اخبار داغ

از هر ۱۰۰ لرستانی یک نفر عضو فعال کتابخانه است/ وقتی کتابخوانی دغدغه هیچ کس نیست!

از هر ۱۰۰ لرستانی یک نفر عضو فعال کتابخانه است/ وقتی کتابخوانی دغدغه هیچ کس نیست!
اهمیت کتاب و کتابخوانی از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌گردد و تا آخرین مراحل و عالیترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می‌کند، پدران و مادران باید عادت کتابخوانی را در فرزندان خود بوجود بیاورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

 

,

در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مساله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند.

,

 

,

کتاب، موضوع بسیار مهمى است، اما وضع کنونى کتاب در کشور، متناسب با شأن، سابقه و داعیه فرهنگى ایران و هدف هاى ترسیم شده براى جمهورى اسلامى نیست. کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان ها کمک می کند تا میراث فرهنگی و ارزش های دینی وتاریخی خود را بشناسد و به آن ارج نهند.

,

 

,

, ,

 

,  ,

به ازای هر 100 نفر باید هشت مترمربع فضای کتابخانه ای در کشور وجود داشته باشد

, به ازای هر 100 نفر باید هشت مترمربع فضای کتابخانه ای در کشور وجود داشته باشد,

براساس استاندارد تعیین شده به ازای هر 100 نفر باید هشت مترمربع فضای کتابخانه ای در کشور وجود داشته باشد و برای رسیدن به این میانگین به اعتبارات دولتی و عمرانی و نیز ایجاد کتابخانه های جدید از جمله کتابخانه های مرکزی نیاز است.   

, براساس استاندارد تعیین شده به ازای هر 100 نفر باید هشت مترمربع فضای کتابخانه ای در کشور وجود داشته باشد و برای رسیدن به این میانگین به اعتبارات دولتی و عمرانی و نیز ایجاد کتابخانه های جدید از جمله کتابخانه های مرکزی نیاز است.,

 

,

نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک نهادی غیردولتی است و این نهاد با کمکهای مردمی، دولت و دستگاههای مختلف اداره می شود و برای جلب کمک های خیرین نیز در امر ساخت کتابخانه و اهدای کتاب، سازمانی در این نهاد تعریف و فعال شده است.   

, نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک نهادی غیردولتی است و این نهاد با کمکهای مردمی، دولت و دستگاههای مختلف اداره می شود و برای جلب کمک های خیرین نیز در امر ساخت کتابخانه و اهدای کتاب، سازمانی در این نهاد تعریف و فعال شده است.,

 

,

, ,

 

,  ,

کاهش تعداد اعضای فعال و ساعات مطالعه در کتابخانه ها

, کاهش تعداد اعضای فعال و ساعات مطالعه در کتابخانه ها, کاهش تعداد اعضای فعال و ساعات مطالعه در کتابخانه ها,

فرشته طهماسبی با بیان اینکه منابع در آمدی نهاد کتابخانه های عمومی از دو بخش حق عضویت اعضا و همچنین کمک خیرین است افزود: مردم در بحث وقف و امور خیریه متأسقانه دید محدودی دارند و وقف را فقط محدود به ساخت کتابخانه، مسجد و بیمارستان می دانند در حالی که امور خیریه در بخش کتاب و کتابخوانی می تواند اثرات به مراتب مفیدتری در جامعه داشته باشد و برای فرهنگسازی، تبلیغات و اطلاع رسانی در این حوزه نیاز به کمک و حمایت اصحاب رسانه و خبرنگاران داریم.

,

 

,

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان با تأکید بر اینکه بر اساس استانداردهای موجود به ازای هر 20هزار نفر جمعیت باید یک کتابخانه فعال وجود داشته باشد تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به تعداد کتابخانه های عمومی موجود در استان از میانگین و استانداردهای کشوری فاصله زیادی داریم و همین امر باعث شده با افت شدید تعداد اعضای فعال و همچنین کاهش ساعات مطالعه در کتابخانه ها مواجه شویم.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: بر اساس استاندارد از هر صد نفر شهروند ایرانی باید  30 نفر عضو فعال کتابخانه باشند که متأسفانه این آمار در لرستان 2 درصد اعلام شده یعنی از هر صد نفر شهروند لرستانی تنها 2 نفر در کتابخانه های این استان عضویت فعال دارد.

,

 

,

طهماسبی با تأکید بر اینکه به دنبال مقایسه وضعیت کنونی با استانداردها و معیارهای جهانی نیستیم خاطر نشان کرد: وضعیت استان از نظر سرانه فضای مطالعه و کتابخانه ای و همچنین ساعات مطالعه حتی نسبت به استان های هم تراز و همجوار نیز در وضعیت نامطلوبی به سر می بریم و به معنای دقیق تر در هر شهرستان یک کتابخانه تعطیل یا در حال تعطیل شدن داریم.

,

 

,

, ,

 

,

وجود 15 پروژه نیمه تمام کتابخانه های در استان

, وجود 15 پروژه نیمه تمام کتابخانه های در استان,

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه از وجود 15 پروژه نیمه تمام کتابخانه ای در استان خبر داد و گفت: بیشتر این پروژه ها بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و عمر کلنگ زنی و آغاز به کار برخی از این پروژه ها از 10 سال نیز عبور کرده است.

,

 

,

وی با اشاره به وضعیت حال حاضر کتابخانه المهدی خرم آباد اظهار داشت: این کتابخانه که توسط اداره کل ارشاد اسلامی استان ساخته شده است با زیربنای 800متر مربع در سال 87 تحویل نهاد کتابخانه های عمومی استان شد که به دلیل مشکلات و نواقص فنی متعدد در سال 94 تخلیه شد.

,

 

,

طهماسبی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به نظر شورای فنی استان به دنبال مقاوم سازی و رفع ایرادات این پروژه هستیم و با دستور استاندار قرار است شورای فنی استان این پروژه را بررسی و پس از اعلام نظر این شورا با متخلفان برخورد شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه وظیفه نهاد کتابخانه های عمومی تجهیز و نگهداری از کتابخانه هاست و نه کتابخانه سازی اظهار داشت: نبود فضای مناسب و جدید در حوزه کتاب و کتابخوانی باعث شده برای جذب نیروهای جدید و متخصص در این حوزه با مشکل مواجه شویم و این در حالی است که در حال حاضر با کمبود نیروی متخصص کتابداری رو به هستیم.

,

 

,

این مقام مسئول همچنین گفت: اگر پروژه های نیمه تمام موجود در استان تکمیل و به بهره برداری برسند می توانیم نیروهای جدید با تخصص کتابداری جذب و در هر شهرستان باتوجه به نیاز به کار گیریم.

,

 

,

, ,

 

,

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان د ر خصوص تخصیص نیم درصد از بودجه شهرداری برای حوزه کتاب عنوان کرد: با توجه به اینکه سابقه کار در شورای شهر را نیز دارم از مشکلات مالی شهرداری اطلاع کامل دارم، شهرداری در حال حاضر حقوق چند ماهه معوق شده پرسنل خود را نتوانسته است تأمین کند و در شرایط امروز که مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند ترجیح داده شد با تعامل و همراهی به این موضوع نگاه کنیم اما با این حال قرار است خزانه داری کل از محل مالیات بر ارزش افزوده سهم کتابخانه های عمومی را برداشت و به حساب این نهاد واریز کند.

,

 

,

وی در خصوص وضعیت کتابخانه عمومی 17 شهریور نیز گفت: این کتابخانه در حال حاضر دایر است و جزء مکان هایی است که از سال 84 توسط اداره کل آموزش و پرورش در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی استان قرار داده است و فعلا برنامه ای برای جا به جایی آن نداریم.

,

 

,

, ,

 

,

 

,  ,

تغییر اقلیم و اعتبارات قطره چکانی علت تأخیر در تکمیل کتابخانه مرکزی خرم آباد

, تغییر اقلیم و اعتبارات قطره چکانی علت تأخیر در تکمیل کتابخانه مرکزی خرم آباد,

فرشته طهماسبی همچنین با اشاره به وضعیت کنونی کتابخانه مرکزی شهرستان خرم آباد گفت: یکی از دلایلی که پیمانکار این طرح برای تعلل در تکمیل و بهره برداری آن عنوان کرده تغییر اقلیم است.

,

 

,

وی افزود: پیمانکار این طرح مدعی است این ساختمان برای آب و هوای معتدل طراحی شده است اما اکنون و با گذشت چندین سال از  عمر این پروژه شاهد تغییر آب و هوایی قابل توجهی هستیم که با این شرایط باید در موارد فنی و اصولی ساختمان تجدید نظر شود که این امر پروسه ای زمان بر است.

,

 

,

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تکمیل و بهره برداری از این پروژه را گامی بسیار مهم در افزایش سرانه کتابخانه در استان دانست و خاطر نشان کرد: تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی همچنین باعث افزایش ساعات مطالعه در استان می شود چرا که بسیاری از اعضای فعال کتابخانه ها در سالهای اخیر به دلیل آنچه نبود فضای مناسب برای مطالعه بوده است از عضویت در کتابخانه ها کناره گیری کرده اند و کمتر به کتابخانه ها مراجعه می کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: از مسئولان ارشد و اهالی رسانه استان تقاضا داریم برای تخصیص اعتبار و تکمیل این پروژه تلاش بیشتری داشته باشند چرا که اهالی رسانه با تبلیغات و برجسته سازی اهمیت مطالعه در جامعه و گوشزد کردن آن می توانند نقش بسزایی برای اختصاص اعتبارات لازم به این پروژه داشته باشند.

,

 

,

به نظر می رسد زمان آن رسیده که مسئولان ارشد استانی و کشوری با نگاهی واقع بینانه تر به موضوع پروژه کتابخانه مرکزی و اهمیت تکمیل آن تلاش کنند با تزریق اعتبارات مورد نیاز به این پروژه برای آماده سازی آن تلاش کنند.پروژه ای که قدمت کلنگ زنی آن به آستانه 18 سالگی رسیده و وجود این پروژه های نیمه کاره با عمر طولانی در شهر اندک اندک نماد توسعه نیافتگی شهر خرمآباد می شوند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه