اخبار داغ

بحران خفته در سقف های نامطمئن / سکونت ۵۱ درصد ازسنندجی ها در محلات ناکارآمد و فرسوده

بحران خفته در سقف های نامطمئن / سکونت ۵۱ درصد ازسنندجی ها در محلات ناکارآمد و فرسوده
وجود بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کردستان و به ویژه در سنندج از چالش‌های اساسی این استان محسوب می‌شود و براساس آمارهای موجود بیش از ۵۱ درصد از مردم این استان در اینگونه مناطق زندگی می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، وجود بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کردستان و به ویژه در سنندج از چالش‌های اساسی این استان محسوب می‌شود و براساس آمارهای موجود بیش از 51 درصد از مردم این استان در اینگونه مناطق زندگی می کنند. این آمار ضرورت تأمل دراین موضوع را مهم تر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,


گسترش شهرنشینی و تمایل به زندگی در شهر، این کانون‌های بزرگ تجمع انسانی را مملو از ظرفیت‌ها و درعین حال چالش های جدیدی کرده است و برای داشتن یک زندگی بهتر و با رفاه بیشتر در جوامع امروزی، باید کمبودها و نیازهای مختلف در شهرها با برنامه ریزی اصولی رفع شوند.

,
,

 

,

, ,


بافت های فرسوده در کنار سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای کردستان، امروز از مهم‌ترین دغدغه ها و چالش‌های این استان محسوب می شود که حل و فصل آنها نیازمند تدابیر ویژه ای است. با وجود ارائه طرح‌های مختلف برای رفع مشکل بافت فرسوده سنندج، یک نگاه مشترک به همه آنها وجود دارد و آن نیز لزوم مشارکت مردمی است.

,
,

 

,

بافت فرسوده سنندج به‌صورت محدوده‌های متصل و یکپارچه، در مناطق شماره یک و 2 شهری در بخش مرکزی این شهر واقع شده است و بزرگ‌ترین بخش این محدوده در ناحیه 4 منطقه یک سنندج، میدان انقلاب اسلامی، محدوده بازار، محله‌های «سرتپوله»، «آقا زمان»، «چهارباغ»، «باشگاه افسران» و «ناوجار» واقع شده است که عمده آن بافت قدیمی شهر را دربرمی‌گیرد و آثار میراث فرهنگی متعددی دارد.

,

 

,

, ,


یکی از مشکلات بافت فرسوده سنندج، نداشتن استحکام و نیاز مبرم به بازسازی و مرمت است و باید با ارائه طرح‌های تشویقی از سوی دولت، مالکان این واحدها را به بهسازی ترغیب کرد.

,
,


بافت‌های فرسوده مرکزی سنندج

,
,


یک کارشناس حوزه شهری اظهارمی‌کند: بیشتر محله‌های مرکزی این شهر بیشترین آمار بافت فرسوده را دارند، اما به این نواحی توجه کافی نمی‌شود.

,
,


«فاتح کرمی» ادامه می‌دهد: بافت‌های فرسوده را بیشتر به‌عنوان یک ظرفیت درنظر می‌گیرند، اما هنوز این ظرفیت در استان و به‌ویژه سنندج مدیریت نشده است.

,
,


وی عنوان می‌کند: مدیریت بافت‌های فرسوده می‌تواند سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شود و با حمایت از مالکان بافت‌های فرسوده برای استفاده بهینه از این بافت‌ها بتوانیم شاهد توسعه در شهرهای استان باشیم.

,
,

 

,

 

,

, ,

 

,


کرمی اضافه می‌کند: بسیاری بر این باورند که بافت‌های قدیمی کمترین مقاومت را دارند، اما شاهد بودیم به دنبال بارش‌های چند روز گذشته در استان، برخی از بناهای تازه‌ساز که اصول سازه‌ای را رعایت نکرده بودند، دچار خسارت‌هایی شدند و این موضوع نشان می‌دهد بافت‌های فرسوده ازنظر مقاومت مشکلی ندارند و تنها باید آنها را مرمت کرد.

,
,

 

,

 

,

, ,

 

,

سکونت 51 درصد ازسنندجی ها در محلات ناکارآمد و فرسوده

,

 

,

وزیر راه و شهرسازی گفت: 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده و ناکارآمد ساکن هستند که در کردستان نیز این وضعیت وجود دارد به نحوی که 51 درصد مردم سنندج در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده ساکن هستند.

,

 

,

‌عباس آخوندی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری کردستان، اظهار کرد:استان کردستان موقعیت بسیار ممتازی دارد و باید از آن در جهت توسعه و آبادانی استان بهره گرفت.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه