اخبار داغ

صنعت ماهی خشک ارثیه آبا و اجدادی در جنوب کشور/ ریز ماهی متوتا رکن اصلی سبد غذای ساحل نشینان

صنعت ماهی خشک ارثیه آبا و اجدادی در جنوب کشور/ ریز ماهی متوتا رکن اصلی سبد غذای ساحل نشینان
ریز ماهی متوتا یکی از ماهی های خوشمزه و منحصر به فرد جنوب کشور بوده که علاوه بر اینکه در سبد مصرفی خانواده های جنوب وجود دارد خشک شده آن به صورت چیپس به کشور های مختلف از جمله چین و تایلند نیز صادر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان با دارا بودن بیش از یک هزار کیلومتر نوار ساحلی و همجواری با دو دریا بزرگ خلیج فارس و عمان باعث شده امرار معاش اکثر ساحل نشینان از دریا صورت پذیرد و نعمت های موجود در آن جز لاینفک زندگی آنها باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

 از دیرباز معیشت مردم این دیار برگرفته از دریا بوده و شغل صیادی نسل به نسل از آبا و اجدادشان به مردمان خونگرم هرمزگانی رسیده تا با صید انواع ماهی و میگو از دریای بیکران روزی حلال بر سر سفره خود ببرند.

,

در گذشته که دسترسی به امکانات و وسایل سرمایشی و نگهداری ماهی ها به صورت پیشرفته وجود نداشت؛ صیادان ساحل نشین هرمزگان برای جلوگیری از فساد ماهی ها و ذخیره سازی آن را به صورت خشک شده نگهداری می کردند.

,

یکی از ماهی های خوشمزه و منحصر به فرد جنوب کشور ریز ماهی متو یا متوتا از دسته ساردین است  که در گذشته صنعت خشک کردن آن رواج داشته و همچنان به قوت خود ادامه می دهد.

,

, ,

متوتا از جمله آبزیانی است که در نزدیکی ساحل و در قسمت های کم عمق دریا زندگی می کند و در استان های جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران بی شماری دارد و  شهرستان های پارسیان، بندرلنگه، قشم، جاسک، بندرعباس از عمده مناطق صید این ماهی ریز در هرمزگان است.

,

ریز ماهی متو دارای روشی متفاوت پرساین دوقایقی برای صید است به طوری که دوقایق در کنار یکدیگر به صیادی می پردازند که نمونه سنتی این روش در سالیان گذشته با قایق های پارویی در نزدیکی ساحل بوده که گروه های 12 نفزه با تناژ بالا صید می شد و قدمت آن به حدود 80 تا 70 سال قبل باز می گردد.

,

دریادلان جنوب ماهی های متو را بعد از صید روی ساحل شنی و ماسه ای ریخته تا ماهی ها در آن آرام گیرند و با تابش نور مستقیم خورشید به مدت 10 روز کاملا خشک شود.

,

در طول خشک کردن این ماهی های ریز بوی نامطبوعی منطقه را فرا می گیرد اما با وجود بوی بد دارای خواص فراوانی بوده و ساحل نشینان هرمزگان برای جلوگیری از نسل انقراض این ماهی تنها در فصل های مشخصی که معمولا پاییز است به صید آن می پردازند.

,

, ,

بیشترین کاربرد ماهی متو در مصارف خوراکی بوده و در صنعت پرورش مرغ ، دامداری،  برای درست کردن مهیاوه، موارد بهداشتی و آرایشی تهیه کود های کشاورزی و .... نیز استفاده می شود.

,

ماهی متو علاوه بر اینکه در سبد مصرفی خانواده های جنوب وجود دارد خشک شده آن و به صورت چیپس به کشور های مختلف از جمله چین و تایلند نیز صادر می شود.

,

این ماهی بی نظیر خوراک اصلی اکثر ماهی بوده و کمبود این نوع ماهی باعث انقراض ماهی های دیگر می شود به همین دلیل هر ساله صید ماهی متو کاهش می یابد.

,

اکثر صیادان جنوبی دغدغه نبود کارخانه های مجهز برای خشک کردن این نوع ماهی ها را  دارند و روش سنتی خشک کردن این ریز ماهی علاوه بر بوی بد آن که منطقه را فرا می گیرد از نظر بهداشتی نیز اشکال دارد.

,

امید است که مسئولان استان با توجه به گستردگی صنعت ماهی خشک در هرمزگان از این صنعت حمایت کنند تا با فر آوری این محصول در استان زمینه اشتغال نیز برای جوانان ایجاد شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه