اخبار داغ

منطقه آزاد بانه و مریوان حبابی توخالی یا بستر توسعه کردستان؟!

منطقه آزاد بانه و مریوان حبابی توخالی یا بستر توسعه کردستان؟!
پس از کش و قوس های فراوان بالاخره منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تصویب شد و باید منتظر شد و دید که مسؤولان استانی چگونه به پیاده‌سازی و پیشبرد آن در استان کمک خواهند کرد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، لایحه منطقه آزاد بانه و مریوان در سالهای گذشته چندین بار برای تصویب به مجلس رفت اما هر بار با مخالفت عده ای زیادی از نمایندگان همراه می‌شد و دست خالی بر می گشت اما چند روز گذشته نمایندگان استان در رسانه ها اعلام کردند که طرح مذکور به تصویب مجلس رسیده و نهایی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

منصور مرادی نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در خصوص تصویب طرح منطقه آزاد بانه و مریوان، گفت: نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با ماده واحده و تعیین مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری لایحه یک فوریتی ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی با 161 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 266 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

,

 

,

ماده واحده لایحه مذکور به این شرح است: در راستای تحقق بند (۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، به دولت اجازه داده می شود با رعایت مفاد قانون برنامه ششم توسعه.

,

 

,

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه نیز از تصویب جزییات منطقه آزاد بانه و منطقه ویژه سقز، دیواندره و بیجار با ۵۹ درصد آرا در صحن علنى امروز مجلس خبر داد.

,

 

,

منطقه ویژه اقتصادی با رعایت شرایط و تبصره های زیر قرار است ایجاد شود:

,

 

,

الف) وجود سازمان اداره کننده حقوقی غیردولتی مورد تأیید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

,

 

,

ب) اخذ مجوز شورای برنامه ریزی استان مربوطه مبنی بر تخصیص اراضی و تایید مدارک و الزامات مورد نیاز از قبیل تعهد تأمین زیرساخت‌های اساسی مانند آب، برق و گاز و موافقت قطعی سازمان حفاظت محیط زیست

,

 

,

تبصره ۱- مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایجاد شده به موجب بند (۱) این ماده واحده با رعایت تبصره های ذیل و بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/6/1372 و اصلاحات بعدی آن و مناطق ویژه اقتصادی فوق بر اساس قانون تشکل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 5/9/1384 و اصلاحات بعدی آن اداره می شوند.

,

 

,

 تبصره ۲- اعمال امتیازات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا در مناطق آزاد تجاری- صنعتی موضوع این قانون به استثنای مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز طرح‌های سرمایه گذاری و توسعه‌ای مناطق، منوط به تأیید محصور شدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی وخروجی منطقه است. سازمان منطقه می تواند بخش‌هایی از محدوده قانونی منطقه را به تدریج محصور و پس از تایید و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی نمودن محدوده اقدام نماید. سازمان منطته موظف است ظرف یک سال و نیم پس از تشکیل، طرح جامع منطقه را با رعایت اسناد و طرح‌های ملی بالادستی تهیه و برای تصویب به شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه نماید. شورای عالی موظف است حداکثر ظرف شش ماه نسبت به تصویب طرح جامع اقدام و مراتب را جهت اجراء ابلاغ نماید.

,

 

,

واگذاری زمین تا زمان تصویب طرح جامع منطقه حداکثر تا پانزده درصد (۱۵) مساحت محدوده به فعالیت‌های اقتصادی بر اساس کاربری های مبتنی بر پهنه بندی های اولیه مورد تأیید کار گروهی که توسط شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی تعیین می شود صورت می پذیرد. پس از تصویب طرح جامعه واگذاری ها در چهارچوب طرح مصوب توسط سازمان منطقه انجام می شود.

,

 

,

تبصره ۳- واردات کالا از خارج کشور به مناطق آزاد ایجاد شده به موجب بند (۱) این ماده واحده به منظور عرضه به مسافرین ممنوع و اعطای معافیت کالای همراه مسافر از مناطق مذکور به سرزمین اصلی صرفا شامل کالاهای تولید شده در آن مناطق می باشد.

,

 

,

تبصره 4 - مجوز واردات خودروهای سواری خارجی در محدوده مناطق آزاد ایجاد شده به موجب بند (1) این ماده واحده صرفا به اشخاصی اعطاء می شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشد. تردد خودروهای فوق صرفا در محدوده مصوب پیوست این قانون امکان پذیر است.

,

 

,

تبصره ۵- دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است هرشش ماه یکبار گزارش عملکرد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی را تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

,

 

,

البته محسن بیگلری رئیس مجمع نمایندگان کردستان در جایی عنوان کرده است: امیدوارم وعده های جناب نوبخت در سفر به کردستان توخالی نباشد . وی تصویب لایحه مناطق آزاد در شورای نگهبان را انقلاب اشتغال در کردستان تعریف کرد.

,

 

,

منصور مرادی در خصوص پتانسیل طرح منطقه آزاد بانه و مریوان معتقد است اگر قرار باشد این طرح برای کردستان توسعه به همراه داشته باشد همه چیز بستگی به دیدگاه منابع محلی دارد و این دست‌اندرکاران استان است که باید بخواهند از این بستر و ظرفیت نهایت استفاده را ببرند.

,

 

,

البته پیاده سازی این طرح نیاز به زیرساخت های لازم دارد که نماینده مریوان امیدوار شد این زیرساختها در آینده فراهم شود! و استاندار هم تأکید کرده است که هر چه زودتر زیرساختهای لازم برای این طرح فراهم گردد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه