اخبار داغ

شیخی در گفتگوی تفصیلی با دانا:

دست های پشت پرده ترکیه و عربستان در مشکلات اقتصادی اخیر/ سودی که مردم متوسط و ضعیف به جیب ثروتمندان می ریزند/ کمک 500 میلیون دلاری ایران به کشورهای غربی + فیلم

دست های پشت پرده ترکیه و عربستان در مشکلات اقتصادی اخیر/ سودی که مردم متوسط و ضعیف به جیب ثروتمندان می ریزند/ کمک 500 میلیون دلاری ایران به کشورهای غربی + فیلم
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با بیان اینکه ایران سالانه ۵۰۰ میلیون دلار حق عضویت به نهادهای بین المللی پرداخت می کند تأکید کرد: نهادهای گسترده ای در دنیا بود که ایران عضو آنهاست و برای ماندن در آنها مجبور است سالانه مبالغ کلانی پرداخت کند اما هرگاه از آنها کمک می خواهد آنها اعلام می‌کنند که ایران کشوری ثروتمند است زیر کمک این سازمان ها ندارد.
[

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص مشکلات اقتصادی پیش آمده در کشور و ریشه یابی این مشکلات اظهار داشت: توصیه ما این است که برای شرایط فعلی نباید واژه بحران را استفاده کرد چرا که حقیقتا اقتصاد اگرچه شرایط مطلوبی ندارد اما به مرحله بحرانی نرسیده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,

عدم تعادل در اقتصاد حاصل 5 سال بی تدبیری است

, عدم تعادل در اقتصاد حاصل 5 سال بی تدبیری است, عدم تعادل در اقتصاد حاصل 5 سال بی تدبیری است,

وی با بیان اینکه عدم تعادل شدیدی در بازار رخ داده است عنوان کرد: بی تدبیری هایی که از سوی دولت رخ داد، باعث شد این عدم تعادل به حال خود رها شود؛ اقتصاد امروز ما مانند فنری است که سال ها تحت تأثیر سیاست های غلط دولت کشیده شده و اکنون که رها شده است به حالت نوسان درآمده و پرتاب می شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه این تلاطم ایجاد شده در وضعیت اقتصاد باعث نا به سامانی در وضعیت بازار شده است عنوان کرد: پیش بینی می شود این موج بعد از مدت ها بخوابد و این عدم تعادل ها به خاطر رها شدن اقتصاد به وجود می آید و اگر کمی مدیریت به خرج بدهند می توانند به راحتی این تعادل را به بازار بازگردانند.

,

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: سنگ بنای اقتصاد ما درست گذاشته نشد و همانند یک خودرو که اگر در مسیر درستی قرار نگیرد هرچه زمان بگذرد از مسیر اصلی دورتر می شود؛ امروز اقتصاد ما در مسیری است که چون از ابتدا غلط بوده هرچه زمان می گذرد، فاصله آن با هدف اصلی هم بیشتر می شود.

,

شیخی با بیان اینکه روند اقتصاد در 5 سال گذشته به شدت منحرف شده است تصریح کرد: 5 سال قبل دولتی روی کار آمد که از یک سال قبل خود را با برنامه خاص مذاکره هسته ای معرفی کرد و در ادامه عنوان می کرد که تحریم ها را برداشته و بازار به یک گشایش زایدالوصفی می رسانم.

,

 

,

شرایط اقتصادی امروز نتیجه توقف در سمت عرضه و تقاضاست

, شرایط اقتصادی امروز نتیجه توقف در سمت عرضه و تقاضاست, شرایط اقتصادی امروز نتیجه توقف در سمت عرضه و تقاضاست,

وی ضمن اشاره به اینکه این دولت تمام مشکلات اقتصادی را در گروه مذاکره می دانست تصریح کرد: این نوع وعده ها انتظار زیادی را در بازار به وجود آورد و یک توقف اقتصادی در دو طرف عرضه و تقاضا به وجود آمد؛ به این شکل که در طرف تقاضا مردم با خود گفتند نخریم چون در آینده و بعد از مذاکرات به وفور کالاهای وارداتی و با کیفیت و با قیمت پایین در کشور پیدا می شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در طرف  عرضه هم دو جنبه رکود به وجود آمد یکی از سوی تولید کنندگان داخلی که با خود گمان کردند با وجود برجام، من می توانم مواد اولیه را ارزان تر وارد کنم و به همین جهت تولید خود را متوقف کردند؛ از طرف دیگر تولید کنندگان داخلی به خاطر نداشتن اطمینان به آینده که ناشی از ولنگاری سیاسی و واردات بی رویه بود، مطمئن شدند که کالاهای تولید شده آنها در رقابت با کالاهای خارجی شکست می خورد و خریداری نخواهد داشت؛ از همین جهت تولید نیز به شدت کاهش پیدا کرد.

,

تورم را به بهای رکود تک رقمی کردند و اکنون از دستشان در رفته است

, تورم را به بهای رکود تک رقمی کردند و اکنون از دستشان در رفته است, تورم را به بهای رکود تک رقمی کردند و اکنون از دستشان در رفته است,

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به رکود پیش آمده در دو طرف عرضه و تقاضا بیان داشت: تلاش دولت برای تک رقمی کردن تورم هم به افزایش رکود در سال های گذشته کمک کرد؛ در حقیقت تورم تک رقمی ناشی از تعادل در عرضه و تقاضا نبود و بلکه سوء تدبیر دولت و همچنین افزایش رکود در جامعه ناشی از این تورم تک رقمی شده بود.

,

شیخی در ادامه به توقف اقتصاد با راهبرد مذاکره اشاره کرد و گفت: دولت همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام و مذاکره با غرب چید و کل راهبرد دولت چیزی نبود جز مذاکره با 5+1 و از همین جهت تمام هم و غم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی دولت در این سالها صرف به نتیجه رسیدن برجام شده بود که متاسفانه با خوش خیالی و عدم صدف نیت این کارها پیش رفت.

,

وی با انتقاد از مدال دادن دولت به تیم مذاکره کننده گفت: دولت هر کجا گمان میکرد در مذاکرات موفق بوده است، به خود مدال داد و هرجا که به زعم خود به بن بست می رسید تقصیرات را متوجه نظام و ارکان دیگر در آن می کرد تا از این روش برای فرار از پاسخگویی استفاده کند؛ نکته جالب این بود که حتی چندین بار این تقصیرات را به طور غیر مستقیم می خواستند به گردن رهبر انقلاب بیندازند.

,

 

,

سیاست دولت وعده دادن به آینده است/ چرایی فرار دولت از پاسخگویی درباره عملکرد خود

, سیاست دولت وعده دادن به آینده است/ چرایی فرار دولت از پاسخگویی درباره عملکرد خود, سیاست دولت وعده دادن به آینده است/ چرایی فرار دولت از پاسخگویی درباره عملکرد خود,

این استاد دانشگاه همچنین گفت: به سیاست فرار به جلو از سوی دولت اشاره کرده و گفت: وقتی دولت درباره برنامه های خود صحبت می کند وعده های آینده را می دهند که وقتی به زمان تحقق ان وعده نزدیک شویم، دیگر از اذهان عمومی پاک شده و از همین جهت مردم آن وعده ها را فراموش می کنند. دولت هم در مرحله بعدی به جای آنکه از عملکرد گشذته صحبت کند، برای آینده وعده می دهد. از همین جهت می بینیم که دولت هیچگاه پاسخگوی فعالیت های خود نبوده است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه دولت یازدهم بزرگترین کلاه را بر سر مردم نهاد عنوان کرد: حدود 5 سال است که دولت بیت المال را خرج مذاکراتی کردند که نه تنها هیچ نتیجه ای نداشته بلکه بسیاری از دستاوردهای هسته ای کشور نیز از دست رفت؛ همین سفرهای معمولی که با هواپیما هر بار صورت می گرفت در کنار حق ماموریت های این افراد برای خارج از کشور خود هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرد.

,

شیخی با یادآوری صحبت های بخی مقامات دولتی مبنی بر اینکه دستاورد دولت از برجام تقریباً هیچ بود عنوان کرد: وضعیت ما بعد از مذاکرات از وضعیت قبلی هم به مراتب بدتر شد چرا که در دوره تحریم سازو کارهایی برای مقابله با تحریم ها در کشور صورت گرفت که می توانست تک های دشمن را در شرایط تحریم پاسخ بدهد که در این 5 سال سرگرمی دولت با مذاکرات، تمام این ساز و کارها از بین رفت.

,

وی با اشاره به اینکه یک راه تأمین ارز کشور صرافی های مجاز بود عنوان کرد: دولت در چند مرحله همه صرافی هایی که در دوران تحریم به تأمین ارز کشور کمک کرده بودند بست و تنها مسیر ورود پول نفت فروخته شده به کشور با این کار بسته شد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین بیان داشت: کنسرسیومی برای بیمه اتکایی کشتی ها در زمان تحریم در کشور شکل گرفته بود که دولت این کنسرسیوم را نیز منحل کرد و تحریم های کشتی رانی هدفمند تر شد؛ از طرف دیگر شاهد بودیم افرادی مانند رستم قاسمی که در دور زدن تحریم ها و فروش نفت ایران کمک می کردند در دولت کنار گذاشته شدند و سیاست های آنها در فروش نفت نادیده گرفته شد.

,

 

,

تحریم ها تنها چند درصد هزینه مراودات اقتصادی کشور را افزایش دادند

, تحریم ها تنها چند درصد هزینه مراودات اقتصادی کشور را افزایش دادند, تحریم ها تنها چند درصد هزینه مراودات اقتصادی کشور را افزایش دادند,

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: دیدن جلسه با کسانی که در پرونده تحریم ها خبره بودند گذاشتیم و حاصل این بود که تقریباً تحریم ها به جز بار روانی اثر آنچنانی بر اقتصاد کشور نخواهند گذاشت و تأثیر تحریم ها در نهایت این بوده است که بین  تا  درصد هزینه مراودات تجاری کشور را افزایش داده است.

,

شیخی بیان داشت: در مذاکرات دوره های قبلی همواره دیده بودیم که مسیر مذاکرات را ایران تعیین می کرد و ایران بود که تعیین کننده مذاکرات بود ولی بر خلاف هیأت مذاکره کننده قبلی بعد از کنفرانس آلماتی جریان مذاکرات تغییر کرد و وقتی یک هیأت سازشکار در ایران روی کار آمد عملاً مسیر مذاکرات تغییر کرد و امتیازهای بزرگ ما در مذاکرات از ما سلب شد.

,

وی با اشاره به اظهارات کلینتون مبنی بر سرمایه گذاری روی میانه رو ها در ایران تصریح کرد: سال هاست که برنامه آنها به این شکل است که آدم های خود را از میان ایرانیان بر می گزینند و روی آنها سرمایه گذاری کرده تا در نهایت برای دولت های آینده نیرو تربیت کرده باشند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: همین اتفاق در حال حاضر در عراق افتاده است و تکنوکرات هایی را برای آینده عراق تربیت کرده اند تا سکان این کشور را به دست کسانی بدهند که اهداف آنها را در کشور پیاده کنند. به همین راحتی بدون حتی شلیک شدن یک گلوله کل یک کشور در اختیار آمریکا قرار می گیرد. در ایران هم از پیش از انقلاب روی این افراد سرمایه گذاری شده و به همین دلیل است که اکثر اقتصاددانان در کشور ها دانش های غربی دارند.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افکار تیم اقتصادی فعلی دولت غربی است تشریح کرد: همه کسانی که اقتصاد را بر اساس شرایط بومی کشور مطرح و برنامه ریزی می کردند به خاطر ساختار شکن بودن از سیستم دولت حذف شدند؛ چنین اتفاقاتی از سوی غربی ها رصد می شد و وقتی این موارد را مشاهده کردند احساس پیروزی کرده و دولت را منفعل کردند.

,

 

,

امتیازاتی که ایران برای راضی کردن فرانسوی ها به آنها داد

, امتیازاتی که ایران برای راضی کردن فرانسوی ها به آنها داد, امتیازاتی که ایران برای راضی کردن فرانسوی ها به آنها داد,

شیخی در ادامه با اشاره به کارشکنی های ابتدایی مذاکرات از سوی فرانسه بیان داشت: احساس من این است که وزیر خارجه کشورمان به فرانسه امتیازاتی داد تا آنها راضی شدند چرا که ما در ابتدای مذاکرات شاهد بودیم فرانسه پلیس بد بود اما در نهایت قراردادهای مهمی با توتال، رنو، سیتروئن، پژو، ایرباس و ... بسته شد.

,

وی همچنین گفت: فابیوس که روزی خون های آلوده به ایران صادر کرده بود بعد از برجام که عملاً جز خفت و خاری چیزی برای کشور نداشت کاملاً با ایران موافق شده و حتی قراردادهای مهمی را با ایران به امضا رساند؛ در بندی از برجام آمده است که حتی اگر یکی از این کشورها با برجام مخالفت کند عملاً این تحریم ها باز می گردد و از همین رو ایران امتیازاتی را به فرانسه داد تا آنها را راضی کند.

,

 

,

لزوم محاکمه برخی مذاکره کنندگان در دستگاه قضایی به خاطر خسارت های وارد شده به کشور

, لزوم محاکمه برخی مذاکره کنندگان در دستگاه قضایی به خاطر خسارت های وارد شده به کشور, لزوم محاکمه برخی مذاکره کنندگان در دستگاه قضایی به خاطر خسارت های وارد شده به کشور,

این کارشناس مسائل اقتصادی با یادآوری عصبانیت چین و روسیه در برهه ای از مذاکرات از تصمیمات ایران گفت: لاوروف وزیر خارجه روسیه چندین بار به ایران هشدار داده بود که برخ یاز بند ها را امضا نکند اما در نهایت ظریف به نگرانی آنها توجهی نکرد؛ برجام خیانتی بود که در حق ملت انجام شد. دستگاه قوه قضاییه باید تیم مذاکره کننده را به خاطر نگرفتن تضمین و ضمانت اجرایی باید محاکمه کند.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت اساساً در برابر مشکلات اقتصادی و شرایطی که برجام برای کشور به وجود آورده پاسخگو نیست عنوان کرد: در شرایطی که دولتا پاسخگویی ندارد، می بینیم که دو سوم مجلس نیز نسبت به اقدامات حاشیه ساز دولت بی تفاوت بوده و حتی اعتراض هم نمی کنند.

,

 

,

نماینده‌ای که مصالح حزبی را بر مصالح مملکت ترجیح می دهد باید رد صلاحیت شود/ خیانتی بالاتر از ترجیح منافع حزبی به منافع شخصی نیست

, نماینده‌ای که مصالح حزبی را بر مصالح مملکت ترجیح می دهد باید رد صلاحیت شود/ خیانتی بالاتر از ترجیح منافع حزبی به منافع شخصی نیست, نماینده‌ای که مصالح حزبی را بر مصالح مملکت ترجیح می دهد باید رد صلاحیت شود/ خیانتی بالاتر از ترجیح منافع حزبی به منافع شخصی نیست,

شیخی در ادامه افزود: مجلسی ها چندین بار چند وزیر را برای استیضاح به مجلس دعوت کرده اند اما در ادامه عده ای امضاهای خود را پس گرفته و وقتی از آنها می پرسیم چرا این کار را انجام داده اید می گویند که ما منافع حزبی را بر منافع کشور و ملت ترجیح می دهیم و این استیضاح ها منافع حزبی ما را به خطر می اندازد.

,

وی با اشاره به عملکرد ضعیف مجلس شورای اسلامی در بهبود مشکلات مردم تأکید کرد: وظیفه شورای نگهبان است که اسامی نمایندگانی که حزبی عمل کرده‌اند را از لیست کاندیداهای تایید صلاحیت شده دور بعدی حذف کنند؛ خیانتی بالاتر از ترجیح منافع حزبی به منافع شخصی نیست و خیانت به ملت هم تلقی می شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه حقوق عمومی باید از حقوق خصوصی جدا شود عنوان کرد: کسی که حق عمومی را ضایع می کند قطعاً نباید حق خصوصی او را بر حق عمومی ارجح داد از همین رو باید اسامی همه کسانی که مرتکب جرمی شده اند فاش شود؛ در خطبه ای از نهچ البلاغه هم داریم که باید با کسانی که در زمین فساد اقتصادی می کنند برخورد جدی شده و آنها را از کار برکنار کرد.

,

این استاد دانشگاه همچنین گفت: باید با کسانی که به بیت المال دست درازی می کنند اشد مجازات را در نظر گرفت و با آنها در حد گناهشان برخورد کرد ما در نامه امیرالمومنین به مالک اشتر داریم که به مسائل اقتصادی به شکل ویژه رسیدگی کرده و با مفسدان فی الارض در مسائل اقتصادی به شکل جدی برخورد کنید.

,

 

,

مجازات های قوه قضاییه برای مفسدان اقتصادی بازدارنده نبود

, مجازات های قوه قضاییه برای مفسدان اقتصادی بازدارنده نبود, مجازات های قوه قضاییه برای مفسدان اقتصادی بازدارنده نبود,

شیخی با بیان اینکه در قوه قضائیه جدیت، واکنش سریع، ابهت و عزت از باب سختگیری با عوامل فساد را ندیده ایم عنوان کرد: اگر مجازات ها بازدارنده بود اکنون فساد تا این حد در کشور ریشه ندوانده بود کما اینکه در عربستان به خاطر دزدی دست دزد را قطع می کنند و میبینیم حتی درب مغازه‌ها هم که باز باشد کسی دزدی نمی‌کند.

,

وی در ادامه گفت: بر اساس آیات قرآن باید مفسدان اقتصادی که مصداق مفسد فی الارض هستند جلوی مردم شلاق خورده و عذاب شوند تا این مکافات اثر بازدارنده داشته باشد. اگر این کار عبرت آمیز انجام شود حجم جرم بسیار کاهش پیدا می کند.

,

 

,

هنوز وضعیت اقتصاد بحرانی نشده است/ چاپ بدون پشتوانه اسکناس کار دست دولت داد

, هنوز وضعیت اقتصاد بحرانی نشده است/ چاپ بدون پشتوانه اسکناس کار دست دولت داد, هنوز وضعیت اقتصاد بحرانی نشده است/ چاپ بدون پشتوانه اسکناس کار دست دولت داد,

این استاد دانشگاه همچنین بیان داشت: علایم بحرانی شدن اقتصاد بر اساس تعریف دنیا مواردی است که خوشبختانه اقتصاد کشور به آن مرحله نرسیده است به عنوان مثال یک علامت از کار افتادن کل اقتصاد کشور است و یا اینکه کشور نتواند مایحتاج ضروری خود را به دست بیاورد و یا اینکه نرخ بیکاری به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در شش دهه گذشته به صورت مستمر رشد نقدینگی داشته ایم تصریح کرد: از آنجاییکه اقتصاد کشور ما یک اقتصاد وابسته به نفت است هرچه به فروش برسانیم به عنوان درامد ارزی کشور وارد کشور می شود که بانک مرکزی به ازای آن ریال منتشر می کند.

,

شیخی در ادامه افزود: این خلق پول در حالی است که هیچ کالایی تولید نشده و یا زحمت خاصی برای آن کشیده نشده است و سال به سال ضریب نقدینگی نسبت به اقتصاد حجیم تر می شود که تا حدی این مساله طبیعی است.

,

وی عنوان کرد: هرچند به خاطر تحریم های سوییفت دلار هم وارد کشور نمی شد و تنها به ازای دلاری که در حساب بانک مرکزی در خارج از کشور است پول چاپ شده و این چاپ اسکناس بی پشتوانه کار دست دولت داد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: در ماه های گذشته تقاضا برای دلار افزایش یافت و پیش بینی میشد که بانک مرکزی این حجم از دلار را در اختیار نداشته باشد که وارد بازار کند و در نهایت بازار سیاه دلار در کشور ایجاد شد.

,

 

,

حجم نقدینگی 5 برابر شده اما این پول وارد تولید نشده است

, حجم نقدینگی 5 برابر شده اما این پول وارد تولید نشده است, حجم نقدینگی 5 برابر شده اما این پول وارد تولید نشده است,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حجم نقدینگی در پنج سال گذشته به بیش از 4 تا 5برابر رسیده است تشریح کرد: این حجم از پول در کنار افزایش سرعت گردش پول مشکلات زیادی به وجود آورده است. به عبارت دیگر هم پایه پولی ما افزایش پیدا کرده و هم ضریب فزاینده مبادلات پولی بالا رفته است که در نهایت منجر به بالا رفتن حجم نقدینگی در کشور شده است.

,

شیخی در ادامه تأکید کرد: نسبت حجم نقدینگی به تولید ناخالص ملی در ژاپن یک است یعنی به ازای هر یک واحد کالا یک واحد پول وجود دارد اما این عدد در ایران نیم است که یعنی حجم نقدینگی در کشور ما آن چنان نگران کننده نیست و به همین جهت است که می گوییم نباید از لفظ بحران برای اقتصاد استفاده کنیم.

, شیخی در ادامه تأکید کرد: نسبت حجم نقدینگی به تولید ناخالص ملی در ژاپن یک است یعنی به ازای هر یک واحد کالا یک واحد پول وجود دارد اما این عدد در ایران نیم است که یعنی حجم نقدینگی در کشور ما آن چنان نگران کننده نیست و, به همین جهت است که می گوییم نباید از لفظ بحران برای اقتصاد استفاده کنیم.,

وی با بیان اینکه علاوه بر حجم نقدینگی این نکته هم مهم است که این حجم از نقدینگی در کجا قرار دارد تصریح کرد مسلما این حجم از نقدینگی در اختیار تولید قرار نگرفته است چرا که امروز تولید کنندگان زیر ظرفیت تولید خود کار می کند و بسیاری است بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده‌اند بسیاری از این تولیدکنندگان توانست توسعه سازوکار تولید خود را ندارد.

, با بیان اینکه علاوه بر حجم نقدینگی این نکته هم مهم است که این حجم از نقدینگی در کجا قرار دارد تصریح کرد مسلما این حجم از نقدینگی در اختیار تولید قرار نگرفته است چرا که امروز تولید کنندگان زیر ظرفیت تولید خود کار می کند و بسیاری است بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده‌اند بسیاری از این تولیدکنندگان توانست توسعه سازوکار تولید خود را ندارد.,

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن انتقاد از اینکه وام های بانکی در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار نمی گیرد تأکید کرد  متأسفانه حجم انبوهی از نقدینگی در اختیار عده ای سفته باز قرار گرفته است و در حساب افراد مختلف در بانک ها قرار گرفته است؛ این حجم از نقدینگی در دست افرادی است که جزء مرفهین جامعه به شمار می رود متاسفانه سیستم بانک های ما غیر اسلامی و در این شرایط میبینیم که مرفهین جامعه روز به روز پولدار تر و قشر مستضعف روز به روز فقیرتر می شوند.

, انتقاد از اینکه وام های بانکی در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار نمی گیرد تأکید کرد, متأسفانه حجم انبوهی از نقدینگی در اختیار عده ای سفته باز قرار گرفته است و در حساب افراد مختلف در بانک ها قرار گرفته است, این حجم از نقدینگی در دست افرادی است که جزء مرفهین جامعه به شمار می رود متاسفانه سیستم بانک های ما غیر اسلامی و در این شرایط میبینیم که مرفهین جامعه روز به روز پولدار تر و قشر مستضعف روز به روز فقیرتر می شوند, .,

 

,

با وجود فعالیت 22 هزار موسسه خیریه همچنان فقر در کشور بیشتر و بیشتر می‌شود

, با وجود فعالیت 22 هزار موسسه خیریه همچنان فقر در کشور بیشتر و بیشتر می‌شود, با وجود فعالیت 22 هزار موسسه خیریه همچنان فقر در کشور بیشتر و بیشتر می‌شود, با وجود فعالیت 22 هزار موسسه خیریه همچنان فقر در کشور بیشتر و بیشتر می‌شود,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیش از ۱۵ نهاد در کشور برای محرومیت تلاش می کنند عنوان کرد: شاهد هستیم محرومیت در کشور ما بسیار زیاد است  در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار موسسه خیریه در کشور وجود دارد که به مردم مستضعف رسیدگی می کنند اما با این حال با وجود سازوکارهای اقتصادی که دولت برای اداره امور کشور به کار می‌برد  عملاً کار این موسسه های خیریه دیده نمی شود.

,

شیخی ضمن تاکید بر اینکه یکی از مشکلات امروز وجود این حجم از نقدینگی در اختیار عده ای محدود است خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود کمتر از ۱۰ درصد از افراد جامعه بیشتر از ۷۰% از ثروت ملی را در اختیار خود دارند و این یعنی نابرابری اقتصادی که با اساس انقلاب اسلامی مغایرت دارد.

,

 

,

70 درصد از حجم نقدینگی در اختیار کمتر از 10 درصد از جامعه است

, 70 درصد از حجم نقدینگی در اختیار کمتر از 10 درصد از جامعه است, 70 درصد از حجم نقدینگی در اختیار کمتر از 10 درصد از جامعه است,

وی در ادامه افزود:  مشکل دیگری که برای اقتصاد کشور به وجود آمده این است که این ۱۰ درصد سرمایه خود را وارد بازار تولید نکرده اند و عمدتا کار آنها دلالی،  واردات،  سفته بازی و…  است.  متاسفانه عده‌ای از این ۱۰ درصد سرمایه خود را وارد زیبا کرده اند یعنی پول خود را به دیگران قرض داده و در نهایت با سود تحویل می گیرند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به اینکه اقتصاد ما اقتصاد بیماری است عنوان کرد: متاسفانه این ده درصد کاری به سیاست های نظام ندارند یعنی خود را تابع سیاست های ابلاغی اقتصادی  در کشور نمی دانند؛  حرکات اقتصادی این افراد بر اساس مصالح اقتصادی خودشان بوده مصالح اقتصادی نظام را در نظر نمی‌گیرند.

,

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: ۱۰ درصد پولدار در جامعه به مثابه دولتی در دل دولت عمل می کنند یعنی با وارد کردن سرمایه خود به هر بخشی می می‌توانند از دولت بالاتر عمل کنند و مشکلات اقتصادی برای کشور به وجود بیاورند.  این افراد می توانند در سایه نبود نظارت بخش هایی از اقتصاد را فلج کنند و یا یک کالا را از بازار خارج و یا به بازار وارد کنند.

,

شیخی همچنین گفت: کافی است این افراد  یک بازار را تخلیه کنند آنگاه مشکلات به دیگر بازارها نیز سرایت می‌کند به عنوان مثال وقتی بازار را از سکه و دلار تخلیه کنند قیمت همه کالاهای اساسی مردم در بازارهای دیگر بالاتر می رود و فشار اصلی بر دوش مردم مستضعف و ضعیف می افتد.

,

وی با اشاره به مدیریت ضعیف دولت در کنترل بازار تاکید کرد:  وقتی تلنگری به بازار داده میشود این ده درصد در جامعه تلاش می‌کنند قدرت خرید خود را حفظ کنند از همین رو سرمایه خودرو وارد یک بازار کرده و آن بازار را تخلیه میکند تا بتوانند با قیمتی که خودشان میخواهند آن کالا را به فروش برسانند تا سرمایه قبلیشان ارزش خود را از دست ندهد.

,

 

,

دست های پشت پرده ترکیه و عربستان در مشکلات اقتصادی اخیر

, دست های پشت پرده ترکیه و عربستان در مشکلات اقتصادی اخیر, دست های پشت پرده ترکیه و عربستان در مشکلات اقتصادی اخیر,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود برخی از ثروتمندان وابستگی‌های به غرب دارند و یا اینکه مورد نفوذ دشمنان قرار می گیرند؛  از همین رو با هماهنگی کشورهای غربی به ویژه آمریکا اختلالاتی در بازار به وجود می آورند تا فشار اقتصادی بر مردم افزایش پیدا کند و از نظام ناامید شوند؛ در همین راستا شاهد بودیم عده‌ای از سوی عربستان و ترکیه در ایران اسیر شده بودند تا سکه و دلار بازار را خریداری کنند و همین مسئله اختلالات زیادی در این دو بازار به وجود آورد.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ثروتمندان به دنبال کالاهایی می روند که قدرت نقدشوندگی بالایی دارند یادآور شد:  اکنون دیگر همگان می دانند کالاهایی مانند سکه،  طلا،  ارز،  خودرو،  مسکن و …  جزء کالاهایی هستند  که به دلیل شرایط خاص کشور افت قیمت ندارند ارزش خود را همگام با تورم و شرایط اقتصادی حفظ می کننداز همین جهت ثروتمندان مایه خود را در این مسیرها به کار می گیرند کالاها خصوصیاتی دارند به عنوان مثال علاوه بر نقدشوندگی بر مشتری هستند،  فساد ناپذیر هستند،  سریال هستند،  از دوام بالایی برخوردار هستند در موقعیت مکانی در حفظ ارزش آنها کمک می کند.

, …  , , .,

شیخی همچنین گفت: اگر مشکل نقدینگی در کشور حل شود می توان گفت ۹۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور نیز حل می شود چرا که کشور ما یک کشور بسیار غنی و ثروتمند است در دنیا کمتر کشوری است که صاحب منابع غنی نفت و گاز خواننده ایران باشد و همچنین از معادنی مانند معادن ایران برخوردار باشد.

,

 

,

حق عضویت 500 میلیون دلاری ایران در نهادهای بین المللی

, حق عضویت 500 میلیون دلاری ایران در نهادهای بین المللی, حق عضویت 500 میلیون دلاری ایران در نهادهای بین المللی,

وی با بیان اینکه ایران سالانه ۵۰۰ میلیون دلار حق عضویت به نهادهای بین المللی پرداخت می کند تأکید کرد:  نهادهای گسترده ای در دنیا بود که ایران عضو آنهاست و برای ماندن در آنها مجبور است سالانه مبالغ کلانی پرداخت کند اما هرگاه از آنها کمک می خواهد آنها اعلام می‌کنند که ایران کشوری ثروتمند است زیر کمک این سازمان ها ندارد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: متاسفانه های مردمی به کشورهای حامی مقاومت مانند سوریه و فلسطین  در کشور ما بسیار برجسته شده مردم گمان می کنند آنها با کمک به این کشورها ضایع شده است اما حقیقت این است که کمک به این کشورها بسیار کمتر از حق عضویت ایران  در این نهاد های بین المللی با این تفاوت که ما با سینه در سوریه و فلسطین دیگر هزینه جنگ در کشور را نمی پردازیم  ما این نهاد های بین المللی در مواقع به ایران کمک نمی‌کنند.

,

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه اعضای اوپک کشورهای فقیری نیستند گفت نهادهای بین المللی علی‌رغم دریافت این مبلغ از حق عضویت از ایران وقتی به آنها پیشنهاد داده می‌شود که در ایران سرمایه‌گذاری کنند اعلام می‌کنند که ایران نیازی به این سرمایه گذاری ندارد و این سرمایه برای کشورهای فقیر مانند کشورهای آفریقایی لازم است.

,

 

,

کمک مالی اجباری ایران به کشورهایی که غرب تشخیص می‌دهد

, کمک مالی اجباری ایران به کشورهایی که غرب تشخیص می‌دهد, کمک مالی اجباری ایران به کشورهایی که غرب تشخیص می‌دهد,

شیخی خاطرنشان کرد: نکته جالب این است که کشورهای عضو اوپک صندوقی برای کمک به کشورهای مستضعف دارند و سالانه مبالغی است فروش نفت خود را از طریق اوپک به کشورهای مستضعف می رساند که این کشورها عمدتاً کشورهای آفریقایی است  هیچکس نسبت به پرداخت این مبالغ کلان اعتراضی نمی کند؛  چراکه دشمن سرمایه گذاری زیادی  بر روی تغییر تفکرات عمومی مردم انجام داده و می توان گفت هیچ یک از مردم از چنین کمک های اجباری ایران به سایر کشورها خبر ندارند اما نسبت به کمک های ایران به کشورهای فلسطین و سوریه اعتراض می کنند.

,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  چگونه می توان این حجم از نقدینگی رامهارکرد گفت:  اگر از روز اول دولت فکری به حال تلاطم های پولی می کرد  و نقدینگی را در حفره ای مانند تولید میریختیم پول وارد بخش حقیقی اقتصاد می‌شد و تولید را رونق می بخشید.  اگر چنین اتفاقی می افتاد الان کشور ما بهشت برین بود و نه تنها از تحریم ها متضرر نمی شد بلکه می توانستیم کشورهای دیگر را تحریم کنیم.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم افزایش صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد:  اگر این حجم از نقدینگی وارد تولید شده بود می توانستیم بسیاری از کالاهایی که امروز از خارج وارد کشور می شود را خودمان تولید کنیم؛  مدیریت غلط اقتصادی دولت  این حجم از نقدینگی را به سمت بازارهای دیگر کشور تولید داخلی را زمین زد.

,

 

,

سیاست های غلط اقتصادی در 5 سال گذشته کشور را به این روز انداخت

, سیاست های غلط اقتصادی در 5 سال گذشته کشور را به این روز انداخت, سیاست های غلط اقتصادی در 5 سال گذشته کشور را به این روز انداخت,

این استاد دانشگاه ضمن برشمردن برخی از سیاست های غلط اقتصادی دولت یادآور شد: پیش فروش سکه،  سایه نرخ سودهای بانکی، واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری،  چاپ اسکناس بدون پشتواانه دلار در کشور و... از جمله سیاست های غلط اقتصادی دولت در ۵ سال گذشته بودند که امروز به اوج خود رسیده است.

,

شیخی با طرح این سوال که این حجم از نقدینگی کجا رفته است تأکید کرد:  به دلیل الکترونیکی شدن بانک ها و همچنین عدم گرایش مردم به حمل پول نقد امروز شاهد هستیم که حتی مردم برای خرید یک کالای دم دستی از عابر بانک خود استفاده می کنند و در واقع پول را از حساب به حساب دیگر منتقل می کند از این جهت با  قاطعیت می توان گفت  بیش از ۹۶ درصد است حجم نقدینگی در اختیار بانک ها و در حساب های مردم قرار دارد.

,

وی در ادامه افزود: شبکه بانکی به جای آنکه این پول را در سیستم تولید تزریق کند آن را وارد بخش های غیر حقیقی اقتصاد کرده است به عبارت دیگر بانک‌ها وظیفه اصلی خود که هدایت نقدینگی به سمت تولید است را به خوبی انجام نداده اند و این پول در چرخش افتاده و هر لحظه موجی را در بازار ایجاد می‌کند.

,

 

,

96 درصد نقدینگی در اختیار بانک‌ها و در چرخه غیر تولیدی است

, 96 درصد نقدینگی در اختیار بانک‌ها و در چرخه غیر تولیدی است, 96 درصد نقدینگی در اختیار بانک‌ها و در چرخه غیر تولیدی است,

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به حباب قیمت ها در کشور تأکید کرد:  در حاشیه  ایجاد این حباب،  سود های حاشیه ای زیادی در کشور به وجود می آید که این سودها مبالغ کلانی را از جیب قشر متوسط و ضعیف به جیب مرفهین جامعه تزریق می کند و از همین رو امروز روز ثروتمندتر می‌شوند  و به عبارت دیگر حفظ قدرت خرید و ارزش سرمایه  مرفهین به قیمت خالی شدن جیب بخش عظیمی از جامعه تمام میشود.

,

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: این حاشیه سود باعث می شود درآمد های حقیقی به درآمدهای غیر حقیقی تبدیل شود و به طور مستقیم فاصله طبقاتی را نیز افزایش می دهد و از همین رو مردم عادی احساس می‌کنند که به آنها ظلم شده است.  اگرچه مربعی سود خود را می برند اما عامل اصلی جرقه زننده در بازار است یعنی کسی که اولین بار در بازار تلاطم ایجاد می کند.

,

شیخی با اشاره به سیاست‌های غلط دولت در چند ماه گذشته همچنین گفت:  نرخ سودهای بانکی که امروز به سپرده ها تعلق می گیرد کاملاً شبه ربوی است؛  یعنی در اقتصاد اسلامی گرفتن سود به خاطر پول که وارد فعالیت اقتصادی نشده است حرام بوده و بانک ها این اقدام را انجام می دهند.

,

وی بیان داشت: بانکداری اسلامی یعنی اینکه سپرده های مردم وارد بخش های حقیقی اقتصاد  شوند و سود حاصل از آن کار تولیدی هر چقدر که بود میان سپرده‌گذاران توزیع شود اما این موضوع سودهای تضمینی و تعیینی که هنگام سپرده گذاری به سپرده گذاران وعده داده میشود بسیار فاصله دارد.

,

 

,

سودی که مردم متوسط و ضعیف به جیب ثروتمندان می ریزند

, سودی که مردم متوسط و ضعیف به جیب ثروتمندان می ریزند, سودی که مردم متوسط و ضعیف به جیب ثروتمندان می ریزند,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود:  شبکه بانکی باید این پول را وارد تولید می‌کرد اما به جرات می توان گفت عامل  اصلی این خرابی در اقتصاد سیستم بانکی غیر اسلامی در کشور نرخ سودهای بانکی بالای است که بانکها به سپرده گذاران خود می دهند؛  چراکه بانک ها برای پرداخت این نرخ سود مجبور هستند وارد کارهای غیرتولیدی  مانند سفته بازی،  خرید و فروش،  دلالی و غیره شوند.  در جریانات اخیر شنیده شد یک بانک  بیش از ۴۰۰۰۰۰ مسکن خریداری کرده و به فروش نرسانده است؛ یا دو بانک خصوصی دیگر  سپرده های مردم را تبدیل به سکه و ارز کرده‌اند تا بتوانند سود بالاتری به سپرده گذاران خود بدهند.

,

این استاد دانشگاه با انتقاد از خصوصی شدن بانک ها عنوان کرد:  خصوصی سازی بانک ها یک امر کاملاً غیر شرعی و بدون پشتوانه منطقی است؛  در کشور ما به جای آنکه بخش های دیگر اقتصاد شکل خصوصی به خود بگیرند و بانک ها دولتی باشند روند برعکس شده است؛  یعنی بانک ها را خصوصی کرده اما دولت از بخش های دیگر اقتصاد خارج نمی شود.

,

شیخی در ادامه  افزود:  طبیعی است که بخش خصوصی به دنبال سود بیشتر خود برود و کسب این سود در بخش های غیر بانکی موجب رقابت سالم می شود اما در بانک ها پول‌ها را از فضاهای کسب و کار سالم خارج می کند و بخش های غیر حقیقی اقتصاد گسترش می یابد.  اگر بانک ها منافع  نظام را پیگیری کند قطع نمی توانند پاسخگویی انتظارات سپرده گذاران خود باشند؛  در هیچ کجای دنیا بانکها خصوصی نیستند.

,

وی همچنین گفت:  دادن مجوز بانک خصوصی کاری خلاف شرع بوده؛ چراکه این موضوع کاملا یک حق عمومی نمی‌توان حق عمومی را  به بخش خصوصی واگذار کرد چرا که این کار امری غیر عقلایی است.  و انتظار ما از اول ما این است که وارد این مسئله شده و تکلیف را برای همه روشن کنند.  علما باید مرکز موضوع شناسی فقهی خود را فعال کند تا بتوانند فتوای موضوعی و تخصصی بدهند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تصریح کرد شبکه بانکی پول را وارد مسیرهای  حقیقی نکرده است  و عده ای محدود که سیاست‌های غلط غرب را در کشور پیاده می‌کنند هدایت جریان نقدینگی در کشور را به دست گرفته اند  که اگر هدایت نقدینگی به دست دولت و بانک مرکزی نیفتد می‌تواند وضعیت بدی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.

,

 

,

مسئولانی که از مشکلات معیشتی مردم جیبشان پر شد

, مسئولانی که از مشکلات معیشتی مردم جیبشان پر شد, مسئولانی که از مشکلات معیشتی مردم جیبشان پر شد,

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدایت این نقدینگی باگرا دادن از سوی عده ای در دولت همراه شده است یا خیر تأکید کرد:  متاسفانه بخش هایی از دولت همدرد مشکلات اقتصادی اخیر دخالت داشته‌اند و بازار سیاه به راه انداختند؛ به عنوان مثال در بحث واردات خودرو نقش یکی از نزدیکان دولت کاملاً مشخص شده است و یا طبق گفته قوه قضاییه معاون ارزی بانک مرکزی که یکی از نزدیکان تیم مذاکره کننده هم بوده است در ماجراهای اخیر دخالت مستقیم داشته؛ یا حتی برخی وابستگان یا نزدیکان دولت با داشتن رانت اطلاعاتی تمام سرمایه خود را وارد بازار مسکن، ارز، سکه و … کرده‌اند که به مشکلات اقتصادی دامن زده شد.

,

شیخی در پایان تصریح کرد:  نقش قوه قضاییه در اینجا مشخص می شود که آیا می تواند احکام صریح و قاطعی برای برخورد با این افراد که پشتوانه قدرت نیز دارند به کار گیرد یا خیر.  باید همه کسانی که  به خاطر نزدیکی با دولت و برخورداری از  رانت اطلاعاتی توانسته اند ثروت کلانی به دست بیاورند و یا در بازار ایجاد اخلال کنند در اسرع وقت محاکمه و مجازات شدیدتری نسبت به بقیه برای آنها اعمال شود تا دیگر کسی جرئت  سوء استفاده از موقعیت ما مال خود را نداشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه