اخبار داغ

تحلیل وضعیت آناج از انتخابات هیئت رئیسه شورا؛

کاراته‌کار شورا نشین به چه کسی اُوس می‌گوید؟!

کاراته‌کار شورا نشین به چه کسی اُوس می‌گوید؟!
در حال حاضر از سعید نیکوخصلت به‌عنوان چهره تعیین‌کننده انتخابات هیئت رئیسه شورا یاد می‌شود که برگ آخر را در دست دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج ، یکشنبه‌ی هفته آینده روز سرنوشت‌ساز و شاید پرالتهابی برای شورانشینان تبریز محسوب می‌شود. این‌بار خبری از توافقات پشت پرده‌ی یک سال قبل نیست و این احتمال می‌رود در صورت عدم اجماع، حضور در ترکیب هیئت‌ رئیسه‌ی سال دوم کاندیداهای متعددی داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در سال اول تنها فردی که به شکور اکبرنژاد رأی نداد، فریدون بابایی‌ اقدم بود و سایر اعضاء به‌اتفاق سرلیست اصلاح‌طلبان را برای ریاست پارلمان محلی برگزیدند و با این حال دو تن از افراد خارج از لیست امید به‌عنوان دبیر و خزانه‌‌دار راهی هیئت‌رئیسه شدند.

,

امسال شهرام دبیری سودای بازگشت به ریاست شورا را در سر می‌پروراند و قصدِ بهره‌برداری از انشقاق به‌وجود آمده میان اعضاء لیست امید را کرده است. روی کاغذ شکوراکبرنژاد با رأی سایر هم‌حزبی‌های خود با 8 نظر موافق می‌تواند به مدیریت جلسات ادامه دهد اما او از آنجایی که حادثه‌ی دوم مهر را در زمان انتخاب شهردار دیده است، نمی‌تواند به حمایت اصلاح‌طلبان دلگرم باشد.

,

سعید نیکوخصلت و غلامحسین مسعودی ریحان پیش‌تر در زمان انتخاب شهردار اکبرنژاد را همراهی نکردند و شاید این‌بار در زمان انتخاب رئیس شورا، اقدام خود را تکرار نمایند. نیکوخصلت تاکنون موضعی درباره انتخابات هیئت رئیسه اتخاذ نکرده و ترجیح داده در این‌باره سکوت نماید اما مسعودی‌ریحان نه‌تنها ماه‌ها قبل به روند مدیریت جلسات توسط شکور اکبرنژاد خرده گرفته، در آخرین موضع‌گیری‌اش نیز گفته است: "در انتخابات پیش‌رو تعدد کاندیدا وجود خواهد داشت، اکبرنژاد فردی منعطف است و به همین دلیل برخی همکاران از این رفتار ایشان سوءاستفاده می‌کنند."

,

محمدباقر بهشتی از دیگر چهره‌های تاثیرگذار در معادلات شوراست که عملکرد یک ساله‌ی پارلمان محلی را مطلوب نمی‌داند و می‌گوید: "در مدیریت داخلی شورا و هم اعضاء شورا مشکل وجود دارد و فقط مشکل رئیس شورا نیست، چراکه اعضاء حتی به آئین نامه‌ای که خود تصویب کرده‌اند عمل نمی‌کنند."

,

هرچند بهشتی خود را از منتقدان نحوه اداره جلسات شورا نشان می‌دهد اما چرخش او به سمت شهرام دبیری به‌سبب پیشینه‌ی سیاسی و عِرقی که به جریان اصلاحات دارد، بعید به نظر می‌رسد و در ساده‌ترین حالت یا به ابقاء اکبرنژاد رأی داده و یا خود از کاندیداتوری گزینه‌ی سوم از میان اصلاح‌طلبان حمایت خواهد کرد.

,

آنچه مسلم است کاندیداتوری 2 تن از میان 8 عضو اصلاح‌طلب در برابر نامزدی یک فرد دیگر موجب تقسیم آراء اصلاح‌طلبان و پیروزی بلامنازع شهرام دبیری می‌شود و در صورت بروز این اتفاق تیتر خودکشی سیاسی اکثریت در رسانه‌ها برجسته‌ می‌گردد اما اگر اکبرنژاد انصراف دهد و فردی دیگر از جریان اصلاحات برای تکیه بر صندلی ریاست کاندیدا شود، عملاً شرایط برای حضور دبیری در رأس شورا سخت‌تر می‌شود و بهانه‌ی منتقدان رئیس فعلی شورا، رنگ می‌بازد.

,

اکبرنژاد علی‌رغم منتقدان، حامیانی همچون سونیا اندیش، محمد فرج‌قلیزاده، کریم صادق‌زاده و عبدالله تقی‌پور را داراست و در صورتی که بهشتی نیز با وجود گله‌هایش او را همراهی کند، از 6 رأی برای ایجاد تساوی برخوردار می‌شود و با فرضِ تمایل مسعودی‌ریحان به گروه مقابل، رأی سعید نیکوخصلت، عضو کاراته‌کار شورا تعیین‌کننده خواهد بود.

,

درخصوص ترکیب جدید هیئت‌رئیسه شورا تاکنون اخباری منتشر نشده و هیچ‌یک از اعضاء در این رابطه موضع‌گیری نکرده‌اند اما اظهارات کریم صادق‌زاده در حاشیه‌ی جلسه اخیر در میان خبرنگاران مبنی بر اینکه «امروز ناهار آخرم به‌عنوان سخنگو بود»، حکایت از توافقات پشت‌پرده‌ای در کاندیداتوری اعضاء دارد و شاید سیاست چرخشی در این باره همچون سال‌های قبل تکرار شود.

,

علی‌ایحال انتخابات نزدیک است و تا روز یکشنبه به‌صورت قطعی نمی‌توان عضوی را به‌عنوان رئیس آینده شورا معرفی کرد. در جلسه‌ی هفته آینده یا با تکیه بر توافقات قبلی ترکیب هیئت رئیسه مشخص خواهد شد و یا شاهد تعدد کاندیدا و آراء ناپلئونی خواهیم بود تا تصمیمات دقیقه‌ی نودی ترکیب جدید را تعیین نماید.

,

گزارش از: مجید قنبرزاده

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه