اخبار داغ

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی:

ثبت اطلاعات بیش از ۱۹۶ هزار بهره بردار از آذربایجان غربی در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی

ثبت اطلاعات بیش از ۱۹۶ هزار بهره بردار از آذربایجان غربی در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی از ثبت اطلاعات تعداد ۱۹۶ هزار و ۵۱۸ بهره بردار در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی استان خبرداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  بیتا احمدیان امروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی که هدف از آن ثبت اطلاعات بهره برداران و فعالیتهای حوزه ترویج و مراکز جهاد کشاورزی جهت برنامه ریزیهای آتی بخش می باشد، تاکنون مشخصات تعداد ۲۹۹۴ روستا در استان و تعداد ۱۹۶۵۱۸ بهره بردار، ۷۳۹۴۳ قطعه باغی ۱۵۶۴۵۸ قطعه زراعی،۸۲۹۳۴ رأس جمعیت دامی، ۴۶۷۴۴ قطعه طیور سنتی، ۴۴۷۳ کلنی زنبورعسل، ۳۰۴۰ واحد صنایع کشاورزی، ۱۹۵ استخر پرورش ماهی و ۳۴۰ واحد گلخانه در سامانه به ثبت رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

احمدیان افزود: اجرا و پیاده سازی طرح نظام نوین کشاورزی به عنوان یکی از طرحهای مؤثر و بستر ساز در وزارت جهاد کشاورزی، ضمن ارتباط مستمر و هدفمند کارشناسان با بهره برداران و تولیدکنندگان و انتقال دانش فنی ، اقتصادی شدن و پایداری منابع پایه تولید و تولید دانش بنیان در عرصه کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

,

وی تصریح کرد: طرح نظام نوین ترویج با هدف تسریع جریان دانش به سمت کشاورزان و به روزرسانی مهارتهای شغلی و ارتقاء بهره وری در تولید و خدمات بخش کشاورزی در سه محور اساسی تجهیز و نوسازی مراکز جهاد کشاورزی به عنوان مهمترین حلقه ارتباطی وزارت با کشاورزان، پهنه بندی عرصه های تولید در راستای استقرار و ساماندهی کارشناسان و تعیین پهنه برای آنان به منظور پاسخگویی به نیازهای بهره برداران و استقرار مدیریت دانش به منظور به روزرسانی دانش تخصصی کارشناسان و کشاورزان است.

,

احمدیان با بیان اینکه این طرح در کلیه مراکز استان آذربایجان غربی در سطح ۶۵ مرکز اجرا شده است، اضافه کرد: پهنه‌بندی روستاها نیز به عنوان کانون تولید و ارزش آفرینی به تعداد۲۸۴پهنه اجرایی شده که موجب ساماندهی نیروهای مراکز با تقویت نقش ترویجی کارشناسان مستقر در پهنه ها، تسریع در فرآیند انتقال یافته ها و افزایش ضریب نفوذ دانش در بین بهره برداران و اعتماد سازی بین آنان و کارشناسان دولتی شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش چشمگیر ریزش های جوی و بروز خشکسالی های پیاپی و افزایش طرح های توسعه و بهره برداری از آب جهت مصارف کشاورزی و سایر کاربری ها که منجر به کاهش جریانات ورودی به دریاچه ارومیه شده است و به دلیل اینکه مالکیت منابع و عوامل تولید در اختیار تولیدکنندگان حوضه دریاچه است پس بیشترین و بهترین نقش ترویج در افزایش دانش فنی و تخصصی کاربردی مروجان و تولیدکنندگان حوضه آبریز دریاچه است.

,

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذرباجان غربی ادامه داد: در همین راستا فاز اول برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی با محوریت بهره وری آب و مبتنی بر نظام نوین ترویج در سال زراعی ۹۷-۹۶ در شهرستان‌های ارومیه، نقده، میاندوآب، تکاب، شاهیندژ در سطح ۲۵ روستا و به تعداد ۲۵ کشاورز اصلی و ۶۲۵ کشاورز تابعی در ۸ محصول گندم، ذرت، کلزا، یونجه، چغندرقند، باغ سیب، باغ هسته دار و انگور در سطح ۷۸۲ هکتار اراضی زراعی و ۲۳۲ هکتار اراضی باغی اجرا گردیده است.
احمدیان بیان کرد: فاز دوم پروژه نیز در سال زراعی۹۸-۹۷ در شهرستان‌های ارومیه، نقده، میاندوآب، تکاب، شاهیندژ، سلماس، اشنویه، بوکان و مهاباد جمعاً در ۲۰ روستا و به تعداد ۲۰ کشاورز اصلی و ۵۰۰ کشاورز تابعی اجرا می شود.

,
,

وی اظهارکرد: اقدامات آموزشی این طرح شامل، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت (ضمن خدمت) برای مجریان و نیز آموزش‌های شغلی و مهارتی برای تولیدکنندگان حوضه دریاچه ارومیه است. مجموعه اقدامات ترویجی موردنظر در این برنامه مبتنی بر ایجاد سایت‌های الگویی، برگزاری کارگاه‌ها و جلسات توجیهی، ترویجی و نظارتی، انجام بازدیدهای ترویجی، تهیه و انتشار بروشورها و نشریات ترویجی مرتبط با موضوع است.

,

وی همچنین یاد اور شد : بر اساس تفاهم نامه فی مابین سازمان محیط زیست کشور و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار با هدف استقرار فنون کشاورزی پایدار، ارتقا مهارت و آگاهی بهره برداران به منظور کاهش مخاطرات زیست محیطی کشاورزی، مدیریت پایدار خاک و آب،کاهش آلاینده¬های شیمیایی در کشاورزی و افزایش بهره وری از سال ۱۳۹۳ آغاز و تاکنون در حال اجرا است.

,

این مسئول تاکید کرد: بر این اساس در طی چهار فاز پروژه ۷۳ روستا از پنج شهرستان پایلوت حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سطح شهرستان های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، نقده و سلماس به تعداد ۱۱۶۴ نفر کشاورز با سطح زیر کشت ۱۶۷۴ هکتار برای محصولات زراعی و باغی اجرا گردیده است. پروژه مذکور در فاز پنجم در ۴ شهرستان ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب نیز در ۱۰ روستای جدید اجرا خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه