اخبار داغ

نمای بزرگترین موقوفه سنندج ، بر پیشانی محله «آغه زمان» با 610 رقبه/مسجدی که مدرسه علوم دینی است

نمای بزرگترین موقوفه سنندج ، بر پیشانی محله «آغه زمان» با 610 رقبه/مسجدی که مدرسه علوم دینی است
مساجد به عنوان پایگاه دینی و سیاسی مسلمانان در صدر اسلام همواره از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند، از این رو در منطقه کردستان نیز مردم به خاطر دیانت و خدا پرستی و انجام فعالیت های دینی اقدام به احداث مسجد کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مساجد به عنوان پایگاه دینی و سیاسی مسلمانان در صدر اسلام همواره از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند، از این رو در منطقه کردستان نیز مردم به خاطر دیانت و خدا پرستی و انجام فعالیت های دینی اقدام به احداث مسجد کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

 

,

بر اساس آمارهای موجود از مجموع 57 هزار مکان مذهبی در سطح کشور سه هزار مکان آن در کردستان واقع شده و از این تعداد نیز دو هزار و 94 مورد آن مسجد است.

,

 

,

, ,

 

,

اکثر مساجد استان کردستان دارای نقشه چهار گوش و ارتفاعات بلند که از سنگ و آجر و چوب ساخته شده و اکثر نمای بیرونی آن ها دارای کاشی کاری های زیبا به سبک مساجد شهرهای اصفهان و شیراز است.

,

 

,


  «آغه زمان» از محله های قدیمی شهر سنندج است که از نظر موقعیت جغرافیایی مابین خیابان های انقلاب و فردوسی و بلوار کردستان و بلوار بعثت قرار دارد که با ساخت خیابان نمکی در دوره معاصر به 2 قسمت آغه زمان جنوبی و شمالی تقسیم شده است.

,
,

 

,

, ,

 

,


محله آغه زمان به واسطه نوع فرهنگ و بافت اجتماعی آن دارای ویژگی های معماری و شهرسازی مختص به خود بوده، به طوری که کوچه های پر پیچ و خم و تنگ آن با ارتفاع زیاد و خانه های کاهگلی و بافت قدیمی مشرف بر آن بافت بسیار زیبایی را به وجود آورده که یک بافت قدیمی و منحصر به فرد است و انسان را برای لحظاتی از ازدحام ترافیک و جمعیت مرکز شهر دور می کند.

,
,

 

,


از ویژگی های ممتاز محله قدیمی و تاریخی «آغه زمان» نماهای کاهگلی مرتفع بناها و ترکیب آن با سر درب های زیبای ورودی منازل است.

,
,

 

,

, ,

 

,


    گاه آجرکاری در بافت قدیمی منازل منحصر به فرد، حکایت از ذوق، سلیقه و هنرنمایی معمار آن ها دارد که می توان به سردر منزل قطبی، سردر منزل محمدی، سردر منزل عباسی، سردر منزل وزیری که به عنوان جداره درون بافت زیبایی خاصی به این محله بخشیده است، اشاره کرد.

,
,

 

,


مسجد شیخ محمد سنندج یکی از بزرگترین موقوفات این شهر است که دارای 610 رقبه است و در دل بافت تاریخی این شهر قرار دارد.

,
,

 

,


اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در تور رسانه ای که به مناسبت روز خبرنگار در سنندج برگزار شد خبرنگاران را به بازدید از این موقوفه دعوت کرد.

,
,

 

,

, ,

 

,


ماموستا ادریس هنرور مسئول اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج اظهار کرد: مسجد حاج شیخ محمد با 870 هزار متر مربع مساحت که با عنوان بزرگترین موقوفه استان کردستان شناخته می شود نیز در داخل همین محله قدیمی و با صفای شهر سنندج جای گرفته است.

,
,

 

,


این موقوفه بزرگ دارای 610 رقبه با کاربری های مسکونی، تجاری و اداری است و درآمد این رقبات برابر نیات واقف و برای هزینه های روزانه مسجد، تعمیر، مرمت و بازسازی آن هزینه خواهد شد

,
,

 

,


وی گفت: این مسجد را می توان مسجد مدرسه دانست، چون بخشی از آن، حجره طلاب علوم دینی است و بخش جنوبی نیز صحن اصلی مسجد محسوب می شود.

,
,

 

,

, ,

 

,


وی یادآور شد: شهرک ارشاد، شهرک اتوبوسرانی، اداره تعاون روستایی، زندان مرکزی، مجتمع ایثار و بخشی از بلوار دکتر حسینی از جمله رقبات این موقوفه هستند.

,
,

 

,


وی تاکید کرد: رقبات عرصه مسکونی در اختیار خود مالک قرار دارد اما سالانه مبلغی به عنوان اجاره به اداره اوقاف پرداخت می کنند که برابر نیات واقف هزینه می شود.

,
,

 

,

 

,

, ,


معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان کردستان هم در مسجد شیخ محمد و در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته بیش از ۳ هزار سند اجاره رقبه های استان تنظیم شد و ۲۱۷ رقبه هم شناسایی شده که امسال اسناد اجاره آنها منعقد خواهد شد.

,
,

 

,


مهدی سلیمانی عنوان کرد: اطلاعات توصیفی ومکانی ۴ هزار و ۱۵۱ رقبه هم سال گذشته در استان برداشت شد و امسال هم قرار است این اقدام درارتباط با ۳ هزار رقبه انجام شود.

,
,

 

,


وی اظهارداشت: بالغ بر ۳ هزار متر مربع از بقاع متبرکه و ۳ هزار مسجد هم دراستان ساخت جدید، تعمیر و بازسازی شدند.

,
,

 

,

 

,

شریف توحیدی مقدم یکی از اعضای هیئت امنای این مسجد و مدرس حوزه اظهار کرد: 50 نفر از جوانان شهرهای مختلف استان و همچنین چند نفر از استان های جنوبی کشور در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند که 42 نفر از آنها در این مکان اسکان داده شده است و مابقی هم مربوط به شهر سنندج هستند که رفت و آمد دارند و تحصیل می کنند.

,

 

,


وی گفت: این مسجد در گذشته های دور هم محل تدریس و طلاب بوده است و فردی به نام شیخ محمد در این مسجد مشغول به تدریس بود که از همان زمان این مسجد را با نام وی می شناسند.

,
,

 

,


وی یادآور شد: حجره موجود در داخل این مسجد که با عنوان مکان تحصیل طلاب مورد استفاده قرار می گرفت، 45 متر بود که پس از مرمت و بازسازی هم اکنون به ساختمانی با 100 متر مساحت در 2 طبقه تبدیل شده است.

,
,

 

,


ماموستا هنرور گفت: ماهانه 250 هزار تومان از محل نیات موقوفه حاج شیخ محمد در اختیار هیات امنای مسجد برای هزینه نیازی های ضروری این طلاب از جمله خورد و خوراک آنان قرار می گیرد.

,
,

 

,


حجت الاسلام میثم عباسپور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: مسجد حاج شیخ محمد بزرگترین موقوفه در شهرستان سنندج که ۶۱۰ رقبه دارد.

,
,

 

,


وی افزود: عواید مسجد شیخ محمد هم براساس نیت واقف صرف هزینه های مسجد و مدرسه علوم دینی آن می شود .

,
,

 

,


حجت الاسلام عباسپور اظهار داشت: مجوز شرعی نداریم که درآمد موقوفات را در جایی به غیر از نیت واقفین هزینه کنیم و ما مسئولان اوقاف نیز طبق نیت و اقف عمل می کنیم.

,
,

 

,

, ,

 

,


وی افزود: مردم استان مطمئن باشند هیچ مبلغی از درآمد موقوفات از استان خارج نشده و نخواهد شد.

,
,

 

,


این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت وقف اظهار داشت: وقف سنت حسنه و سیره رسول الله است و همه مسلمانان باید در جهت ترویج این سنت حسنه وقف در جامعه تلاش کنیم.

,
,

 

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه