اخبار داغ

بازار سیاه کود شیمیایی/ پتروشیمی ها حاضر نیستند کود شیمیایی به دولت دهند

بازار سیاه کود شیمیایی/ پتروشیمی ها حاضر نیستند کود شیمیایی به دولت دهند
کود اوره یکی از نهاده های استراتژیک مورد نیاز کشاورزان است که در داخل کشور تولید می شود ، اما هم اکنون یک ماه است که این کود در کشور کمیاب شده و بازار سیاه در توزیع آن ایجاد شده و با قیمت دو برابری در بازار آزاد به فروش می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، در این باره گفتگویی با چند تن از کشاورزان و مسئولین داشتیم و نظر آنها را در این باره جویا شدیم.
اصغر پناهی یکی از کشاورزان بهاری است او در گفتگو با خبرنگار ما گفت: الان حدودا یک ماه است که با کمبود کود اوره مواجه شده ایم و الان دقیقا زمان استفاده کشاورزان از این کود است ، اما وقتی برای دریافت کود مراجعه می کنیم می گویند که کود نداریم و از آن موقع تا الان بازار سیاه درست شده و دو برابر قیمت فعلی خرید و فروش می شود.
پناهی به بارگیری کود اوره در مغازه ها و فروشگاه های آزاد سطح شهر اشاره کرد و گفت: اگر کود کم است چرا می بینیم که هر روز با تریلی و کامیون کود به فروشگاه های آزاد بارگیری می شود و در این فروشگاه ها هم با دو برابر قیمت کود به فروش می رسد.
وی ادامه داد: قیمت کود اوره 38 هزار و پانصد تومان بود اما الان قیمتش تا 80 هزار تومان هم رسیده است. ما قبلا از تعاونی سیب زمینی کاران یا شرکت تعاونی می گرفتیم اما الان مجبوریم به صورت آزاد کود مورد نیاز خودمان را تهیه کنیم.
وزیری یکی دیگر از کشاورزان بهار است که به قیمت پایین سیب زمینی اشاره کرد و گفت: الان قیمت هر کیلو سیب زمینی 300 الی 400 تومان است این در صورتی است که یک بطری آب معدنی 1000 تومان است، یعنی این همه کود و آب و زحمت ما از یک بطری آب معدنی هم ارزشش کمتر است، با این اوضاع بد قیمت ها حالا باید کود اوره را با دو برابر قیمت هم خریداری کنیم.
وی ادامه داد: این قیمت ها برای کشاورزان واقعا مشکل ساز است. هر سال این موقع ما نیاز به کود اوره داریم ولی الان می گویند که کود اوره کم شده و باید از بازار آزاد با دو برابر قیمت کود تهیه کنیم.
وزیری گفت: پتروشیمی به دولت به طور قطره چکانی کود می دهد ولی از طرف دیگر به طور انبوه همین کود را به بازار آزاد می فرستند.
در ادامه گفتگویی با هوشنگ کرمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار داشتیم.وی در این باره گفت: بازار کود هم مانند بقیه اقلام مصرفی مقداری متلاطم است و بر سر افزایش قیمت آن بحث بود ، اما مقاومت جهاد کشاورزی باعث شد که قیمت ها ثابت بماند ، اما از نظر میزان کود موجود در کشور کمی به مشکل برخورده ایم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در شهرستان محصولی نداریم که نیاز به کود داشته باشیم گفت: ما نیاز چندانی در شهرستان به کود نداریم و عمده نیاز ما در امسال برای کشت پاییزه گندم است و تلاشمان را می کنیم که تا آن موقع کود مورد نیاز کشاورزان تامین شود.
کرمی همچنین گفت: اکثر متقاضیان کود ، کشاورزانی هستند که در سایر استان های اطراف کشت کرده اند و می خواهند از اینجا سهمیه بگیرند که در دیگر استان ها استفاده کنند و ما در اینجا نیاز چندانی به کود نداریم.
کرمی در پاسخ به علت کمبود کود در سراسر کشور گفت: پتروشیمی ها مواد اولیه اشان ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد و خواستار افزایش قیمت بوده اند ، اما نامه وزارت خانه آمده که قیمت ها نباید افزایش یابد و باید با همان قیمت قبلی توزیع شود.
در ادامه با صاحی ، مسئول بازرگانی شرکت خدمات حمایتی استان همدان گفتگو داشتیم. این شرکت یک شرکت دولتی و زیر نظر جهاد کشاورزی است و تعملش با با جهاد استان بر روی سهمیه و توزیع کود و نهاده های دامی می باشد. صاحی درباره کمبود کود اوره گفت: الان سه الی چهار سال است که کود اوره با قیمت 38 هزار و پانصد تومان توزیع می شود، اما امسال در مورد قیمت بحث پیش آمده و باعث کمبود کود در کشور شده است.
صاحی ادامه داد: الان مدت بیست روز الی یک ماه است که با کمبود کود مواجهیم و پتروشیمی ها به دولت کود نمی دهند و می خواهند که قیمت بالاتر برود و دولت نیز زیر بار افزایش قیمت نمی رود و می گوید کود باید با همان قیمت قبلی توزیع شود و همین باعث شده که پتروشیمی ها به طور قطره چکانی کود به دولت بدهند و همین باعث شده با قیمت دولتی کود کم شود ، اما در بازار آزاد رونق بگیرد و با دو برابر قیمت به فروش برسد.
صاحی در مورد طریقه دستیابی به بازار آزاد کود گفت: عامل توزیع کود و نهاده های کشارزی در بین کشاورزان شرکت خدمات حمایتی و جهاد است ، اما عده ای به طور آزاد از طریق بورس اقدام به خرید می کنند و نظارتی هم بر آن نیست و همین باعث ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت آزاد کود در بازار شده است.
صاحی در پایان گفت: این وضعیت باید سر و سامان پیدا کند. یا قیمت ها بالا برود یا پتروشیمی با دولت همراهی کند.
به گزارش خبرنگار بهارانه امروز که با نوسان قیمت ها در کشور مواجه هستیم گویا بیشترین فشار بر روی کشاورز و تولید کننده است. کشاورزی که وقت و سرمایه خود را برای تولید محصول با کیفیت می گذارد و با نوسان قیمت ها و با بی تدبیری مجبور است کود مورد نیاز خود را با قیمت بالا تهیه کند که حاصل دسترنجش از بین نرود بیشترین ضرر را می کنند و این در صورتی است که قیمت محصولات سر زمین بسیار پایین بوده و کشاورزان برای تامین دستمزد کارگر نیز دچار مشکل هستند، حال تاوان بی تدبیری در حل مشکل بین دولت و پتروشیمی را نیز همین کشاورز باید بدهد.
رفع چنین مشکلی تصمیم سریع دولتمردان را می طلبد تا با توافق لازم کمترین فشار به کشاورز وارد شود.
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه