اخبار داغ

با حضور روسای جمهور پنج کشور:

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امروز پس از 21 سال گفت‌وگو و بدون مباحث تحدید حدود بستر و زیربستر و تعیین خطوط مرزی در آکتائوی قزاقستان به امضای روسای جمهور پنج کشور ساحلی رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری فارس، 21 سال گفت‌وگو برای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر، چهار نشست در سطح سران و پنجاه و دو نشست گروه کاری برای تدوین این کنوانسیون بعدازظهر امروز (یکشنبه) 21 مرداد ماه 1397 با پنجمین نشست سران در بندر آکتائو قزاقستان بالاخره پایان یافت و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در 24 ماده به امضای سران پنج کشور ساحلی دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

, ,

 

,

حسن روحانی، ولادیمیر پوتین،‌ نورسلطان نظربایف، الهام علی‌اف و قربانقلی بردی‌ محمداف روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان امروز (یکشنبه) 21 مرداد ماه 1397 در پنجمین اجلاس سران خزر در بندر آکتائو قزاقستان کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا و شش موافقتنامه و پروتکل دیگر مربوط به این بزرگترین دریاچه جهان با حضور آنها امضا شد. (متن کامل کنوانسیون مزبور در اینجا     قابل دسترسی است.)

,  , ,

 

,

, ,

 

,

موافقتنامه‌ حمل و نقل بین کشورهای ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی خزر درباره همکاری‌های تجاری و اقتصادی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحل دریای خزر شش موافقتنامه‌ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد.

,

دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

,

 657 کیلومتر ساحل این دریا متعلق به ایران است و 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان و 3220 کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.

,

گروه کاری برای تدوین این سند در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور در سال 1996 تشکیل شد و از آن زمان تاکنون 52 اجلاس برگزار و کشورهای ساحلی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، تعیین رژیم حقوقی خزر را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

,

 

,

, ,

 

,

* ظریف: تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده

,

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شنبه 20 مرداد ماه در نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر طی سخنانی گفت:‌در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست‌ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و ۶ موافقتنامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امضای کنوانسیون رژیم حقوقی را گام بسیار مهم و حائز اهمیتی خواند که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌خصوص خاتمه می‌بخشد.

,
,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری به شمار می‌رود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: نظر به اینکه در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده و به موافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است؛ امیدوارم کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی کنند.

,
,

ظریف عنوان کرد: جای خرسندی است که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق نظر دارند.

,

*روحانی: خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر 5 کشور بعداً تعیین خواهد شد

,

حسن روحانی رئیس جمهور امروز (یکشنبه) قبل از ترک تهران در جمع خبرنگاران اجلاس قزاقستان را یکی از اجلاس‌های بسیار مهم درباره خزر دانست و خاطرنشان کرد: دلیل آن اصول مادری است که در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر بحث و بررسی می‌شود و در این کنوانسیون نکات بسیار مهمی وجود دارد.

,

رئیس جمهور ادامه داد: در این کنوانسیون تصریح می‌شود که همه مسایل حقوقی دریای خزر تنها با اتفاق نظر 5 کشور عملی و اجرایی است که این نکته بسیار مهم و اساسی است و کاملاً رژیم حقوقی این دریا را از کنوانسیون دریاها جدا می‌کند.

,

 

,

, ,

 

,

روحانی اظهار داشت: همچنین این کنوانسیون رفت و آمد کشتی‌های نظامی خارجی را در این دریا کاملاً ممنوع می‌کند و این اهمیت بسیاری از لحاظ امنیت ملی کشورهای حاشیه خزر دارد.

,

رئیس جمهور افزود: در این کنوانسیون روشن می‌شود که خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر 5 کشور بعداً تعیین خواهد شد؛ البته راجع به خطوط مبدأ نکاتی در این کنوانسیون آمده و مخصوصاً در یک بند آمده که شرایط ساحل بعضی از کشورها به گونه‌ای است که نیازمند مقرراتی ویژه است و این به ساحل دریای خزر اشاره می‌کند که این ماده برای ما بسیار اهمیت دارد اما در عین حال خط مبدأ هنوز در این کنوانسیون روشن نیست و در موافقتنامه‌های بعدی باید روشن شود.

,

روحانی با اشاره به اینکه حدود بستر و زیر بستر هم در این موافقتنامه روشن نمی‌شود و تعیین آن به آینده واگذار می شود و این یکی از مسایلی بوده که حدود 22 سال است راجع به دریای خزر بین این 5 کشور مذاکره می‌شود، تصریح کرد: برخی مسائل حل و فصل شده و برخی از مسائل باقی مانده است و این دو مسأله یکی خطوط مبدأ و دیگری حدود بستر و زیربستر همچنان برای موافقتنامه‌های بعدی باقی می‌ماند.

,

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این کنوانسیون دریای سرزمینی مشخص می‌شود، گفت: مناطق انحصاری ماهیگیری و رفت و آمد کشتی‌ها مشخص می‌شود و در مجموع کنوانسیون با اهمیتی است که یک قدم ما را پیش می‌برد، گر چه هنوز مسائل بسیار مهمی برای آینده باقی می‌ماند.

,

روحانی اظهار داشت: علاوه بر این سند مهم و مادر، چندین سند دیگر هم در این سفر امضاء می‌شود که مربوط به تجارت و اقتصاد، حمل و نقل و مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته، همکاری‌های نهادهای مرزبانی بین کشورهای ساحلی است.

,

به گزارش فارس، تصمیم گیری درباره امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بدون پرداختن به بحث تحدید حدود و تعیین خطوط مبدا در اجلاس وزرای خارجه پنج کشور در دو سال پیش حاصل و پروسه‌های داخلی آن طی و در نهایت مورد توافق پنج کشور ساحلی قرار گرفت.

,

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیش از این در اجلاس پاییز در مسکو اعلام کرد که اختلافات درباره رژیم حقوقی خزر حل شده و سند نهایی آن در اجلاس قزاقستان بین رهبران کشورهای ساحلی امضا می‌شود.

,

براساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، این دریا خاص پنج کشور ساحلی می‌شود و هیچ کشور غیرساحلی حق حضور و تصمیم‌گیری و دریانوردی و کشتیرانی (اعم از تجاری، نظامی، گردشگری و ...) در این دریا را ندارد و دریانوردی و کشتیرانی مختص پنج کشور و با پرچم آنهاست.

,

کشورهای ساحلی در این کنوانسیون تعهد کرده‌اند که قلمرو (خاک، فضا و دریا) را در اختیار کشورهای دیگر برای حمله به کشورهای ساحلی خزر قرار ندهند و احداث پایگاه خارجی در خزر ممنوع خواهد بود.

,

*تدوین کنوانسیون به شش زبان

,

این کنوانسیون به شش زبان شامل پنج زبان پنج کشور ساحلی (فارسی، قزاقی، روسی، آذری، ترکمنی) به اضافه زبان انگلیسی تدوین شده و در زمان بروز اختلاف یا مشکلی، مرجع نسخه انگلیسی این کنوانسیون است.

,

با توجه به اینکه همه توافقنامه‌های مربوط به خزر براساس اتفاق آراء است هیچ یک از پنج کشور بعد از تأیید و تصویب نهایی حق خروج از آن را ندارند.

,

 

,

, ,

 

,

از دیروز (شنبه) 20 مرداد ماه اظهارنظرهایی درباره نشست آکتائو و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در برخی محافل و رسانه‌ها مطرح شد که در این زمینه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه این گمانه زنی‌ها و اظهارات مطرح شده را به هیچ وجه صحیح ندانست و گفت:کنوانسیونی که امروز به امضاء سران ۵ کشور ساحلی خزر می رسد چارچوب‌های کلی همکاری‌ها و اصول اساسی مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می‌کند و با توجه به خاص بودن این دریاچه بزرگ، رژیم حقوقی خاصی فارغ از کنوانسیون‌های موجود تدوین و اجرا خواهد شد. 

,

قاسمی همچنین گمانه زنی‌ها در خصوص پرداختن این کنوانسیون به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آن را رد کرد و افزود: موضوع تقسیم خزر بین کشورها و تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست؛ چرا که سواحل خزر از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که نیازمند گفتگوهای کارشناسی بیشتر است که امیدواریم در آینده با تفاهم و توافق هر ۵ کشور نتایج مطلوب حاصل شود. 

,

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: از دستاوردهای این کنوانسیون این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیر نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و ۵ کشور هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند. 

,

وی در پایان تاکید کرد: امضاء این کنوانسیون که سندی راهبردی برای همکاری‌های کشورهای خزر است، این منطقه را به قطب دیگری از همکاری‌های منطقه‌ای در جهت صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت کشورهای عضو تبدیل خواهد کرد.

,

ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این زمینه در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد عنوان کرد که کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر دارای یک مقدمه و 24 ماده است که برخی از آنها بندهای متعددی دارد و در خصوص همه‌ چیز بحث می‌شود که همه این موارد قانونمند خواهد شد که از جمله آنها بحث کشتیرانی، ماهیگیری، محیط زیست، تحقیقات و پژوهش، امنیت، حوادث غیرمترقبه، عبور کشتی‌های جنگی، موافقتنامه‌های امنیتی و همچنین قاچاق انسان و مواد مخدر است.

,

به گزارش فارس، نشست سران کشورهای ساحلی خزر نخستین بار به پیشنهاد «صفر مراد نیازف» رئیس جمهور وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و با حضور روسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ماه 1381 در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار  شد و تهران نیز 24 مهر ماه 1386 میزبان دور دوم این نشست بود.

,

سومین نشست روسای کشورهای ساحلی دریای خزر در 27 آبان 1389 (18 نوامبر 2010) در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، برگزار و موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین کشورهای ساحلی دریای خزر در این نشست به امضای روسای جمهور پنج کشور ساحلی رسید.

,

آستاراخان روسیه نیز هفتم مهر ماه 1393 میزبان چهارمین نشست سران خزر با حضور روسای جمهور روسیه، ایران، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه