اخبار داغ

بازخوانی وعده‌های عمرانی دولت؛

راه آهن میانه_تبریز به ایستگاه بستان آباد هم نرسید!/ جاده مرگ قربانیانش را از وعده‌های دولت گرفت

راه آهن میانه_تبریز به ایستگاه بستان آباد هم نرسید!/ جاده مرگ قربانیانش را از وعده‌های دولت گرفت
نگاهی به کارنامه دولت در پنج سال گذشته نشان می‌دهد هیچکدام از پروژه‌های عمرانی وعده داده شده در استان مانند تکمیل راه آهن میانه_تبریز، بزرگراه اهر_تبریز و بزرگراه سهند_تبریز به سرانجام نرسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از آناج: بیش از پنج سال از عمر دولت حسن روحانی می‌گذرد و در گذر از این پنج سال به بازخوانی وعده‌های دولت و مسئولین استانی می‌پردازیم تا عیان شود سهم آذربایجان‌شرقی از تحقق وعده‌های دولت چقدر بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روحانی در سفرهای استانی خود به آذربایجان‌شرقی وعده‌هایی نظیر تکمیل راه آهن میانه_تبریز و تکمیل بزرگراه اهر_تبریز، تکمیل بزرگراه تبریز_سهند را به مردم استان داده که تاکنون هیچکدام از آنها عملیاتی نشده است.

,

توقف راه آهن میانه_تبریز در ایستگاه نخست

,

حجت‌الاسلام روحانی در سال 94 وعده تکمیل راه آهن میانه_تبریز تا پایان سال 95 را داد اما در یک عقب‌نشینی آشکار در انتخابات 96 از تکمیل این راه آهن تا ایستگاه بستان آباد در دولت یازدهم خبر داد. وعده‌ای که محقق نشد تا بار دیگر حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم در سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی به این وعده اشاره کند.

,

در حالیکه رئیس جمهور در این سفر اعلام کرد حافظه‌اش ضعیف نیست که وعده‌هایش را فراموش کند از اتمام ریل گذاری راه آهن میانه_بستان آباد تا یک هفته خبر داد، یک هفته‌ای که بعد از گذشت چهار ماه به پایان نرسیده و همچنان قطار میانه_تبریز بر روی ریل وعده‌ها حرکت می‌کند نه ریل‌های واقعی!

,

از جمله اهداف نهایی احداث راه آهن میانه_تبریز، کاهش 100 کیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز به عنوان یکی از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور، افزایش ظرفیت جابه جایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌‌ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی همچنین پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهرهای بستان آباد و قره چمن و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه است.

,

 جاده مرگ تکمیل نشد؛ جان مردم در خطر است

,

یکی دیگر از وعده‌های دولت به مردم آذربایجان تکمیل جاده اهر_تبریز تا پایان سال 95 بود، جاده‌ای که سالانه چند صد تن را به کام مرگ می‌کشاند و تبدیل به یکی از جاده‌های مرگ در کشور شده است.

,

فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جاده اهر – تبریز در رتبه نخست از لحاظ تعداد حوادث و تلفات رانندگی قرار دارد، توضیح داد:"طی چهار ماه گذشته از سال 97 جاری ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی در جاده های آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده اند این در حالی است که جاده اهر – تبریز با ۴۰ نفر کشته در صدر جاده های پرحادثه استان قرار دارد." 

,

البته روحانی در سفر اردیبهشت خود به تبریز از پرداخت 104 میلیارد تومان اعتبار برای جاده مرگ خبر داد و گفت:" تاکنون 50 درصد این جاده عملیاتی شده و تکمیل آن نیز بر عهده ماست." روحانی با اشاره به این جاده، تکمیلش را به صورت غیر مستقیم بر عهده دولت دوازدهم قرار داد اما در خصوص زمان اتمام این جاده سخنی به زبان نیاورد.

,

جاده‌ای که معلوم نیست تا چند سال قرار است مسافرانش قربانی وعده‌های عملیاتی نشده دولت شوند.

,

بزرگراه تبریز_سهند؛ مسئولان مشغول خوابند

,

بزرگراه تبریز_سهند از جمله وعده‌هایی بود که استاندار سابق آذربایجان‌شرقی از تکمیل آن تا پایان سال 95 خبر داده بود و روحانی نیز قول افتتاح آن در سال 96 را به مردم داد، اگرچه این رویا از 13 سال پیش شروع شده اما در طی پنج سال گذشته به اتمام نرسید.

,

 بعد از گذشت دو سال از وعده اتمام این پروژه توسط رئیس دولت دوازدهم و استاندار سابق اما مجید خدابخش در جلسه شورای برنامه ریزی استان از سال 98 به عنوان سال افتتاح این پروژه خبر داد. استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:"اتوبان 20 ساله تبریز-سهند به پروژه مزمن تبدیل شده که به 130 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که با تأمین بخشی از اعتبارات آن، هر هفته به این پروژه سرکشی می‌کنم تا به سرانجام برسد، بر اساس وعده پیمانکار، اتوبان تبریز-سهند تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود ولی اتمام آن برای سال آینده هفته دولت موکول شده که به صورت رسمی  به بهره‌برداری می‌رسد."

,

با کاهش فاصله بین تبریز و شهر جدید سهند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، بار ترافیکی جاده فعلی تبریز- آذرشهر تعدیل می‌شود و زمان سفر نیز بیش از 30 دقیقه کاهش می‌یابد اما باید دید که آیا عمر دولت دوازدهم به اتمام این پروژه و وعده آن قد خواهد داد یا خیر.

,

متروی تبریز؛ پروژه‌‌‌ای که افتتاح نشده پیر شد!

,

تراژدی متروی تبریز نزدیک به دو دهه است که گریبان شهر را گرفته و از دولتی به دولت دیگر پاس داده می‌شود و مانند طفلی سر راهی هیچکس حاضر به سرپرستی آن نیست. پروژه‌ای که می‌توانست با تکمیلش بار ترافیکی شهر تبریز را به صورت چشمگیری کاهش دهد این روزها گرفتار اعتبارات دولتی می‌باشد. اعتباراتی که باعث شد طی چند سال گذشته و با روند لاک پشتی مترو این پروژه افتتاح نشده پیر شود.

,

اگرچه رییس دفتر رییس جمهوری در سفر به تبریز با اشاره به اهمیت قطار شهری در تسهیل تردد در کلان شهر‌ها گفت: "با وجود همه محدودیت‌های مالی قول می‌دهم مسایل مربوط به طرح قطار شهری تبریز را پیگیری کنم."

,

با نگاهی به پروژه‌های عمرانی استان در دولت یازدهم و دوازدهم باید گفت که سهم آذربایجان‌شرقی از تحقق وعده‌های عمرانی دولت حسن روحانی نزدیک به صفر بوده و هیچکدام از پروژه‌های وعده داده شده در طی پنج سال گذشته به اتمام نرسیده است.

,

گزارش از: فرناز پورعباس

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه