و قطعا مسببان آن نیز مدیران و مسوولان استان هستند.

,

 

,

 امید است که نمایندگان مجلس و مدیران و مسوولان دلسوز به خواست مردم سنندج توجه کرده و از این فاجعه جلوگیری نمایند.

,

 

,

حبیب الله مرادی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه