اخبار داغ

موضع سرسختانه باکو در برابر دیپلمات آلمانی؛

منع ورود "عنصر نامطلوب" سال‌‌‌های گذشته به باکو

منع ورود "عنصر نامطلوب" سال‌‌‌های گذشته به باکو
کشورهای قفقاز جنوبی به دلیل اهمیت فراوانی که از جهت منابع انرژی و همسایگی با روسیه و ایران دارند، مبغوض اروپا نمی‌شوند و سفر مرکل هم علیرغم حاشیه‌‌های ایجاد شده انجام خواهد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: در حالی‌که تدارک سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به کشورهای منطقه قفقاز به پایان رسیده است، جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مخالف ورود یکی از همراهان مرکل به این کشور است. این تصمیم سبب تنش دیپلماتیک میان دو کشور شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

جمهوری آذربایجان به آلبرت وایلر، نماینده پارلمان آلمان اجازه سفر به این کشور را نداد. وایلر، نماینده پارلمان آلمان قرار بود روز پنج شنبه اول شهریور در سفر به کشورهای گرجستان‌، ارمنستان و جمهوری آذربایجان همراهی کند.

,

رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌‌اند که مقامات آذربایجان آلبرت وایلر را "عنصر نامطلوب" خوانده و از ورودش به کشور جمهوری آذربایجان جلوگیری کرده‌‌اند.

,

این مساله که باعث تنش‌‌هایی بین دولت آلمان و آذربایجان شده، مربوط به فعالیت‌های وایلر در سال های 2014 و 2016 است که وی بدون اذن دولت آذربایجان وارد مناطق اشغالی قره باغ شده بود. برخی منابع آذربایجانی می‌گویند این مساله در سطوح بالای حکومتی که منظور نهاد ریاست جمهوری می‌باشد، تصمیم‌گیری شده است و در عین حال آگاهان سیاسی از این اقدام آذربایجان به عنوان "رسوایی دیپلماتیک" یاد کرده‌اند.

,

مناطق اشغالی قره باغ حتی طبق نظر شورای اروپا هم بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است و بدون اذن باکو ورود به این مناطق غیر قانونی تلقی می‌شود.

,

ظاهرا وایلر بعد از اقدام دولت آذربایجان از روی ناچاری تصمیم به انصراف گرفته و اعلام کرده است که مرکل را همراهی نخواهد کرد.

,

موضع دولت آذربایجان در برابر مرکل که یکی از شرکای تجاری بزرگ این کشور در اروپا می‌باشد برگرفته از این موضوع می‌تواند باشد که قره باغ و تعدی به خاک اشغالی از خطوط قرمز دولت باکو بوده و تعدی به خاک قره باغ حتی سفر مهم مرکل را می‌تواند تحت الشعاع قرار دهد.

,

البته باید در نظر داشت که کشورهای قفقاز جنوبی به دلیل اهمیت فراوانی که از جهت منابع انرژی و همسایگی با روسیه و ایران دارند، مبغوض اروپا نمی‌شوند و سفر مرکل هم بدون شک انجام خواهد گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه