اخبار داغ

تکدی گری، داستانی که پایانی ندارد/ گداها هر روز پیشرفته تر از دیروز

تکدی گری، داستانی که پایانی ندارد/ گداها هر روز پیشرفته تر از دیروز
امروزه گدایی کردن شیوه ای نوین تری را بر خود گرفته و کاری چهره به چهره شده است به طوریکه فردی با ظاهر کاملا مرتب روبروی تو می ایستد و ادعا می کند که پول دارو و یا پول کرایه ماشین را ندارد و مجبور است که از شما، شماره تلفنی را هم بخواهد تا بتواند حیله ی خود را برای فریب دادن مردم محقق کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، کافی است به کف پیاده روهای شهر سنندج نیم نگاهی بیندازیم ، زنان و کودکانی را می بینیم که چهره ای سیاه دارند و لباسی مندرس بر تن کرده اند و در گوشه ای از خیابان همراه مادری چادر بر سر مشغول تکدی گری هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,


اما به اصطلاح بالاتر آنها امروزه گدایی کردن شیوه ای نوین تری را بر خود گرفته و کاری چهره به چهره شده است به طوریکه فردی با ظاهر کاملا مرتب روبروی تو می ایستد و ادعا می کند که پول دارو و یا پول کرایه ماشین را ندارد و مجبور است که از شما، شماره تلفنی را هم بخواهد  تا بتواند حیله ی خود را برای فریب دادن مردم محقق کنند.

,
,

 

,

, ,


پس تکدیگری با شیوه های قدیمی نیز دیگر جواب نمی دهد. امروزه دیگر گدایان شهر ما مسافران شیک پوش یک سفر خیالی هستند که بنا به هزار و یک دلیل در راه مانده اند و می خواهند با کمک شما به مقصد برسند. آنها دیگر ظاهر رقتبار و سر و وضع کثیف و آشفته ای ندارند که برای گرفتن سکه ای بی ارزش التماس کنند، بلکه موقر و بی صدا گوشه ای می ایستند و بدون این که با کلمات ترحم انگیز حس انسان دوستی شما را قلقلک دهند، فقط با نگاه، شما را به کمک دعوت می کنند.

,
,

 

,


اگر دست به جیب شوید و اسکناسی بدهید به جای دعاهای رنگارنگ، بسیار رسمی از شما تشکر می کنند.

,
,

 

,

, ,

 

,

متکدیان با شیوه های گوناگون و با سوء استفاده از احساسات و عواطف انسانی، سعی در کسب منافع شخصی دارند که در نهایت باذلت و خواری و نمایش اعضای از کارافتاده، معلول، زخمی، بدشکل و گاهاً با ارائه نسخه های جعلی و… در گوشه و کنار شهرها و حتی روستاهای کشور پدیدار می شوند .

,

 

,

 

,

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج اظهار داشت: شهرداری در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی موظف است که نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی افراد متکدی و بی‌سرپناه در سطح شهر اقدام کند.

,

 

,

, ,

 

,

صلاح‌الدین وکیلی افزود: شهرداری سنندج از سال 88 به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی نسبت به اجرای طرح و جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر اقدام و در این راستا اکیپی متشکل از یک دستگاه مینی‌بوس و 6 پرسنل فعالیت دارند.

,

 

,

 

,

وی گفت: متکدیان جمع‌آوری شده برای بررسی وضعیت معیشتی به مرکز ساماندهی متکدیان در خیابان 17 شهریور منتقل و در آنجا اطلاعات و مشخصات آنان ثبت می‌شود.

,

 

,

 

,

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج تصریح کرد: متکدیان متخلف که از نظر مالی مرفه بوده و برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند، طبق ماده 712 و 713 به مراجع قضایی تحویل و براساس قوانین و ضوابط، برخورد لازم با آنان صورت می‌گیرد.

,

 

,

, ,

 

,

 وی با اشاره به ورود افراد غیر بومی متکدی از استان‌های دیگر به کردستان و شهر سنندج، عنوان کرد: از هر چهار نفر متکدی سطح شهر یک نفر غیر بومی بوده و این افراد با اخذ تعهد به شهرستان محل سکونت انتقال داده می‌شوند.

,

 

,

 

,

 وکیلی افزود: عمده کودکان متکدی، خانواده بدسرپرست دارند که آنان را وادار به تکدی‌گری می‌کنند، این کودکان بار اول با اخذ تعهد تحویل خانواده و در صورت تکرار و وجود مزاحمت از طریق مراجع قضایی به بهزیستی معرفی می‌شوند.

,

 

,

 

,

وی اظهار کرد: متأسفانه از سال 90 تا 91 شاهد ورود باندهای متکدی از کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان به شهر بوده‌ایم و با جمع‌آوری و حکم اخراج از استان توسط دادستان، جهت خروج از کشور به مرزهای باشماق، تایباد و میرجاوه انتقال داده شدند و خوشبختانه از سال 92 به بعد هیچ‌گونه باند متکدی خارجی در سنندج نداشته‌ایم.

,

 

,

 

,

 مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج مشکل اصلی در سطح شهر را ساماندهی متکدیان معتاد خواند و خاطر نشان کرد: از آنجا که افراد معتاد برای تهیه پول مواد، مجبور به تکدی‌گری بوده توسط اکیپ جمع‌آوری و تعدادی از آنان برای ترک تحویل کمپ و تعدادی نیز تحویل مراجع قضایی داده می‌شوند اما با این وجود باز هم شاهد تکدی‌گری این افراد در سطح شهر هستیم.

,

 

,

 

,

ناتوانان واقعی گم شده‌اند
چه کسی می‌داند، شاید یک روز در میان سوز آدم‌کش زمستان یا گرمای عطش‌انگیز تابستان، کودکی، پیری یا جوانی بدون کیف پول و یا حتی سکه‌ای در دست گرسنه و یا تشنه میان هجوم ماشین‌ها و آدم‌ها گم شده باشد و شاید واقعا بیماری برای نداشتن پول و بنزین هیچ‌گاه پایش به مریض‌خانه نرسد و شاید نسخه‌ای هرگز به دلایل مالی پیچیده نشود. چه کسی می‌داند. وقتی جمله درخواست روی زبان چنین آدم‌هایی سنگینی می‌کند و هیچ وقت ادا نمی‌شود...

, ناتوانان واقعی گم شده‌اند, ناتوانان واقعی گم شده‌اند,
,

 

,


چه کسی می‌داند؟ آیا باز هم بعد از این همه نقش بازی کردن، باز هم صدای ناتوانان واقعی به گوش کسی می‌رسد یا نه.

,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه