اخبار داغ

رئیس کمیته امنیت آب مجلس در گفت و گو با دانا عنوان کرد

فشار اسرائیل به آذربایجان برای سرمایه گذاری در "خزر"/ هیچ کشوری مجاز به استقرار نیروی نظامی در خزر نیست/ عملیات اکتشاف نفت توسط ایران در عمیق ترین نقطه خزر

فشار اسرائیل به آذربایجان برای سرمایه گذاری در "خزر"/ هیچ کشوری مجاز به استقرار نیروی نظامی در خزر نیست/ عملیات اکتشاف نفت توسط ایران در عمیق ترین نقطه خزر
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موقعیت استراتژیک و ژئوپلوتیک دریاچه خزر گفت: با توافقاتی که تا کنون انجام شده است، هیچ کشور خارجی اجازه ورود و استقرار نیروی نظامی-امنیتی به دریاچه خزر را ندارد.
[

ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اهمیت بالای دریای خزر اظهار داشت: خزر یکی از بزرگ ترین دریاچه های جهان است که به 5 کشور ساحلی متصل است و این 5 کشور از منابع زیربستر و همچنین بستر و ماهی گیری و حمل و نقل دریایی استفاده می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: دریای خزر در بحث زیربستر دارای نفت فراوانی است و همچنین در بحث ماهیگیری هم جزو یکی از دریاچه های بزرگ است که در صید و ماهیگیری نقش بسیار موثری در اقتصادی این 5 کشور دارد.

,

 

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: از طرفی هم این دریا بعد از فروپاشی شوروی سابق از نظر استراتژیک نقش موثری در هم بستگی 5 کشور در حوزه دریانوردی و انتقال کالا از طریق کشتی های کوچک و متوسط دارد.

,

 

,

حسن بیگی خاطر نشان کرد: رودخانه ولگا روسیه با حدود 2700 میلیارد متر کعب آب وارد خزر می شود، خود همین موضوع باعث شده است که آب این دریاچه نسبت به دریاهای آزاد شیرین تر باشد و لذا می تواند بستر و محل بسیار خوبی برای پرورش بعضی از ماهی ها مثل ماهی های خاویاری باشد و درآمد بسیار بالایی هم دارد.

,

 

,

وی بیان داشت: دریاچه خزر به لحاظ شرایط ژئوپلوتیک به گونه ای است که این 5 کشور را به هم وابسته کرده است و با توجه به نعمات فراوانی که این دریاچه دارد باعث شده است که وحدت و همبستگی این 5 کشور بیش از پیش شود.

,

 

,

ایران نقطه اتصال آب های گرم به خلیج فارس است

, ایران نقطه اتصال آب های گرم به خلیج فارس است,

نماینده مردم دامغان در مجلس بیان داشت: از نظر جغرافیایی شمال دریاچه به روسیه و جنوب آن به ایران و از غرب به آذربایجان و شرق دریاچه هم به کشور قزاقستان و ترکمنستان منتهی می شود، لذا این محل می تواند از نظر ژئواستراتژیک، نقطه ای برای اتصال آب های گرم به خلیج فارس از طریق ایران باشد.

,

 

,

ابوالفضل حسن بیگی ضمن اشاره به امنیت جمهوری اسلامی ایران، افزود: در گذشته مباحثی پیرامون اتصال روسیه و کشورهای اطراف دریاچه خزر به آب های گرم مطرح بوده است، ولی الآن با توجه به شرایط کنونی و موقعیتی که آمریکایی ها بوجود آوردند، این دریاچه می تواند به جهت امنیتی که در خاک ایران است، مسیر بسیار مناسبی برای جابجایی کالا و ترانزیت و همچنین انتقال نفت و گاز  باشد.

,

 

,

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند بعنوان یک کشور باثبات و امن این مسیر را برای کشورهای ساحلی دریاچه خزر باز کند تا هزینه های تردد و حمل و نقل آن ها کاهش پیدا یابد و از طرفی راهی برای آن ها به مکران و دریای خلیج فارس باز شود تا با سهولت، انتقال کالا و انرژی را انجام دهند.

,

 

,

مسئول کمیته امنیت آب کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عمیق ترین جای دریاچه خزر بالغ بر 1000 متر است که همین امر می تواند بستری باشد تا 5 کشور از علم، تخصص و تکنولوژی یکدیگر استفاده کنند تا بتوانند نفت داخل این دریاچه را استخراج کنند.

,

 

,

حسن بیگی با اشاره به جنگ بین آمریکا و شوروی سابق اظهار داشت: در صحبت و حرف اینگونه بود که ایران 50 درصد آب خزر را در اختیار دارد، اما در واقع کشور ایران در هیچ مقطعی نتوانسته از نعمت و امکانات دریاچه خزر برخوردار باشد و استفاده کند.

,

 

,

هیچ معاهده و قرارداد بین المللی منعقد نشده است

, هیچ معاهده و قرارداد بین المللی منعقد نشده است,

وی افزود: هیچ معاهده و قراردادی هم امضا نشده و سندی در سطح منطقه ای و ملی و بین المللی وجود ندارد، آن چیزی که در گذشته مطرح می شد صرفا بر سر زبان ها بود.

,

 

,

نماینده مردم دامغان در مجلس اشاره کرد: شوروی از همه امکانات این دریاچه برخوردار بوده و ایران صرفاً تا حدود 25 مایل امکان داشته که در این منطقه حضور داشته باشد و عبور کند.

,

 

,

حسن بیگی گفت: آن چیزی که الآن جهوری اسلامی مد نظرش است همان قوانینی است که بر خلیج فارس حاکم است، به طوری که هرکشوری در محدوده جزایرش و محدوده خاک خودش تا یک نقطه ای جزء آب های سرزمینی مطرح می شود و بعد از آن جزء آب های آزاد است که همه می توانند از آن استفاده کنند.

,

 

,

وی تشریح کرد: جمهوری اسلامی در نقطه ای قرار دارد که توانسته سه چهار حلقه چاه نفت آزمایشی در آن جا حفاری کند و الآن دستگاه حفاری ایران در عمیق ترین جای این دریاچه حضور دارد و کار اکتشافی و آزمایشی را انجام می دهد.

,

 

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد: همواره بحث بر سر آن است که  آیا بین 5 کشور این دریاچه تقسیم شود یا همان قوانین بین المللی که بر دریاها حاکم است، اما از آنجایی که این دریاچه هم جزو یکی از دریاها محسوب می شود، تا یک نقطه ای بعنوان آب های سرزمینی و خاک سرزمینی مطرح باشد و از بقیه آن، همه این کشورها مشترک باشند و بتوانند از آن بهره برداری و استفاده کنند.

,

 

,

سفر روحانی به قزاقستان

, سفر روحانی به قزاقستان,

ابوالفضل حسن بیگی گفت: دریاچه خزر به دلیل اینکه همواره از قدیم مورد اختلاف بوده در زمان قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب هم مورد اختلاف است و بعد از فروپاشی شوروی هم این اختلافات تشدید شده است.

,

وی افزود: موضوع دریاچه خزر فقط مربوط به قوه مجریه نمی شود، بلکه قوه مقننه و قوه قضائیه و همه قوای سه گانه و همچنین قوای امنیتی و نظامی هم دخیل هستند.

,

 

,

مسئول کمیته امنیت آب کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با سفر آقای روحانی به قزاقستان بیان داشت: تیم آقای روحانی با قزاقستان در این سفر به این جمع بندی رسیدند که همه کشورها بتوانند برای تردد کشتی رانی و حمل و نقل دریایی از دریاچه خزر استفاده کنند.

,

 

,

هیچ کشوری مجاز به استقرار نیروی نظامی در دریاچه خزر نیست

, هیچ کشوری مجاز به استقرار نیروی نظامی در دریاچه خزر نیست,

حسن بیگی خاطر نشان کرد: نقطه بارز این جلسات این بود که هیچ یک از کشورهای خارجی مجاز نیستند تا در این دریاچه حضور پیدا کنند و بارزتر از آن این که هیچ کشور خارجی مجاز نیست که نیروزی نظامی امنیتی در این دریاچه پیاده کند.

,

 

,

وی اشاره کرد: آمریکایی ها تلاش می کردند با بعضی کشورها فشار بیاورند تا در دریاچه خزر مانورهایی را برگزار کنند و همچینین کشتی ها و ناوهای خودشان را در اینجا مستقر کنند.

,

 

,

نماینده مردم دامغان بیان داشت: اسرائیل فشار زیادی به آذربایجان آورده بود که در این منطقه سرمایه گذاری کند؛ قطعاً باید گفت که این قرارداد معاهده ای بین 5 کشور بود که هیچ کشور خارجی مجاز نیست با این 5 کشور قراردادی را منعقد کند یا نیروی نظامی امنیتی وارد این دریاچه کند.

,

 

,

حضور ظریف در مجلس جهت پاسخکویی کنوانسیون رژیم حقوقی خزر

, حضور ظریف در مجلس جهت پاسخکویی کنوانسیون رژیم حقوقی خزر,

ابوالفضل حسن بیگی در پاسخ به این سوال که "آیا وزیر امور خارجه را برای پاسخگویی به مجلس فرا خوانده اید؟" گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طور مداوم با آقای ظریف جلسه دارد و همچنین در بعضی از جلسات وزارت خارجه نیز حضور داریم و آقای ظریف هم به جلسات ما در مجلس می آیند.

,

 

,

وی افزود: ما در کمیسون امنیت و ملی و سیاست خارجی مجلس، روی چهل کشور حساسیت ویژه ای داریم؛ 15 کشور از کشورهای همسایه ما هستند که مقرر شده است با هماهنگی وزارت خارجه، کمیسیون امنیت ملی هم فعال شود. 

,

 

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: بعد از آن کشورهای حاشیه هستند که در نزدیکی ما قرار دارند، به همین جهت کشورها بین 23 عضو کمیسیون امنیت ملی تقسیم شده اند که هر کدام از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مسئولیت یک یا دوتا از کشورها را بر عهده گرفته اند؛ این ارتباطات باید در چارچوب و مقرارتی که حضرت آقا فرمودند برقرار باشد.

,

 

,

حسن بیگی ادامه داد: آقای ظریف همواره قبل از سفر گزارشی را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می دهد و بعد از سفر نیز دستاوردهای سفر را در مجلس تشریح می کند و مدارک متعلقه را به کمیسیون امنیت ملی می دهد.

,

 

,

وی در پایان گفت: در این راستا نمایندگانی هم که علاقه مند هستند در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا می کنند، زیرا بعضی از این جلسات محرمانه است و برخی از اقداماتی که در جلسه انجامی می شود باید سری برگزار شود و همچنین با حضور در جلسه در جریان سفرها و معاهدات و قراردادها و مذاکراتی که در سطح بین المللی انجام می شود قرار بگیرند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه