اخبار داغ

ایجاد مناطق و کریدورهای فناوری و نوآوری یکی از پایه های اصلی توسعه کردستان است

ایجاد مناطق و کریدورهای فناوری و نوآوری یکی از پایه های اصلی  توسعه کردستان است
در شرایط کنونی که جامعه در مسیر توسعه قرار گرفته و بین استان‌های کشور فاصله توسعه‌یافتگی خاصی مشاهده می‌شود، بهترین اقدام برای تسریع دررسیدن به رونق و پایان دادن به فاصله مذکور، به‌کارگیری روش‌های نوین توسعه می‌باشد زیرا مزایایی دارد که سایر روش‌ها ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، دانش اساس توسعه پایدار و شکوفایی همه‌جانبه جامعه است، زیرا بدون وجود آن تمام منابع در مدار هدر رفت قرار می‌گیرد که نتیجه آن عقب ماندن از کاروان پیشرفت و استیلای شاخص‌های منفی از قبیل بیکاری، فقر، تورم، گرانی، طلاق، اعتیاد، لمپنیزم و مشاغل خطرناک بر سرنوشت جامعه می‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

برای مقابله با پدیده‌های خطرناک اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی راهی نیست جز گسترش دانایی و دانا پروری. بر این اساس باید با بهره‌گیری از مدل‌های موفق دنیا و بسیج تمام امکانات کشور در این راستا گام برداشت تا جامعه به سمت توسعه افکار مثبت و ترقی طلبانه حرکت کند.

,

 

,

در دنیای امروز گرایش توسعه به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان افزایش چشمگیری داشته است؛ زیرا ضریب کمیت، کیفیت، درآمد و صرفه‌جویی در زمان و منابع مالی را افزایش داده و بازار مصرف کالا و خدمات را به تسخیر درمی‌آورد، کشورهایی که در این راستا برنامه‌ریزی نموده و در عمل اجرا می‌کنند در رقابت توسعه پایدار، گوی سبقت را از سایرین ربوده و پیشتاز میدان شده به‌طوری‌که علاوه بر اینکه با مشکلات و معضلات همه‌جانبه مواجه نیستند بلکه در مسیر جذب نوابغ و نیروی کار سایر کشورها نیز قرار گرفته‌اند.

,

 

,

نظام توسعه ایران در مراحل اولیه ورود به دایره کسب و کارهای دانش‌بنیان می‌باشد و هنوز هم چرخ توسعه بر مدار روش‌های قدیمی می‌چرخد که برای طی مرحله گذار نیازمند تلاش بیشتر نهادهای قدرت، حضور پرنشاط نوابغ و حمایت‌های بی‌دریغ نظام اجتماعی است که اگر یکی از این عوامل با تأخیر و فعالیت کند بدون شک کارکرد سایر عوامل را نیز مختل خواهد کرد.

, حمایت‌های بی‌دریغ نظام اجتماعی,

 

,

در شرایط کنونی که جامعه در مسیر توسعه قرار گرفته و بین استان‌های کشور فاصله توسعه‌یافتگی خاصی مشاهده می‌شود، بهترین اقدام برای تسریع دررسیدن به رونق و پایان دادن به فاصله مذکور، به‌کارگیری روش‌های نوین توسعه می‌باشد زیرا مزایایی دارد که سایر روش‌ها ندارند.

,

 

,

نگاه به روند ورود کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در نظام توسعه کردستان حامل این واقعیات است 1- استقبال عوامل انسانی، نوابغ، بخش تولید و خدمات از این روند 2- تلاش بی‌وقفه پارک علم و فناوری برای نهادینه‌سازی روش‌های نوین 3- عدم اعتماد و اعتقاد برخی نهادها و سازمان‌ها به توسعه مبتنی بر دانش 4- نبود حمایت نهادهای مدنی که باید با یک نگرش جامع نگرانه وارد میدان شده و با اتکا به علم و فناوری مدرن فصلی جدید در شکوفایی و پیشرفت جامعه شروع نماید.

,

 

,

در چنین شرایطی ضرورت دارد مدیران ارشد استان در راستای ایجاد این فصل نوین با تمام قدرت وارد عمل شده و بدنه اجتماعی اعم از صاحب‌نظران، سرمایه‌گذاران، نهادهای مدنی و رسانه‌ها پا به‌پای مسئولین در عرصه حاضر باشند تا این حرکت با شتاب هرچه بیشتر به سرمنزل مقصود برسد.

,

 

,

, ,

 

,

رئیس پارک علم و فناوری کردستان در مصاحبه با خبرنگار کُردتودی، به تشریح روند گسترش علوم و روش‌های دانش‌بنیان در استان پرداخت که مملو از گفته‌های امیدبخش و همراه با گلایه بود که اینک پیش روی شماست.

, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

خالد سعیدی با اشاره به نقش پارک‌های علم و فناوری در بهبود روند توسعه گفت: پارک‌های علم و فناوری مکان‌هایی جذاب و مفرح برای توسعه کسب‌وکارهای فناورانه، شکوفایی استعدادهای نوآورانه و تبدیل افکار مترقی به ثروت است که در عصر حاضر تنها عامل برون‌رفت از شرایط نامناسب اقتصادی و علمی بوده و باید موردحمایت کل نهادهای حاکمیتی به‌ویژه دولت و مجلس و لایه‌های اجتماعی قرار گیرد تا میزان آسیب‌پذیری روند توسعه کاهش‌یافته و زمینه خروج آن از بحران‌های داخلی و خارجی فراهم گردد.

,

 

,

وی افزود: پارک علم و فناوری کردستان در سال 92 فعالیت خود را با هدف گسترش همکاری بین تمام عوامل توسعه، افزایش زیرساخت‌های فیزیکی، ارتقاء ارتباط عوامل توسعه با مراکز علمی، ارائه خدماتی مادی و معنوی به نوابغ و صاحبان ایده فناورانه، توسعه مراکز فناوری، ارتقاء فرهنگ مالکیت معنوی، بهبود سیستم‌های مدیریتی و حمایت‌های مالی شروع کرد که دستاورد این تلاش‌ها، تشکیل 115 واحد فناور، ایجاد 928 شغل، ارائه 3 میلیارد تومان حمایت مالی، گردش مالی 48 میلیارد تومانی، صادرات 248 هزار دلاری، ثبت 21 اختراع و تجاری‌سازی 31 محصول است.

,

 

,

وی با اعلام این مطلب که پارک‌های علم و فناوری برخی استان‌ها به دلیل وجود زیرساخت های مناسب، 2 برابر کردستان از نهادهای بین‌المللی پول می‌گیرند اظهار کرد: کردستان در نقطه شروع فعالیت است که برای رسیدن به نقطه نهایی نیاز به حمایت تمام نهادهای حاکمیتی به‌ویژه دولت و نهادهای مدنی اعم از فرهنگی، زیست‌محیطی و علمی داریم که تاکنون این‌چنین نبوده و در مواردی با برخی سهل‌انگاری و مخالفت دو طرف مواجه بوده‌ایم که این موانع سبب کاهش سرعت در رسیدن به مقصد خواهد شد، واقعاً جای تأسف دارد که در مواقعی باوجود ارائه دلایل و مستندات قوی، بازهم یک کارشناس اداری و مدیر به اقناع نمی‌رسد که با درخواست پارک علم و فناوری موافقت نماید که اگر مداخله مدیران ارشد نباشد کار متوقف خواهد شد که البته در این مورد نیازمند برخورد قاطع‌تر مدیران ارشد هستیم و اگر این مهم تحقق نیابد از کاروان پیشرفت عقب خواهیم افتاد.

,

 

,

وی با اظهار گلایه از کارشکنی و جوسازی‌های منفی برخی نهادهای مدنی و فعالین اجتماعی در برابر واگذاری زمین حاشیه شهر به این نهاد گفت: پس از مدت‌ها پیگیری مستمر و جلسات متعدد و چندین سال انتظار، مدیران مربوطه استان با واگذاری 15 هکتار زمین در حاشیه شهر سنندج به پارک علم و فناوری موافقت نمودند تا روند سامان‌دهی به فعالیت‌ها و ارائه خدمات به کارآفرینان و نوآوران به سرانجام برسد که این امر با مخالفت‌های غیرموجه برخی فعالین اجتماعی و تشکیلات مدنی مواجه شد و هجمه‌ای رسانه‌ای به راه افتاد که با وصف برگزاری جلسات توجیهی مستمر با آن‌ها، بازهم ادامه یافت که در جای خود ضربه‌ای سنگین به روند حمایت از نوابغ، نوآوران و کارآفرینان است؛ زیرا بزرگ‌ترین مشکل پارک علم و فناوری، نبود مکانی استاندارد برای خدمت‌رسانی به این افراد است.

,

 

,

سعیدی افزود: زمین و عرصه‌هایی باید حراست شوند که دارای ویژگی تاریخی، قابلیت نمادین، ذخیره‌گاه ژنتیک گیاهی یا حیوانی باشد که این زمین هیچ‌کدام از این خصوصیات را ندارد و اگر به پارک علم و فناوری واگذار نگردد، یا به تصرف دلالان و زمین‌خواران درآمده و تبدیل به سکونتگاه غیراستاندارد می‌شود و یا به‌صورت بلااستفاده رها می‌گردد، چراکه تبدیل آن به پارک و مکان تفریحی به نسبت مکان های موجود دیگر، بسیار پرهزینه است.

,

 

,

رئیس پارک علم و فناوری کردستان تصریح کرد: دیدگاه ما به منابع طبیعی و عرصه‌های با ارزش تاریخی و نمادین دیدگاهی علمی و منطقی است و معتقدیم که تعرض به این عرصه‌ها، تعرض به ارزش‌های تاریخی و قابلیت‌های طبیعی می‌باشد و زیان به اصالت‌های فرهنگی، ماهیت‌های ارزشمند و اکوسیستم بوده و نباید در این راستا عمل نمود واگر زمین واگذار شده به پارک علم و فناوری کوچک‌ترین ویژگی در این زمینه‌ها داشت، قطعا ما نیز از قبول کردن آن به عنوان سایت پارک علم و فناوری امتناع می کردیم.

,

 

,

وی با یادآوری مورد مشابه این واگذاری اظهار کرد: سال 87 زمینی در نزدیکی روستای ننله به نام دره سید حسین به پارک واگذار شد که به‌محض شایع شدن خبر این واگذاری، فورا عده‌ای  اقدام به تصرف و ساخت‌وساز شبانه در آن نمودند و تا زمان رسیدگی سازمان‌های مرتبط، تقریبا کل این زمین تصرف شده و صدها خانه غیراستاندارد و به‌دوراز قواعد شهرسازی و شهرنشینی در آن احداث شد که اکنون تبدیل به یک معضل بزرگ حقوقی و توسعه متوازن شهرنشینی شده است.

,

 

,

, ,

 

,

سعیدی افزود: این‌گونه زمین‌ها را باید سرچشمه زندگی، پیشرفت، اشتغال و رفاه عمومی نمود.

,

 

,

وی با اشاره به وضعیت احداث مناطق و کریدورهای فناوری و نوآوری کردستان گفت: کردستان به علل مختلف از کاروان توسعه کشور عقب‌افتاده است که این عقب‌ماندگی در کنار ایجاد مشکلاتی مثل بیکاری، فقر و هدررفت منابع می‌تواند برای استان یک فرصت باشد، زیرا می‌توان بدون فوت وقت و صرف هزینه برای تخریب زیرساخت‌های ناکارآمد قبلی، نسبت به ایجاد زیرساخت‌های جدید اقدام نمود. بر این مبنا ضرورت دارد تا مدیریت توسعه بر اساس روش‌های نوین برای شکوفایی همه‌جانبه کردستان گام بردارد که مهم‌ترین آن، روش‌های نوین دانش‌بنیان و حمایت از نخبگان و نوابغ کارآفرین و نوآور است.

,

 

,

سعیدی افزود: توسعه پارک علم و فناوری و  ایجاد مناطق و کریدورهای فناوری و نوآوری، باید در اولویت قرار گیرد تا بتوان از این طریق استعدادهای علمی و عقلی استان را تقویت نموده و تبدیل به اشتغال، درآمد، ثروت و رفاه کرد که اگر این موضوع تحقق نیابد، ضربه‌ای سنگین به توسعه کردستان و اقتصاد ملی خواهد زد و از روند جهانی باز خواهیم ماند.

,

 

,

وی در ادامه اظهار کرد: سال 88 دولت موافقت با احداث دانشگاه صنعتی کردستان را منوط کرد به واگذاری 100 هکتار زمین از سوی استان که با وصف پیگیری فراوان و خواهش و تمنای بیش‌ازحد موفق به اخذ زمین نشدیم تا اینکه در سال 93 قوانین تغییر یافت و امکان ایجاد دانشگاه صنعتی را از دست دادیم اما بازهم از ادامه کار ناامید نشده و با مطالعه فضای موجود، به فکر ایجاد شهر دانش افتادیم که این مهم نیز به دلیل عدم وجود هماهنگی و همکاری نهادهای علمی، آموزشی و پژوهشی استان، راه به جایی نبرد.

,

 

,

سعیدی در پایان اظهار داشت، ما پیشنهاد اختصاص 500 هکتار از اراضی شهر جدید سنندج به کریدور فناوری و نوآوری را به مدیران ارشد استان می کنیم که امیدواریم جهت قرار گرفتن استان کردستان در مسیر توسعه پایدار، این امر تحقق یابد.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه